حال روانتان چطور است؟

چرا اینقدر دروغ می‌گویی؟

یکی از مسائلی که می‌تواند روابط افراد را با مشکل روبه‌رو کند، دروغگویی است.دروغ در رابطه بین فردی و به‌خصوص در روابط زناشویی بدترین تاثیر را دارد و باعث می‌شود اعتماد در زندگی از بین برود.
کد خبر: ۱۲۲۸۸۲۴

برخی افراد بی‌دلیل و به شکل مرضی دروغ می‌گویند و برخی دیگر با هدف بهره‌کشی از دیگران و فریب دادن آنها دروغ می‌گویند.
دروغگوها نه‌تنها در موقعیت‌های پیچیده دروغ می‌گویند بلکه دروغ‌های تازه‌ای نیز خلق می‌کنند و البته اغلب هنگام دروغ گفتن کمی اضطراب دارند و صدای آنها می‌لرزد یا برخی رفتارهایشان و حتی لبخند زدنشان مصنوعی است. در بیان جزئیات دروغ ضعیف هستند و حافظه آنها به درستی کار نمی‌کند. همچنین سرعت حرف زدن مانند همیشه نیست و گیج و درهم صحبت می‌کنند تا طرف مقابل نتواند به درستی حرف فرد را تجزیه و تحلیل کند. برخی ویژگی‌های افراد دروغگو عبارت است از:
احساس حقارت
نیاز به تایید بیمارگونه
ضعف در رفتارقاطعانه
حسادت
اضطراب
افسردگی و خلق پایین
احساس تنهایی
نیاز به هیجان طلبی بیمارگونه
آن‌دسته از افرادی که به‌صورت بیمارگونه دروغ می‌گویند، هدفشان آسیب رساندن به دیگران یا بهره‌کشی از آنها نیست بلکه دروغ‌های ساده و بی اهمیت می‌گویند و دروغ گفتن جزو عادت‌های رفتاری آنهاست. در مورد این افراد شناسایی دروغ به سادگی صورت نمی‌گیرد، زیرا کاملا به صورت عادی دروغ می‌گویند و حتی ممکن است در روابط بین فردی، مهربان و خوشرو و دوست داشتنی به نظر برسند، اما با گذشت زمان مشخص می‌شود رفتار و شخصیت ضد اجتماعی دارند و دیگران نیز از معاشرت با آنها احساس ناراحتی می‌کنند.
این افراد بدون این‌که هدف یا بهره‌ای را از گفتن دروغ ببرند، عادت دارند دروغ بگویند و بارها توسط اطرافیان و افراد نزدیکشان مورد پرسش قرار گرفته‌اند که چرا بی‌دلیل دروغ می‌گویند و ممکن است از آنها به عنوان فرد «خالی بند» یا یک روده راست در شکمش نیست، یاد شود.
این افراد در روابط اجتماعی در کوتاه مدت موفق ولی در بلندمدت ناموفق هستند و روابط آنها ناپایدار می‌ماند. برای درمان لازم است تا مشخص شود دروغگویی فرد تعمدی و با بهره‌کشی است یا به صورت مرضی دروغ می‌گوید و سپس با استفاده از رفتاردرمانی و درمان‌های نگرشی فرد تغییر روش دهد.

دکتر
مهرنوش دارینی

روان شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها