بررسی چالش‌های رئیس‌جمهور آمریکا پس از برکناری جان‌بولتون و تقویت موضوع استیضاح دولت

ترامپ چگونه بی‌«جان‌» شد ؟

این روزها دونالد ترامپ حال خوشی ندارد. تقریبا همه راه‌های پیش‌روی او به بن‌بست ختم شده و برکناری جان بولتون نیز شاخ این دولت را شکسته است. ناکامی در مذاکرات با کره‌شمالی و طالبان، شکست در تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، عدم موفقیت در جنگ تجاری با چین، خروج بی‌حاصل از توافق‌نامه‌های جهانی، دامن زدن به موج نژادپرستی در کشور، باج‌دهی به رژیم صهیونیستی و عربستان و اخیرا نیز افشای جاسوسی رژیم صهیونیستی از کاخ سفید، نمونه‌های متنوعی از شکست‌ها و بن‌بست‌های دونالد ترامپ است که این روزها به‌شدت او را در مخمصه وحشتناکی قرار داده است. این درحالی است که هنوز اتهامات داخلی در زمینه فساد و تبانی با روسیه نیز برطرف نشده و مجلس نمایندگان آمریکا همچنان به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور است. آیا تا یک سال دیگر دونالد ترامپ در قدرت خواهد برد؟
کد خبر: ۱۲۲۷۹۸۱

مقامات قضایی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند به‌تازگی رای داده‌اند که تلاش‌ها برای بررسی امکان استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور افزایش یابد.
به گزارش الجزیره، این اقدام کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد جمهوریخواهان مواجه شده است. طرح تشدید تلاش‌ها برای استیضاح ترامپ در این کمیته که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌هاست با ۲۴ رای موافق و ۱۷ رای مخالف تصویب شد. جرولد نادلر، رئیس دموکرات این کمیته پس از رای‌گیری به خبرنگاران گفت: این بررسی به ما اجازه خواهد داد تا مشخص کنیم آیا اجرای روند استیضاح در رابطه با ترامپ ممکن است یا خیر؟ او ادامه داد: با این تدابیر جدید که از هفته آینده آغاز خواهد شد، اتهام‌هایی که علیه رئیس‌جمهور مطرح است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به گفته نادلر در حال حاضر ترامپ با اتهام‌هایی نظیر فساد، سوءاستفاده از قدرت و ایجاد مانع بر سر راه اجرای قانون و عدالت مواجه است. کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی که کمی بیش از سه ماه از آن باقی مانده، بتواند نظر نهایی خود را در این‌باره اعلام کند.
مساله بولتون
این خبر در حالی منتشر می‌شود که اخراج جان بولتون چهره جنگ‌طلب کاخ سفید همچنان نقل مجالس و محافل رسانه‌ای است. جان بولتون از همان ابتدا دیدگاه‌های متفاوتی با ترامپ داشت اما برخی می‌پنداشتند او قادر خواهد بود بر ترامپ تاثیر گذاشته و او را به دنبال اهداف و برنامه‌های خود بکشاند.
از طرفی دونالد ترامپ نیز در ابتدا به دنبال همان ایده‌ها و اهداف بولتون به‌خصوص در ارتباط با موضوع ایران بود، اما بعدها او دریافت این راه سرانجامی جز خواری و شکست برای آمریکا نخواهد داشت.
اخراج بولتون درحالی است که گفته می‌شود مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز به دنبال ثبت نام برای حضور در مجلس سنا بوده و احتمالا مقام خود را واگذار خواهد کرد. دونالد ترامپ در واکنش به خروج بولتون گفته است قصد ندارد پمپئو را با حفظ سمت، به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی کند، اما با این حال در این باره با او صحبت کرده است. ترامپ می‌گوید: « دوست دارد فرد دیگری تصدی سمت مشاور امنیت ملی را به‌عهده بگیرد.»
«جان بولتون» نامی آشنا برای ایرانیان بود و پیشتر با نام منافقین گره خورده بود. او شخصیتی جنگ افروز داشت و می‌خواست با کمک عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی جنگی را علیه ایران به راه اندازد؛ اما بعدها کارشناسان نظامی آمریکا به این نتیجه رسیدند که هرگونه جنگ با ایران مساوی با به آتش کشیده شدن کل منطقه غرب آسیا بوده و شرایطی را به وجود خواهد آورد که هرگز نیروهای آمریکایی قادر به شکست ایران و طرفدارانش در منطقه از لبنان گرفته تا عراق نخواهند بود. درنهایت دونالد ترامپ به روشنی دریافت که جنگ با ایران حاصلی جز شکست برای او و دولتش نخواهد داشت و بنابراین مجبور شد عذر جان بولتون را خواسته و از کاخ سفید اخراجش کند.
در یکی از خبرها آمده بود که ترامپ با طرح رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر دادن یک خط اعتباری معادل 15 میلیارد دلار به ایران موافقت کرده است، اما بولتون به شدت با آن مخالف بوده و در نتیجه ترامپ او را اخراج کرده است.
مناظره دموکرات‌ها
شامگاه پنجشنبه سومین مناظره انتخاباتی حزب دموکرات برگزار شد. جو بایدن، از پیشتازان رقابت برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، در کنار رقبای خود، الیزابت وارن و برنی سندرز در مناظره انتخاباتی در هیوستون حضور داشت.
به گزارش بی. بی. سی در این مناظره برنی سندرز و الیزابت وارن، دو نامزدی که گرایش چپ بیشتری نسبت به دیگر شرکت کننده‌ها داشتند، هدف انتقاد رقبای میانه‌روتر قرار گرفتند. بایدن گفت برنامه بیمه درمانی همگانی برنی سندرز آنقدر پرهزینه است که عملا آن را غیرممکن می‌کند و افزود کشور باید بر بهبود برنامه بیمه درمانی باراک اوباما تمرکز کند.
اغلب شرکت‌کنندگان در مناظره در اولین جملات خود به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تاختند و از او به‌دلیل ایجاد تفرقه در کشور و نژادپرستی انتقاد کردند. دموکرات‌ها می‌گویند قادر به شکست دونالد ترامپ در انتخابات سال 2020 خواهند بود. برخی نظر سنجی‌ها نیز نشان می‌دهد امکان شکست ترامپ در انتخابات پیش‌رو وجود دارد. به نظر می‌رسد شکست‌های اخیر ترامپ در نحوه برخورد با پرونده‌های مهم در حوزه سیاست خارجی آمریکا نیز از میزان محبوبیت او کاسته است. حال باید دید آیا دونالد ترامپ پیش از انتخابات استیضاح هم خواهد شد یا خیر.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها