پیگیری درخواست دانش‌آموزان روستای سیل‌زده چم مهر از رئیس‌جمهور برای بازگشایی مدارس در مدرسه آنها

سلام آقای رئیس‌جمهور!

«اینجا روستای چم مهر، شهرستان پلدختر، استان لرستان! از آقای رئیس‌جمهور خواهش می‌کنیم زنگ اول مهر را در مدرسه روستای ما به صدا در بیاورند!» این خواهش تعدادی از دانش‌آموزان روستای چم‌مهر از رئیس‌جمهور است؛ شش ماه بعد از سیل ویرانگر فروردین ماه، سیلی که روستای چم مهر را زیر خروارها گِل دفن کرد، هنوز زمان به وقت سیل درجا می‌زند! از سه مدرسه روستا دوتا تخریب شده‌اند و ردپای سیل روی در و دیوار آن یکی هنوز دیده می‌شود. این ماجرای یک فیلم کوتاه 55 ثانیه‌ای در فضای مجازی است، فیلمی که در آن تعدادی از دانش‌آموزان این روستا، رئیس‌جمهور را خطاب قرار داده و از او خواسته‌اند که رسم هرساله آغاز سال تحصیلی کشورمان، همان رسم نمادین نواختن زنگ مهر را امسال در مدرسه آنها به اجرا در بیاورد و سال تحصیلی 99-98 این بار از یک مدرسه در یک روستای سیل‌زده آغاز شود؛ مدرسه‌ای که هیچ شباهتی به مدارس دیگر کشورمان ندارد. فیلم برای همین دو سه روز پیش است، یعنی کمتر از یک هفته مانده به پایان شهریور و شروع مهر. مدرسه‌ای که بچه‌ها در آن رو به دوربین صحبت می‌کنند، هنوز رنگ و روی مهر را ندارد، بچه‌ها هم همین را می‌گویند، صندلی‌ها و نیمکت‌ها هنوز پر از گل و لای وسط حیاط مدرسه روی هم تلنبار شده‌اند، کف سالن مدرسه پر از گل خشک شده است و پنجره‌های فلزی شیشه ندارند؛ ما توضیح بیشتر را از زبان یکی از دانش‌آموزان همین روستا می‌نویسیم؛ دختری که رو به دوربین می‌گوید: «الان ما مدرسه نداریم. چیزهایی که لازم داریم میز و صندلی است، آب سردکن، وسایل ورزشی، آزمایشگاه، رایانه، در و پنجره سالم... ما دوست نداریم در کانکس درس بخوانیم.»
کد خبر: ۱۲۲۸۸۳۷

حضور بچه‌های قرارگاه آماج از فروردین تا مهر
این فیلم کوتاه 55 ثانیه‌ای را بچه‌های قرارگاه آموزشی-اجتماعی آماج در فضای مجازی منتشر کرده‌اند؛ نیروهای داوطلبی که از روزهای اول سیل در پلدختر و روستاهای اطرافش مستقر شده‌اند برای کمک‌رسانی و بین نیازهای ریز و درشت منطقه، نیاز بچه‌های دانش‌آموز بیشتر از همه به چشم‌شان آمده؛ آنقدر که تمرکزشان را بگذارند روی رسیدگی به وضعیت این بچه‌ها. این را علی‌اکبر آسا، مدیرعامل موسسه بین‌المللی دیده‌بان عدالت به ما می‌گوید؛ یکی از سمن‌های فعال در بحث کمک‌رسانی به سیل‌زده‌ها که با طرح قرارگاه آموزشی اجتماعی آماج به یاری دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده آمده است. وضعیت مدارس روستای سیل‌زده چم مهر از نظر او و بقیه بچه‌های قرارگاه آماج وضعیت مطلوبی نیست؛ آنقدر که بگوید: «روستای چم مهر سه مدرسه دارد و از این سه تا، دو مدرسه قابل استفاده نیستند. دیوارها تخریب شده، هیچ‌گونه تجهیزات آموزشی و اداری در آنها وجود ندارد، مدرسه درواقع فقط در و دیوار است البته خیلی جاها حتی در و پنجره هم وجود ندارد و فقط چند دیوار آسیب‌دیده مانده. در این شش ماه هم هیچ اقدامی برای بازسازی‌شان انجام نشده و از بین این سه مدرسه روستای چم مهر، فقط یک مدرسه ممکن است به اول مهر برسد که آن هم معلوم نیست با چه کیفیتی بتواند پذیرای بچه‌های دانش‌آموز باشد.»
بچه‌های قرارگاه آماج از روزهای اول حضورشان در این روستای سیل‌زده، یک روزشمار برای باز شدن مدارس گذاشته بودند و مدام هشدار می‌دادند که تا باز شدن مدارس سه ماه، دوماه و یک ماه بیشتر نمانده... این روزشمار حالا به چند روز رسیده و هنوز تکلیف بچه‌های خانواده‌هایی که در روستا مانده‌اند برای شروع سال تحصیلی‌شان مشخص نیست.
حال چم مهر هنوز خوب نیست
سیل، سال جدید را برای اهالی روستای چم مهر با سختی‌های زیاد شروع کرد؛ روستا بعد از سیل، کامل زیر گل دفن شد و از جمعیت 1400نفره‌اش خیلی‌ها قید ادامه زندگی در آن را زدند و مهاجرت کردند به پلدختر. این را دهیار روستای چم مهر به ما می‌گوید؛ منصور میراحمدی یکی از اهالی همین روستاست که هنوز خودش و خانواده‌اش مثل خیلی از اهالی چم مهر جایی برای اسکان ندارند. ما برای پیگیری وضعیت مدارس روستا به او زنگ می‌زنیم و او پیشنهاد می‌دهد که رئیس جمهور نه تنها به وضعیت مدارس که بهتر است به وضعیت کل روستا رسیدگی کند: «الان شش ماه از بحران سیل گذشته، اما هنوز وضع روستای ما خوب نشده، کاش رئیس جمهور دستور بدهد کار ساخت خانه‌ها تسریع شود.»
میراحمدی قسم می‌خورد که هنوز خود و خانواده‌اش به عنوان دهیار روستا جایی برای اسکان ندارند؛ مثل خیلی از اهالی روستا و هنوز نه خبری از کانکس است و نه بناشدن خانه‌های احداثی: «در روستای ما یک‌سری اسکلت زده‌اند، اما هنوز هیچ چیز تمام نشده و تکلیف اهالی مشخص نیست. خانه خود من به طور کامل تخریب شده و الان حتی یک کانکس ندارم برای اسکان.»
میراحمدی می‌گوید که از جمعیت روستایش خیلی‌ها بعد از سیل رفتند؛ مجبور شدند بروند چون سقفی بالای سرشان نبود: «خیلی‌ها که دستشان به دهنشان می‌رسید و می‌توانستند خانه اجاره کنند، رفتند پلدختر و مستاجر شدند؛ خیلی‌ها هم نمی‌توانستند و در همین وضعیت ماندند. الان دیگر چادر هم ندارند چون آمدند چادرهای ما را هم جمع کردند و گفتند برای نمای روستا زشت است!»
او خودش پدر سه دانش‌آموز است؛ یک دختر که امسال به پیش‌دبستانی می‌رود و دو پسر کلاس هفتمی و کلاس دومی، درباره وضعیت مدرسه‌های روستا هم نگران است، اما می‌گوید بچه‌ها مجبورند به همین مدرسه‌ها بروند هرطور که باشد: «مدرسه ابتدایی روستای ما یعنی مدرسه 22 بهمن که کاملا تخریب شد و آب آن را برد. یک مدرسه راهنمایی داشتیم که آن هم تخریبی است و یک دبیرستان داشتیم که قرار شد این دبیرستان را که نسبت به بقیه وضعیت بهتری داشت برای سال تحصیلی جدید آماده کنند و همه بچه‌های مقاطع بیایند اینجا درس بخوانند. یعنی قرار بود یک مجتمع جدید در این دبیرستان که تعمیری هست بزنند که زیرسازی‌اش انجام شده و سیمان کف را ریخته‌اند، اما هنوز فوندانسیون نزده‌اند؛ اما بچه‌های ما مجبورند به همین مدرسه بروند، حتی اگر خرابه هم باشد چون جایی را ندارند.»
انتشار فیلم درخواست بچه‌های مدرسه چم‌مهر از رئیس‌جمهور، اما انگار کار خودش را در همین مدت کم کرده و حمید بخشی یکی از اهالی روستا در همین رابطه به ما می‌گوید: «من همین الان از مدرسه روستا آمدم و دیدم که خاک کف مدرسه را جمع کرده‌اند و قرار است که محوطه مدرسه هم به‌طور کامل شسته شود، تعدادی از سرویس‌های بهداشتی را هم درست کرده بودند و فقط نصب در ورودی سه تا از آنها مانده بود‌؛ شنیدم که قرار است میز و نیمکت نو بیاورند و امیدواریم تا قبل از بازگشایی مدارس همه چیز درست شود.»
او اما امیدوار است که بقیه مشکلات روستا هم به همین سرعت مورد توجه قرار بگیرند و در همین رابطه می‌گوید: از شاهکارهای بنیاد مسکن در روستای ما این است که برای خیلی از خانه‌های روستا حکم تعمیری زده، در حالی که اصلا قابل تعمیر و زندگی نیستند و اگر آب بیاید دوباره همه اینها را می‌گیرد. کاش بیایند و به این مشکل هم رسیدگی کنند.‌

310 مدرسه در جریان سیل آسیب دید

ما برای پیگیری وضعیت مدارس روستای سیل‌زده چم مهر با آموزش و پرورش لرستان هم تماس می‌گیریم؛ از فیلم منتشر شده و درخواست دانش‌آموزان و وضعیت مدرسه در فیلم می‌گوییم و رضا زینی‌وند مقدم، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان می‌گوید هیچ دغدغه و نگرانی بابت تحصیل دانش‌آموزان روستای چم مهر پلدختر و سایر دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده این استان وجود ندارد. زینی وند مقدم با اشاره به این‌که در جریان سیل فروردین در پلدختر، دو مدرسه روستای چم مهر دچار آسیب و یک مدرسه دیگر آن تخریب شده، می‌گوید: با تلاش‌های انجام گرفته، تعمیرات اساسی در مدارس سه کلاسه شهید خلیل طهماسبی و شش کلاسه شهید کلانتری این روستا انجام گرفته و این مدارس به صورت دو شیفت در سال تحصیلی جدید آماده تحصیل دانش‌آموزان هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به وضعیت مدرسه 22 بهمن هم می‌گوید: این مدرسه که در حریم رودخانه کشکان بوده و در جریان سیل تخریب شده بود، بنا به گفته مدیریت نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان از مکان قبلی جابه‌جا و در مکانی جدید در حال ساخت است.
وضعیت مدرسه‌های روستای سیل‌زده چم مهر چه آن وضعیتی باشد که دانش‌آموزان روستا در فیلم منتشر شده گفته‌اند و تصاویر پشت سرشان شاهدشان است و چه شرایط خوبی که مدیرکل آموزش و پرورش لرستان درباره‌شان می‌گوید، نگرانی‌ای است که روی سر بقیه مدارس مناطق سیل‌زده این استان هم سایه انداخته؛ مدارسی که ما آمارشان را از زینی‌وند مقدم می‌پرسیم و او می‌گوید: 310 مدرسه در جریان سیل فروردین در تمامی مناطق سیل‌زده استان آسیب دیدند که با تعمیرات اساسی تمامی این مدارس آماده بازگشایی در مهر هستند. به گفته زینی‌وند 113 مدرسه هم در جریان سیل تخریب شدند که فرآیند ساخت و بازسازی بخشی از آنها که در حریم رودخانه نیستند در همان مکان قبلی شروع شده و در حال انجام است . با این حال هستند روستاهایی که مدرسه‌هایشان به مهر نمی‌رسد و مدیرکل آموزش و پرورش لرستان می‌گوید برای آنها هم چاره‌اندیشی شده و قرار است 170 کانکس و کلاس پیش ساخته در این مناطق برای سال تحصیلی جدید نصب شوند! گرچه خیلی از بچه‌ها کانکس را دوست ندارند؛ نشان به آن نشان که در یکی دیگر از فیلم‌های منتشر شده از دانش‌آموزان روستای چم مهر، دختر بچه‌ای است که رو به دوربین می‌گوید: من دوست ندارم در کانکس درس بخوانم!

مینا مولایی
ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها