راوی کتاب «شنام» در پاسخ به پرسشی درباره تغییر طرح جلد کتاب

نمی‌خواهیم برچسب بخوریم

کیانوش گلزار راغب، نویسنده حوزه دفاع مقدس با بیان این‌که جانبازان و آزادگان منابع مستند خاطرات جنگ تحمیلی ایران هستند، گفت: باید در خلق کتاب‌های داستانی با محوریت دفاع مقدس، از خاطرات جانبازان و آزادگان و ایثارگران، به‌عنوان منابع اصلی و مستند، استفاده کنیم.
کد خبر: ۱۲۲۹۴۲۸

به گزارش جام‌جم کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب «شنام» با حضور در بیست و دومین جلسه کوله گردی در تالار آزادگان موزه انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بسیاری از نویسندگان حوزه دفاع مقدس در زمینه تولید و چاپ آثار جدید دچار مشکلات اساسی هستند و به آنها گفته می‌شود که آثارشان دارای محدودیت‌های امنیتی است یا خاطرات گفته شده را به‌دلیل نداشتن استانداردهای لازم نمی‌توان به صورت یک کتاب چاپ کرد. وی گفت: سزاوار نیست خاطرات کوتاهی که شکل و شمایل یک کتاب برای چاپ را ندارد دور بریزیم، شاید روزی خاطرات گفته شده توسط جانبازان و آزادگانی که عمر کوتاهی دارند و هر سال به خیل شهدا می‌پیوندند به درد یک محقق حوزه دفاع مقدس بخورد؛ زیرا تنها کسانی که در جنگ حضور داشته‌اند و از آنها می‌توان به عنوان یک منبع اصلی استفاده کرد جانبازان، ایثارگران و آزادگان هستند. وی با بیان این‌که کوله‌گردی ایده خوبی برای تشویق جوانان به مطالعه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است، افزود: کوله‌گردی حقیقت جویی است و کسی که عضو گروه کوله‌گردی است یک انسان طالب حقیقت است . وی ادامه داد: سیر داستانی قصه در قالب ادبیات بیشتر می‌تواند جاذبه ایجاد کند به‌طوری که نسل جوان امروز با برقراری ارتباط بین نویسنده و کتاب می‌تواند به خواندن کتاب‌های حوزه دفاع مقدس ترغیب و تشویق شود.
نویسنده کتاب شنام ادامه داد: اگر خاطرات و داستان‌هایی که از جانبازان و آزادگان درباره اتفاقات جنگ نقل می‌شود را بتوان از دو منظر به آنها پرداخت و نگاه کرد یعنی خلق یک اثر در حوزه دفاع مقدس یکطرفه نباشد و اتفاقاتی که همزمان در جبهه ما و دشمن رخ داده است را نویسندگان دو کشور به تصویر بکشند آن وقت از دل تاریخ آثار داستانی مستند و قوی خلق می‌شود که ارزشش چندین برابر می‌شود. به این ترتیب نویسنده ضمن این‌که خاطرات جنگ را با جزئیات، لطافت و عاطفه بازگو می‌کند تاریخ جنگ را بدون این‌که مخاطب دچار خستگی شود به او انتقال خواهد داد. وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران در جلسه نقد کتاب «شنام» که از جلد طراحی شده این کتاب انتقاد کرد، این‌طور پاسخ داد: عکس روی جلد؛ عکسی از دوران نوجوانی‌ام است که درباره طراحی جلد آن باید بگویم راضی هستم، چون اگر مجبور شویم محتوا و جلد کتاب شنام را تغییر بدهیم برچسب خواهیم خورد و این خوب نیست.
گلزار گفت: در بیان خاطرات دوران دفاع مقدس چون یک نفر گوینده است و خاطرات را بیان می‌کند بنابراین مسؤولیت اثر برعهده راوی است. در محدودیت‌های پیش آمده برای نویسندگان حوزه دفاع مقدس باید بگویم قلم هنرمندانه آنها باید به گونه‌ای باشد که داستان واقعی و مستند را به تصویر بکشد. تاکید می‌کنم من آنچه را که دیده‌ام نوشته‌ام و حتی در نگارش این کتاب سعی کرده‌ام بدون فحاشی و گفتن کلام بی‌ادبانه، حرمت دشمن را هم نگه دارم.هدف از نگارش این کتاب این بود که شهدایی را معرفی کنم که در طول اتفاقات جنگ تاکنون حتی اسمی از آنها گفته نشده است.
نویسنده کتاب شنام یادآور شد: از آنجا که خاطرات دوران نوجوانی‌ام جدا از عاشقانه و امنیتی بودنش، خاطرات مستند و غیرقابل انکاری است اما تاکید می‌کنم من شنیده‌ها و چیزهایی را که دیده ام برای مخاطب نقل کرده‌ام خاطره‌ای داستان‌وار از سرنوشت پسر نوجوانی که نه در خاک عراق، بلکه در خاک ایران اسیر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها