پس از عملیات بزرگ و پرغرور «نصر من ا...» بعضی از کارشناسان،جنگ یمن را به سود این کشور پایان یافته می دانند

برق خنجر یمنی در چشم جهان

عملیات زمینی و بزرگ انصارا... یمن، آنچنان عظیم و پرحجم بود که عربستان سعودی را در بهت و سکوتی سنگین فرو برد. گروه‌های مقاومت یمن درحالی این عملیات را انجام دادند که دو هفته پیش تاسیسات نفتی آرامکو را در شمال شرقی عربستان هدف قرار داده و تولید نفت این کشور را به نصف رسانده بودند. اگر عملیات آرامکو به وسیله موشک و پهپاد بود، اما عملیات اخیر در نجران به وسیله نیروهای زمینی یمن انجام شد و نشان داد گروه‌های مقاومت در یمن از زمین و آسمان قدرتی برتر را تشکیل داده و توان آن را دارند که عربستان را در خانه خودش شکست دهند. پنج سال جنگ تجاوزگرانه ائتلاف به رهبری سعودی به یمن، هرچند کشوری را فقیر و محروم کرد، اما به نظر می‌رسد در همان حال یک قدرت نظامی جدید را خلق کرده باشد. قدرتی که در آینده منطقه می‌تواند نقشی مهم و اثرگذار داشته باشد. در گزارش امروز به ابعاد این عملیات و پیامدهای آن خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۱۲۳۰۷۹۲

جزئیات عملیات
سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز شنبه در خبری فوق‌العاده اعلام کرد نیروهای مقاومت یمن موفق شده‌اند طی عملیاتی به ‌نام نصرمن‌ا... در محور نجران، یک تیپ کامل از ارتش سعودی را به‌اسارت درآورده و صدها دستگاه خودروی نظامی و زرهی را به‌غنیمت بگیرند.در این عملیات از اصل غافلگیری استفاده شده بود. آنها همچنین موفق شده‌اند صدها کیلومتر را در این محور «آزاد کنند». طبق گفته این سخنگو، این عملیات بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین عملیات از آغاز تجاوز سعودی علیه یمن محسوب می‌شود. به گفته سریع، زمینه سازی برای این عملیات از شش ماه پیش در جریان بوده و بر روی آن کار کارشناسی شده بود. در چهارچوب این عملیات شش حمله موشکی صورت گرفت و بیش از 500 نیروی سعودی کشته شدند.به گفته او این عملیات موفق شده سه تیپ از نیروهای سعودی را تار و مار کرده و هزاران نفر را به اسارت خود در آورد. در میان این اسیران تعداد زیادی افسران و درجه داران سعودی و خارجی وجود دارند. نیروهای انصارا... اعلام کردند برای حفظ جان اسرا آنها را به نقاطی امن انتقال داده‌اند، زیرا بیم آن می‌رود که عربستان سعودی بخواهد برای پاک کردن ابعاد شکست خود آنها را بمباران کند. به گفته یحیی سریع عملیات بزرگ در نجران از زمین صورت گرفته و با پشتیبانی نیروهای پهپادی انصارا... همراه شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش، عربستان سعودی هیچ گونه واکنشی نسبت به این عملیات نشان نداده است. روز گذشته فقط نماینده دولت مستعفی یمن در سخنرانی خود در سازمان ملل ایران را عامل جنگ در یمن معرفی کرد. عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان نیز در اظهاراتی تحریک‌آمیز گفت: «به مماشات با ایران پایان دهید.» عربستان سعودی در جریان انهدام بخش‌هایی از تاسیسات نفتی آرامکو نیز ایران را عامل آن معرفی کرد. این درحالی بود که انصارا... یمن مسوولیت حمله به آرامکو را به‌عهده گرفته و گفته بود اگر عربستان به حملات خود در یمن خاتمه ندهد، باید منتظر غافلگیری‌های جدید باشد.

جنگ یمن رو به پایان است
روزنامه رای‌الیوم در تحلیلی عملیات نصر من‌ا... نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارا... را اقدامی قابل پیش‌بینی دانست و نوشت، جنگ یمن در ماه‌های اخیر به نفع ائتلافی پیش می‌رود که انصارا... آن را هدایت می‌کند. به نوشته این روزنامه: کفه ترازو در جنگ یمن در ماه‌های اخیر به نفع ائتلافی سنگین شده بود. به‌ویژه پس از سه حمله بزرگ این جنبش به تاسیسات نفتی عربستان که آخرین آن حمله کوبنده به منطقه بقیق بود. این حمله منجر به توقف فعالیت پالایشگاه‌ها و عملیات فرآوری نفت و گاز شد و به دلیل آتش‌سوزی‌های عظیم که در نتیجه حملات موشکی و پهپادی صورت گرفت، تولید نفت این کشور روزانه حدود پنج میلیون بشکه کاهش یافت. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در زمان مشارکتش در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، مقامات سعودی از او خواسته‌اند در خصوص موضوعات مختلف از جمله جنگ یمن میان تهران و ریاض واسطه باشد و او در این باره با ایران تماس‌هایی برقرار کرده و آنچه مسلم این است که اطلاعاتی که سخنگوی نیروهای مسلح یمن فاش کرد و موضع قوی انصارا... در جنگ یمن را تقویت می‌کند، دستیابی به حل و فصل سیاسی مسالمت‌آمیز برای جنگ یمن را سرعت می‌بخشد و روشن شده است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان با گذشت پنج سال از تلفات جانی و مالی در این جنگ چیزی به دست نیاورده است و جامعه بین‌الملل نیز از این کشور می‌خواهد حملات و خونریزی‌ها در یمن را متوقف کند. جنگ یمن رو به پایان است و وجود مذاکرات محرمانه میان یمن و عربستان درخصوص آتش‌بس، تعیین میزان غرامت و ماهیت روابط آتی میان دو طرف؛ چه ائتلاف انصارا... و چه ائتلاف سعودی ـ اماراتی بعید نیست.

کشته‌ها و اسیران
رئیس کمیته امور اسرا در یمن اعلام کرد، ائتلاف متجاوز سعودی از جمع‌آوری اجساد نیروهای خود که طی عملیات بزرگ نصر من‌ا... در محور نجران کشته شده‌اند، جلوگیری می‌کند. عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته امور اسرا در یمن، تصریح کرد، جسد صدها نفر از نیروهای دشمن همچنان در صخره‌ها و دره‌های محور نجران به حال خود رها شده و متجاوزان به صلیب سرخ جهانی اجازه جمع‌آوری این اجساد را نمی‌دهند. انصارا... یمن همچنین ویدئوهایی را در شبکه‌های مجازی منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای انصارا... به تعدادی از اسرای سعودی نان و آب می‌دهند و آنها را در جایی مخصوص گردآوری کرده‌اند. روز شنبه خبرهایی بود که نشان می‌داد سعودی‌ها با هواپیماهای خود بخشی از کاروان اسرای نظامی را هدف قرار داده بودند. ضیف‌ا... الشامی، سخنگوی دولت انصارا... یمن می‌گوید، در این عملیات هزاران نفر از عناصر وابسته به ائتلاف سعودی اسیر شدند. مقامات انصار‌ا... گفتند تعدادی از این اسرا متعلق به کشورهای خارجی هستند، اما هنوز هویت آنها شناسایی نشده‌است. انصارا... همچنین از طریق خبرگزاری‌های رسمی به خانواده‌های اسرا اطمینان خاطر داد که جای آنها امن است و به‌زودی هویت آنها را اعلام خواهند کرد.

خوشحالی مردم یمن
مقامات و شخصیت‌های مختلف یمنی ضمن تبریک عملیات نصر من‌ا... اعلام کردند، دورانی که ائتلاف سعودی ـ آمریکایی در یمن جولان می‌داد و عربده می‌کشید، دیگر تمام شده است. محمدعلی الحوثی، عضو کمیته عالی انقلاب یمن این عملیات را تبریک گفت و آن را مدال افتخاری دانست که ارتش به گردن تمام یمنی‌ها انداخته است. ضیف‌ا... رسام، رئیس شورای همبستگی مردمی یمن نیز گفت: یمن امروز به برکت ارتش، نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی در موضع قدرت، بازدارندگی و طرف پیروز ایستاده است و زمان شکست و ترس از دشمن دیگر تمام شد. محمد عیاش قحیم، استاندار الحدیده نیز گفت: زمانی که دشمن سعودی - آمریکایی می‌آمد، جولان می‌داد، عربده می‌کشید، می‌کشت و تخریب می‌کرد، تمام شد و دیگر باز نخواهد گشت. اکنون زمان پاسخگویی و عزت و کرامت فرا رسیده است. عبدالجبار احمد محمد، معاون استاندار الحدیده هم اعلام کرد، این عملیات دستاوردی حقیقی و وعده صادق، رهبر انصارا... عبدالملک بدرالدین الحوثی است. این عملیات کم‌اهمیت‌تر از عملیات علیه تأسیسات نفتی آرامکو نیست. ناصر بن یحیی العرجلی، رئیس حزب الیمن الحر نیز این عملیات را به ملت یمن و عبدالملک الحوثی تبریک گفت و افزود، این دستاورد بزرگ قلب یمنی‌های زخم‌دیده از جنایات ائتلاف شوم سعودی را شاد کرد.

پیش‌بینی هیکل
محمد حسنین هیکل، روزنامه‌نگار و کارشناس فقید مصری حدود چهار دهه پیش، پیش‌بینی جالبی درباره جنگ ائتلاف سعودی با یمن کرده و در این باره گفته بود: «سعودی با یمن جنگ خواهد کرد و در یمن غرق خواهد شد و شکست خواهد خورد.» هیکل افزود: «اگر چنین نشد، جسدم را از خاک بیرون بیاورید و همراه تمام تألیفاتم بسوزانید.» پیروزی‌های پی در پی نیروهای مقاومت یمن در زمین و هوا و شکست‌های متعدد سعودی‌ها این پیش‌بینی را این روزها به واقعیت نزدیک کرده است. برای همین پیش بینی هیکل در شبکه های مجازی تکرار می شود.

لگد زدن به صلح
عملیات نجران در حالی انجام شد که از یک هفته پیش مقامات انصارا... یمن پیشنهاد توقف کامل حملات نظامی را یمن داده بودند. این پیشنهاد که به صورت رسمی از سوی بالاترین مقامات انصارا... اعلام می‌شد، می‌توانست فرصت خوبی را در اختیار عربستان قرار دهد تا دیر نشده خود را از باتلاق جنگ یمن نجات دهد. گرچه سازمان ملل متحد و برخی کشورهای عضو شورای امنیت از پیشنهاد انصارا... حمایت کرده و آن را راهکار خوبی برای پایان دادن به درگیری‌های یمن دانستند، عربستان به جای پذیرش این پیشنهاد راه حیله‌گری و تزویر را در پیش گرفت و اعلام کرد با توقف حملات در چهار محور در یمن موافقت می‌کند. این چهار محور عمدتا نقاطی بود که حوثی‌ها در آن دست بالا را داشتند وعربستان قصد داشت به این وسیله تحرکات آنها را متوقف کند. انصار‌ا... یمن با درک این سیاست مزورانه اعلام کرد پیشنهاد عربستان را نمی‌پذیرد و باید عربستان یا به صلحی کامل پایبند باشد یا در انتظار حملات جدید بماند. عملیات نجران درست در شرایطی اتفاق افتاد که سعودی‌ها با لگد زدن به پیشنهاد صلح یک بار دیگر آتش جنگ را برای خود خریدند.

مرحله جدیدی از توان نظامی
کارشناسان معتقدند عملیات بزرگ در محور نجران به منزله آغاز مرحله‌ای جدید و نشان‌دهنده سطح بالای تجربه جنگی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است. پایگاه خبری یمنی المسیره، در ویدئویی به تحلیل عملیات نظامی نیروهای انصارا... یمن موسوم به نصر من‌ا... از نظر کارشناسان نظامی پرداخت. در همین زمینه سرتیپ عزیر الراشد، کارشناس نظامی گفت: این عملیات بزرگ یک عملیات موفق به لحاظ اطلاعات نظامی، در اختیار داشتن تجهیزات نظامی مدرن و جنگ الکترونیک و اطلاعات کامل نسبت به جغرافیای منطقه و انتخاب و به‌کارگیری درست نیروها و یگان‌های مختلف و مختصص بود. یک کارشناس نظامی دیگر گفت در این عملیات بزرگ از علوم جنگی و نظامی به دقت کامل استفاده و همه جزئیات و اصول نظامی با دقت اجرا شده است. در این تحلیل همچنین ارزیابی شده که این عملیات نظامی از یک هماهنگی کامل میان نیروهای زمینی و نیروهای پشتیبانی موشکی و توپخانه‌ای و دفاع هوایی برخوردار بود. این عملیات نشان‌دهنده آمادگی یمنی‌ها برای درگیری مستقیم نظامی و مهم ترین پیامش به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود.

از کلاشینکف تا پهپادهای پیشرفته
پنج سال پیش که جنگ یمن شروع شد نیروهای مقاومت این کشور سلاحی جز کلاشینکف نداشتند. آنها مجبور بودند برای مسلح کردن خود نیروهای دشمن را غافلگیر کرده یا در جنگ‌های سخت و رویاروی آنها را شکست داده و سلاح‌های شان را به غنیمت بگیرند. نخستین تجهیزات جنگی انصارا... از همین طریق بود که به‌دست آمد. نیروهای مقاومت یمن اما بعدها موفق شدند سلاح‌هایی وارد کرده یا حتی خود اقدام به تولید سلاح کنند. این پیشرفت معجزه‌آسا طی پنج سال گذشته به‌رغم همه محرومیت‌ها و تحریم‌ها در حدی بود که آنها امروز خود را یکی از قدرت‌های منطقه به لحاظ تسلیحات می‌دانند. همین چند روز پیش یکی از مقامات حوثی اعلام کرد در حال حاضر قادرند روزی شش پهپاد در داخل یمن تولید کنند. نیروهای انصار‌ا... طی چند سال گذشته قدرت موشکی خود را هم در عملیات مختلف به اثبات رسانده‌اند. حوثی‌ها تاکنون بارها با پهپادهای خود به امارات، فرودگاه‌های نجران و أبها در عربستان، تاسیسات نفتی الشیبه، تاسیسات نفتی آرامکو در بقیق حمله کرده‌اند. یکی از موفق ترین عملیات آنها حمله با ده پهپاد به تاسیسات نفتی آرامکو در بقیق و خریص بود که تولید نفت عربستان را به نصف کاهش داد و جهان را در بهت و حیرت فرو برد. یکی از مشهورترین پهپادهای ساخت انصارا... پهپاد قاصف است که قدرت مانور و توان نظامی بالایی دارد. این پهپادها نیز به صورت قاصف k1و k2 و k3 تولید شده است. انصار ا... همچنین زرادخانه موشکی خود را هم به سرعت تقویت کرد تا جایی که با انجام عملیات مختلف موفق شد توازن وحشت را از جبهه یمن به جبهه دشمنان یعنی سعودی‌ها انتقال دهد. 10 مرداد گذشته بود که نیروهای مقاومت یمن با موشک‌های بالستیک یک هدف نظامی مهم را در الدمام منهدم کردند. الدمام در عمق ۱۵۰۰ کیلومتری خاک عربستان قرار دارد. نکته جالب توجه این‌که در هیچ یک از این حملات پدافند هوایی سعودی‌ها که از آمریکا خریداری شده قادر به هیچ واکنشی نبوده‌اند. فرودگاه «أبها» و پایگاه هوایی «ملک خالد» و فرودگاه «نجران» نیز بارها هدف حملات موشکی حوثی‌ها قرار گرفت. یکی از موشک‌های پر قدرت حوثی‌ها موشک برکان است. حوثی‌ها تاکنون سه مدل از این موشک را تولید کرده‌اند.

هویت جنبش انصارا...
جنبش انصارا... یمن، جریانی برگرفته از شیعیان زیدی یمن، متأثر از اندیشه‌های بدرالدین الحوثی، رهبر فکری آن حسین بدرالدین حوثی است. این گروه به دلیل انتساب به حسین حوثی به حوثی‌های یمن نیز شهرت دارند. این جنبش در گذشته در قالب تشکیلاتی با عنوان جوانان مؤمن (به عربی: تنظیم الشباب المؤمن) فعالیت می‎کرد، اما در زمان رهبری عبدالملک حوثی با پذیرش عمومی مردم یمن روبه‌رو و به جنبش فراگیر در این کشور تبدیل شد. جنبش انصارا... یکی از جریان‎های سیاسی بانفوذ این کشور به شمار می‎آید.
جنبش انصارا... در سال 2014، زمانی که کشور یمن به شدت دچار آشفتگی و چنددستگی شده بود، موفق شد صعده را به کنترل خود درآورد. سپس این جنبش حرکت خود را به سمت صنعا پایتخت یمن آغاز و ابتدا شهر دماج و سپس استان عمران را تصرف کرد و وارد مرکز این استان شد. حوثی‌ها بعد از عمران وارد صنعا شدند و پس از مدتی درگیری با حکومت یمن در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ش
(۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴) توانستند بیشتر بخش‌های مهم پایتخت یمن (صنعا) از جمله کنترل مراکز دولتی و ساختمان رادیو و تلویزیون را به دست بگیرند و ضمن مجبور کردن محمد سالم باسندوه، نخست‌وزیر وقت یمن، به استعفا، توافق برای شکل‌گیری دولتی جدید را رقم زنند. در این شرایط بود که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن به دلیل ناتوانی از مقام خود استعفا داد و به عدن گریخت. وی در آنجا با اعلام پس گرفتن استعفای خود، اقدام به تشکیل دولت موقت در عدن کرد و همزمان عربستان سعودی نیز با تشکیل یک ائتلاف به رهبری خود در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ میلادی به بهانه حمایت از منصور هادی به یمن حمله کرد. در ادامه این تحولات انصارا... یمن با تشکیل کمیته‌های مردمی اقدام به مقابله با نیروهای متجاوز سعودی کرد.

آمارهای تلخ
مرکز حقوق بشر یمن مجموع کشته‌های حملات ائتلاف عربی به این کشور را 16 هزار و پنج نفر اعلام کرد که از این تعداد 3547 نفر را کودکان و 2271 نفر را زنان تشکیل می‌دهند. شمار زخمی‌های حملات ائتلاف عربی به یمن نیز به 24 هزار و 967 نفر رسیده است که از این تعداد 3568 نفر کودک و 2560 نفر زن هستند. درحملات سعودی، 15 فرودگاه، 16 بندر، 3216 راه مواصلاتی و پل، 284 نیروگاه تولید برق، 1623 منبع و شبکه آبرسانی و 869 مرکز دولتی در استان‌های مختلف یمن نابود شدند. در این مدت همچنین 368 کارخانه و 649 بازار و 9724 مرکز تجاری در نتیجه حملات ائتلاف عربی تخریب شد. براساس این گزارش‌ها، در جریان حملات چهارسال گذشته ائتلاف سعودی حدود 500 هزار گلوله موشک و خمپاره از راه زمین، دریا و هوا به یمن انجام گرفت و در جریان آن 441 هزار و 126 منزل مسکونی و 1197 مسجد ویران شد. براساس این گزارش، حدود 5914 بمب خوشه‌ای و فسفری بر سر یمنی‌ها ریخته شده است.نتیجه جنگ افروزی‌ها در یمن موجب شده است که هر ده دقیقه یک کودک یمنی به‌خاطر سوء‌تغذیه جان خود را از دست بدهد. نجیب العوج، وزیر برنامه‌ریزی و همکاری بین‌المللی یمن خسارت جنگ یمن را بالغ بر 50 میلیارد دلار برآورد کرده است. این خسارت‌ها تنها محدود به یمن نبوده و عربستان سعودی نیز طی پنج سال گذشته میلیاردها دلار خسارت دیده است. صادق الشرفی، عضو جنبش انصارا... می‌گوید رژیم سعودی تاکنون بیش از ۸۰۰۰ نفر از سربازان و افسران خود را در جنگ یمن از دست داده و بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار هزینه کرده است.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها