با توجه به درخواست مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان از مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، به نظر می‌رسد ایشان در آینده‌ای نزدیک موافقت سازمان متبوعش با طرح انتقال آب کاسپین به ایران مرکزی را به صورت رسمی اعلام کند.
کد خبر: ۱۲۳۰۴۵۳

این در حالی است که در تمام سال‌های گذشته قریب به اتفاق کارشناسان حوزه محیط‌زیست با این طرح مخالفت کرده و برای مخالفت خود نیز دلایل علمی و فنی متعدد مختلفی را ذکر کرده‌اند. در این نوشته به هفت مورد از برجسته‌ترین این دلایل به طور خلاصه پرداخته شده است.
1. زمانی طرح‌هایی مثل انتقال آب یا سدسازی به عنوان گزینه‌هایی قابل اجرا برای تامین آب یک منطقه مطرح می‌شود که شهروندان آن منطقه به شدت با کمبود آب مواجه باشند و دولت هیچ راه دیگری برای تداوم استقرار مردم در آنجا نداشته و بیم مهاجرت وسیع وجود داشته باشد. اما آیا دولت در استان سمنان یا دیگر بخش‌های ایران مرکزی همه راه‌ها برای تامین آب را طی کرده است؟
2. استاندار سمنان در دولت دهم اعلام کرده بود که از محل ارتقای راندمان آبیاری، آن هم فقط در یک‌پنجم سطوح زراعی استان می‌توان سالانه 110 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی کرد. بر این مبنا اگر این نسبت به همه اراضی کشاورزی استان سمنان تعمیم یابد، رقم صرفه‌جویی در مصرف آب فقط در بخش کشاورزی به 550 میلیون متر مکعب خواهد رسید. این در حالی است که مقادیر قابل توجهی آب در استان سمنان در شبکه لوله‌کشی شهری و صنایع این استان هدر می‌رود و اگر همه این موارد را جمع کنیم، خواهیم دید میزان هدررفت آب در این استان سر به فلک خواهد کشید.
3.با توجه به این آمار و ارقام از میزان هدررفت آب در استان سمنان، آیا بهتر نیست دولت به جای صرف هزینه‌ای گزاف برای شیرین‌سازی و انتقال 200 میلیون متر مکعب آب، یک دهم این هزینه را برای کاهش میزان هدر رفتن آب در این استان هزینه کند یا مثلا در این استان از روش‌هایی مثل بازچرخانی آب استفاده شود؟
4.ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در کمربند خشک جهان واقع است و به شدت با محدودیت منابع آبی روبه‌رو هستیم. بنابراین بهتر است که ما ضمن پذیرفتن این واقعیت، رفتارمان را متناسب با اقلیم‌مان تغییر دهیم و به جای صرف حدود 15 هزار میلیارد تومان برای انتقال آب به استان سمنان، این هزینه را خرج اعتلای آموزش و پرورش کنیم تا در کشورمان استعدادهایی پرورش یابند که بتوانند برای بالا بردن تاب‌آوری سرزمین کاری انجام دهند.
5. با اجرای طرح انتقال آب کاسپین به ایران مرکزی، جمعیت صیادی استان‌های شمالی کشور با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد. این در حالی است که اکنون نیز تنوع زیستی دریای شمال به شدت آسیب دیده و این دریای بسته توان دیگری برای ورود پساب مازاد ناشی از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن ندارد. از سویی دیگر، همین امروز رویشگاه‌های جنگلی در هیرکانی به شدت آسیب دیده، به طوری که وسعت این رویشگاه‌ها از 5/3 میلیون هکتار در دهه 1330 به 6/1 میلیون هکتار رسیده که از این میزان هم 800 هزار هکتار آن مخروبه است. بنابراین اگر امروز با طرح انتقال آب کاسپین به ایران مرکزی، جنگل‌های هیرکانی را با گسست اکولوژیکی دیگری روبه‌رو کنیم، به نوعی آخرین میخ را بر تابوت این رویشگاه‌های جنگلی کوبیده‌ایم.
6. برخی کارشناسان دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست که به گزارش‌های ارزیابی این طرح دسترسی یافته‌اند، می‌گویند 3997‌اصله درخت کهنسال اُرس در مسیر طرح انتقال آب کاسپین قطع خواهد شد. اساسا ابهامات درباره این طرح فراوان است و سازمان محیط‌زیست نتایج این ارزیابی را همان‌طور که قول داده بود، منتشر نمی‌کند. یک بار می‌گویند آب در مبدا شیرین‌سازی خواهد شد و بار دیگر می‌گویند این کار در مقصد اتفاق خواهد افتاد. هنوز هیچ چیز درباره این طرح شفاف نیست.


محمد درویش

فعال محیط‌زیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها