گفت‌وگو با راضیه تجار؛ نویسنده و پژوهشگر

امنیت دختر در سایه عشق پدر

وقتی رابطه از اصل و بنیان درست باشد، وقتی پایه و اساس مهر باشد و محبت و عشق بی قید و شرط، عشقی شکل می‌گیرد که نه گذشت زمان رنگ و رویش را می‌برد و نه کهنه و قدیمی و تکراری می‌شود.وقتی دیوار عاطفه از اول درست بنا می‌شود تا ثریا درست و زیبا بالا می‌رود و نسل به نسل دست به دست می‌شود.مثل رابطه پر از عاطفه‌ای که بین راضیه تجار، نویسنده و پدرش برقرار شده، رابطه‌ای چنان محکم و صمیمی که این نویسنده 55 ساله وقتی از حال و هوای رابطه‌ای که با پدرش می‌گوید، می‌توانی بو و عطر خوش آن را حس کنی.پدر سال‌هاست نیست اما راضیه تجار هنوز از اندوخته‌های عاطفی پدر استفاده می‌کند و جان می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۲۸۸۷۵

پدر، تکیه‌گاه اصلی دختر است.اولین مردی که دختر در زندگی‌اش با او همراه می‌شود و در کنارش زیست می‌کند.هر چقدر عمق این زیستن بیشتر و با کیفیت‌تر باشد، در آینده، دختر زندگی بهتر و موفق‌تری را برای خود رقم می‌زند و بر عکس اگر این رابطه مخدوش و بی‌بنیان باشد، دختر زندگی پریشان‌تر و همراه با بیم و ترس بیشتری خواهد داشت.اگر دختر بداند، پدر حامی اوست، اگر بداند پدر با ملایمت و دوستی، راه درست را نشانش می‌دهد و او را از راه اشتباه برحذر می‌دارد، پدر را به عنوان بهترین و محرم‌ترین رازدار خود قبول می‌کند و این‌جاست که پدر می‌شود، ناجی و نگهبان همیشگی دختر چه باشد و چه نباشد.
عزت‌نفس همراه با عشق و احترام
راضیه تجار،ذهنش پر است از خاطرات خوش پدر، وقتی از او می‌خواهم برایم از رابطه‌اش با پدرش بگوید، لازم نیست زیاد فکر کند، انگار پنجره‌ حافظه‌اش به خاطرات پدر باز است و او دستش را دراز می‌کند و کلی گل خوش‌بو از این خاطرات می‌چیدند و دل خودش و ما را با رایحه آنها حال می‌آورد.می‌گوید: آغوش پدرم همیشه به روی ما باز بود.پدر آدم دین‌مداری بود و سرشار از محبت.تا 12- 11 سالگی وقتی از سرکار می‌آمد من و خواهرم روی پاهایش می‌نشستیم و او عاطفه ما را از مهر پدری پر می‌کرد.یادم هست ماه رمضان‌ها عبایی به دوش می‌انداخت و زیر این عبا، مطمئن‌ترین و پر مهرترین مکان دنیا برای ما بود. رابطه من با پدرم رابطه دو قلب بود، محبتش چنان در قلبم نشست که به حرمت این حضور و این مهر همه تلاشم را می‌کردم و می‌کنم که کاری نکنم که پدر از من دلخور یا ناراحت شود.پدر فقط دو بار برای دو اشتباه به من اخم کردند، نه تشر و دعوایی بود و نه خدای نخواسته تندی و خشمی. این همه مهر و اعتماد به ما عزت ‌نفسی بخشید که هم محافظ خودمان بود و هم پشتوانه‌ای برای فرزندانمان. تلاش کردیم برای فرزندانمان همانی باشیم که پدر یادمان داد.
مادر ؛ حلقه وصل
از تجار می‌پرسم، چگونه یک پدر می‌تواند هم رابطه صمیمی و پر از محبتی با دخترش داشته باشد و هم از دخترش مراقبت کند و اجازه ندهد به او آسیبی برسد؟ این نویسنده می‌گوید: پدر و دختر باید با هم صمیمی باشند.پیوند رفاقت و دوستی بین آنها باید قوی و پایدار باشد، چنین رابطه‌ای باید حساب شده و دقیق باشد، به نظرم پدر و ابهت و جایگاه او نباید لوث شود.به باور من پدر باید در راس هرم خانواده باشد، حرمتش حفظ شود و هیچ‌گاه جایگاه و مقام او پایین نیاید.حرمت پدر در هر شرایطی باید حفظ شود و در این میان مادر خانواده مهم‌ترین نقش را دارد.سایه عاطفه و امنیت پدرانه مثل آسمانی است که همه خانواده را پوشش می‌دهد و در این میان مادر نقش حلقه‌‌ای را دارد که فرزندان را به پدر وصل می‌کند، هر چقدر این حلقه‌ها قوی‌تر و کارآمدتر باشد جایگاه پدر محکم‌تر و رابطه پدر و فرزندی محکم‌تر و بهتر می‌شود.دلیلی ندارد که بچه‌ها به‌خصوص دختران همه حرف‌های بگو‌مگو و رازهای خود را به صورت مستقیم به پدر بگویند.مادر و زن خانواده که سرشار از عاطفه و احساس است و با فرزندان رابطه‌ای دائمی دارد، می‌تواند گوش شنوایی برای همه حرف‌ها و رازها و مشکلات فرزندان باشد.تا جایی که خودش می‌تواند به بچه‌ها کمک کند و اگر جایی دیگر خودش نتوانست از پس مشکل برآید آن را به پدر بگوید و هوشمندانه و ظریف دختر را به پدر وصل کند.در چنین شرایطی هم حرمت و جایگاه پدر حفظ می‌شود و هم رابطه دختر و پدری شکل کارآمدتری به خود می‌گیرد. به نظرم از پدر نباید زیاد خرج کرد، باید درایت او را گذاشت برای اوقاتی که واقعا نیاز است. برای من یک اصل قطعی است و آن حفظ حرمت پدر در هر شرایطی است تا خانواده بتواند به حیات خود ادامه دهد.
خطر فمینیست‌‌ها برای خانواده
به نویسنده کتاب بانوی رنگین کمان می‌گویم برخی اما بر این باورند که در سال‌های اخیر و در یکی‌، دو دهه گذشته جایگاه پدر در خانواده‌ها پایین‌تر از مادر قرار گرفته و همه راه‌ها تقریبا به مادر و زن خانواده ختم می‌شود.
تجار می‌گوید:‌این حرکتی نرم و خزنده است که چند سالی است شروع شده نه در کشور ما بلکه در سراسر دنیا.فمینیست‌ها برای یافتن جایگاهی قدرتمند برای زن، شروع به تخریب مردان به شیوه‌های مختلف کرده‌اند.برای نشان دادن مظلومیت زنان، مردان را خشن و ناکارآمد جلوه می‌دهند اما به نظرم این راه پر از اشتباه و خطر است؛ خطر از هم پاشیدن خانواده‌ها که زیاد هم شده است.هر آدمی چه مرد و چه زن حق و حقوقی دارد که باید به آن احترام گذاشت اما نباید برای برحق جلوه دادن یکی، دیگری را کوبید و حقوقش را نادیده گرفت.
باید بین حقوق زن و مرد تعادل برقرار باشد و هر‌دو‌طرف به‌هم احترام بگذارند. به باور من که هم خودم فرزند بوده‌ام و فرزند دارم، هم دختر بوده‌ام و هم مادر، جایگاه پدر باید حفظ شود، همان‌طور که گفتم او در راس هرم است و حفظ حرمتش در هر‌شرایطی واجب.
هر چقدر پیوند عاطفی بین پدر و فرزندان محکم‌تر باشد، اعتماد طرفین به‌هم بیشتر شده و حرمت‌ها محفوظ‌تر خواهد بود.یک پدر قوی که احترامش حفظ شود مسلما امنیت روانی، عاطفی، اقتصادی و... بیشتری برای خانواده‌اش تامین خواهد کرد.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها