3 فیلم پیلوت، آبی به رنگ آسمان و رد خون از چهارشنبه روی پرده می‌روند

آخر هفته با فیلم‌های جدید

از چهارشنبه سوم مهر، سه فیلم جدید روی پرده سینماها می‌آیند. در این گزارش سعی کردیم نگاهی داشته باشیم به این سه فیلم. فیلم‌هایی که یکی در ژانر طنز اجتماعی، دیگری مستند ورزشی و سومی هم یک تجربه معمایی جاسوسی تولید شده‌اند.
کد خبر: ۱۲۲۹۸۵۰

پیلوت
پیلوت یا دو طبقه روی پیلوت در سال گذشته حاشیه‌های رسانه‌ای زیادی ایجاد کرد. الناز شاکردوست که سال گذشته یک سال رویایی را در جشنواره فیلم فجر با فیلم «شبی که ماه کامل شد» تجربه کرده بود یکی از بازیگرانی بود که در پیلوت هم بازی می‌کرد. شاکردوست در پشت صحنه این فیلم سینمایی دچار سانحه شد و کارش به بیمارستان هم کشیده شد. اتفاقی که در نهایت به عیادت نرگس آبیار از او و انتخاب شاکردوست برای نقش اصلی شبی که ماه کامل شد منتج شد.
شاکردوست همان زمان در صفحه اینستاگرامش نوشت: «حادثه پیش‌آمده هنگام فیلمبرداری به خیر گذشت ولی متاسفانه ضربه وارد شده به ستون فقرات موجب دررفتگی دیسک کمر به‌صورت حاد بین دو مهره نزدیک به مرکز نخاع شد که به ناچار باید مدت زمانی را به استراحت مطلق بر تخت بیمارستان بگذرانم.» این حادثه باعث کنار گذاشته شدن شاکردوست از فیلم شد و در ادامه بهدخت ولیان جای او را گرفت. همین حادثه باعث شد که فیلمِ تولید نشده به تیتر رسانه‌ها راه پیدا کند. حالا تقریبا یک سال از آن روزها می‌گذرد. دو طبقه روی پیلوت یا به عبارت ساده‌تر پیلوت آماده اکران شده و از فردا چهارشنبه 3 شهریور روی پرده سینماها می‌رود. سعید آقاخانی، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ و پریوش نظریه از بازیگران اصلی پیلوت هستند. فیلمنامه کار توسط ابراهیم ابراهیمیان نوشته شده و محمدرضا مصباح هم تهیه‌کنندگی آن را به‌عهده دارد.
پیلوت پنجمین تولید ابراهیم ابراهیمیان است و جدی‌ترین سابقه فیلمسازی او به «آآآآآدت نمی‌کنیم» بر می‌گردد که در خردادماه 1395 روی پرده سینماها رفت و موفقیت چندانی هم نیافت. از داستان فیلم پیلوت هم اطلاعات زیادی در دست نیست. ابراهیم ابراهیمیان، تنها به این بسنده کرده است که بگوید هسته اصلی داستان که قرار است فضایی کمدی‌ اجتماعی داشته باشد، حول جنازه و مرده‌کشی یا شاید هم مرده‌شویی است و باقی روایت بر دوش کاراکترها و توانایی خود آنها در خلق لحظات اوج است. این‌که ابراهیمیان در این فضا موفق خواهد شد یا نه، سوالی است که برای پاسخ به آن باید منتظر زمان ماند.
طرفداران استقلال به خط
حالا درست است که استقلالی‌ها مسابقه دربی را واگذار کردند، با این حال مستند تاریخچه این تیم فوتبال از چهارشنبه این هفته در گروه آزاد سینماها اکران می‌شود. این مستند در ابتدا «چهار فینال آسیا» نام داشت و روایت تاریخی تیم فوتبال استقلال را از سال 1324 هجری شمسی تا امروز روایت می‌کند. کارگردان این مستند ورزشی، امیر رفیعی است. هر چند این اثر یک مستند ورزشی محسوب می‌شود، اما در فرآیند ساخت و همکاری آن بعضی از چهره‌های هنری هم حضور داشته‌اند؛ چهره‌هایی مثل همایون ارشادی، مهناز افشار، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان و رضا یزدانی در این فیلم حضور دارند.
مرحوم خشایار الوند هم به عنوان نویسنده «آبی به رنگ آسمان» حضور داشته، شهاب کاظمی مشاور پروژه بوده و رضا تاری‌وردی نیز تدوین را انجام داده است. امیر رفیعی که پیشتر تهیه‌کنندگی، پژوهش و طراحی فیلم «من ناصر حجازی هستم...» را برعهده داشت، در آبی به رنگ آسمان علاوه بر کارگردانی، مسؤولیت تهیه‌کنندگی و پژوهش کار را نیز برعهده دارد.
مرحوم خشایار الوند آذر سال گذشته درباره این مستند که در جشنواره سینماحقیقت هم حضور داشته، گفته بود: من یکی از طرفداران تیم استقلال هستم و زمانی که دایی بنده در تیم تاج قدیم فعالیت می‌کرد، همراه ایشان بودم. زمانی که امیر رفیعی، کارگردان این اثر تصمیم گرفت، مستندی تاریخی و ورزشی از تیم استقلال بسازد با من تماس گرفت و پیشنهاد نوشتن متن آن را به من داد و در نگارش متن قدم به قدم با کارگردان پیش رفتیم. تحقیقات مکتوب و راش‌هایی را که گرفته شده بود بررسی کردیم و براساس تاریخچه جلو آمدیم.
ماجرای نیمروز 2؛ رد خون
محمدحسین مهدویان که در «ماجرای نیمروز1» سراغ به دام انداختن موسی خیابانی ـ نفر دوم سازمان مجاهدین خلق در سال‌های ابتدایی دهه 60 ـ رفته بود، این مرتبه در «ماجرای نیمروز2، رد خون» به فرازهای پایانی دهه 60 و عملیات مرصاد پرداخته است. عملیاتی که در آن سازمان اصلی نیروی انسانی منافقین شکسته شد. اکثر قهرمانان مهدویان که در قسمت اول حضور داشتند در این قسمت هم حضور دارند. رد خون را می‌توان از نظر بعضی سکانس‌های جلوه‌های ویژه میدانی یک تجربه جدید سینمایی در سینمای ایران توصیف کرد. مهدویان در عین وفاداری به نماهای مستندش در این بخش‌ها کمی سینمایی‌تر هم عمل کرده با این حال هنوز هویت اصلی خود را که خاستگاه مستند دارد، حفظ کرده است.
فیلم سال گذشته در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر با استقبال زیادی از مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد. فیلم در 11 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در نهایت موفق شد سه سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری، بهترین طراحی لباس و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را به خانه ببرد. یکی از نقاط جذاب فیلم طراحی برای ترور یکی از نیروهای نفوذی منافقین است که در داخل هسته اصلی اطلاعات سپاه نفوذ کرده بود و در نهایت هم موفق به فرار شد. فراری که در ماجرای نیمروز 1 هم به تصویر کشیده و به آن اشاره شد.
جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، محسن کیایی، بهنوش طباطبایی، هستی مهدوی، حسین مهری، مهدی زمین‌پرداز، محمد عسگری، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی و حسین فلاح بازیگران «ماجرای نیمروز2» هستند. فیلم هرچند نسبت به وضعیت سینمای ایران یک سر و گردن بالاتر ایستاده است با این حال بسیاری از منتقدان عقیده دارند در حد و اندازه‌های پایین‌تری نسبت به ماجرای نیمروز 1 قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها