ظاهرا قرار است اتفاقات مثبتی در سینمای کودک و نوجوان بیفتد و بحث توجه به مخاطبان گیشه این ژانر ، بیشتر از قبل جدی گرفته شود. در جشنواره اخیر فیلم‌های کودکان و نوجوانان، شورایی به نام ارزیابی اقتصادی تشکیل شد که وظیفه آن ایجاد رونق اقتصادی سینمای کودک است.
کد خبر: ۱۲۲۸۴۱۵

نتیجه مثبت این تصمیم و اقدام درست، مستلزم توجه و پیگیری و تعامل فعالان سینمای کودک و نوجوان است و بسیار ضروری خواهد بود که فعالیت شورای ارزیابی اقتصادی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، محدود و منحصر به ایام جشنواره نباشد و در طول سال هم اقدامات راهبردی و موثری در این زمینه صورت بگیرد که نتایج مثبت آن را در عمل و در ساختار فیلم‌های تولیدشده و اکران موفق آنها ببینیم. تنها در این زمینه است که می‌توانیم امیدوار به شکوفایی دوباره سینمای کودک و نوجوان باشیم.
به گزارش جام‌جم، حمیدرضا قطبی، کارگردان فیلم‌های «جامه‌دران» و «قطار آن شب» درباره تشکیل این شورا گفت: به نظرم این شورا فضایی را برای گفت‌وگو درباره مقوله اقتصادی فیلم‌ها فراهم می‌کند که اقدام مناسب و خوبی است. براساس آنچه در شورا صحبت کردیم خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و سازمان سینمایی تصمیماتی را گرفته تا سینماها موظف باشند برای اکران فیلم‌های کودک سئانس ثابت و مشخصی بگذارند تا تماشاگران این حوزه بتوانند در زمان مشخصی به سینما بیایند.
او ادامه داد: نتیجه دیگری که این شورا داشت، معطوف کردن توجه مدیران به نیازهای سینمای کودک توسط سینماگران بود. در واقع به نظر من راهکار و روش مشخص است، اما نیازمند توجه به مسائل هستیم که خوشبختانه در شورا اتفاق افتاد.
قطبی همچنین با اشاره به نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی سینمای کودک، بیان کرد: به نظرم بحث مهم دیگری که باید به شکلی ویژه در زمینه اقتصاد سینمای کودک مورد توجه قرار بگیرد، تعامل با آموزش و پرورش است. پیشتر همواره تماشای فیلم جزو فعالیت‌های تفریحی و فوق‌برنامه دانش‌آموزان بوده است، اما در حال حاضر خبری از این برنامه‌ها نیست.
میثم معراجی، مدیر تولید فیلم سینمایی «بازیوو» درباره نقشی که این شورا در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی سینمای کودک دارد، بیان کرد: باید این کارگروه پررنگ‌تر شود و حتی تنها محدود به جشنواره نباشد و در طول سال هم به شکلی دقیق و تخصصی دلایل نفروختن یا فروختن فیلم‌های حوزه کودک را بررسی کنند و این بررسی شامل محتوا، مسائل فنی و... باشد.
معراجی با تاکید بر لزوم مخاطب‌شناسی درست برای سینمای کودک، تاکید کرد: ما متاسفانه هیچ آمار به روزی که براساس تحلیل و بررسی درباره فروش و تعداد مخاطبان سینمای کودک باشد، نداریم و شورای ارزیابی اقتصادی این خلأ را پر کرد. ضمن آن‌که این شورا به تهیه‌کننده و کارگردان کمک می‌کند که بدانند محتوایشان را به چه شکلی ارائه دهند تا فروش خوبی در گیشه داشته باشند.
حامد قناعی، یکی دیگر از اعضای شورای ارزیابی اقتصادی با تاکید بر این‌که عملکرد این شورا را در دو بعد می‌توان بررسی کرد، گفت: بخشی از وظیفه شورا به مرحله پیش‌تولید و تولید مربوط می‌شود و بخش دوم به مقوله اکران و پس از آن اختصاص دارد. بخش عمده اثرگذاری شورا به همان دوره نخست و پیش از اکران باز‌می‌گردد و شامل بررسی مسائلی چون موضوع فیلمنامه، میزان نفوذ و تاثیرگذاری موضوع بر مردم و رسانه‌ها، مقبولیت بازیگران، تم رنگی آثار که برای سینمای کودک بسیار مهم است و‌... می‌شود.
او افزود: رعایت این مسائل برای موفقیت یک فیلم در جذب مخاطب بسیار مهم است، سپس نوبت به مانور دادن روی بخش‌ها و ویژگی‌های مختلف فیلم در فضای مجازی می‌رسد که بسیار اثرگذار است. امروزه فیلم‌هایی که از شبکه‌های مجازی استفاده خوبی در سال‌های اخیر بردند، در جذب مخاطب هم موفق بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها