هر هیاتی اگر در کنار محتوایی که به مخاطبانش می‌دهد، پنج اصل را که مبتنی بر حواس پنج‌گانه هستند رعایت کند، بدون اغراق هیاتی جذاب برای جوانان می‌شود؛ جایی که کسی حاضر نیست حضور در چنین مجلسی را از دست بدهد. کافی است در مجلس‌تان، حواس پنج‌گانه آدم‌ها را تحریک کنید.
کد خبر: ۱۲۲۷۴۳۷

قوه بینایی: می‌گویند که پیامبر(ص) همیشه لباس سفید و روشن می‌پوشیده‌اند. چرا؟ برای این‌که وقتی کسی برای اولین‌بار شما را می‌بیند، قوه بینایی‌اش تحریک شود. پس به زیبایی ظاهر اهمیت بدهید. البته که قرار نیست همه‌چیز را زرق و برق و طلایی کنیم. فقط کافی است به جای ده تا پرچم رنگ
و رو رفته و چروک، یک پرچم بزنیم که با چشم آدم‌ها بازی کند و چشم‌نواز باشد. در ضمن سعی کنید همیشه بهترین لباس‌هایتان را در مجالس امام‌حسین(ع) بپوشید و ظاهری آراسته داشته باشید.
قوه چشایی: برای این کار لازم نیست غذاهای خیلی متفاوت بدهید؛ همین‌که در چای هیات، یک هل و دارچین بیندازید و آن را خوش‌عطر کنید کافی است. باور کنید کم نبوده است دفعاتی که آدم‌ها با شکل و شمایل متفاوت به هیات ما آمده‌اند و هیاتی شده‌اند. وقتی برایم علت حضورشان را تعریف می‌کردند، گفتند که اولین‌بار به هوای چای خوش‌عطرتان به اینجا آمدیم و بعد از آن ماندگار شدیم.
قوه شنوایی: مداحی خوش‌صدا را به مراسمتان دعوت کنید. پیغمبر(ص) می‌فرمایند که قرآن را با صدای بلند بخوانید اما اگر صدای خوبی ندارید، آرام بخوانید. صدای خوش و متناسب‌خوانی، قوه شنوایی اهل هیات را تحریک می‌کند و باعث حال خوش حاضران در مجلس می‌شود.
قوه لامسه: روایت داریم که می‌گوید وقتی کسی برای اولین‌بار به مسجد می‌آمد، پیامبر او را در آغوش می‌گرفت، محکم به خودش می‌فشرد و دستش را می‌فشرد. این حرکات قوه لامسه آدم‌ها را تحریک می‌کند و هیچ‌وقت این لحظه از یادش نمی‌رود. خادم‌های یک هیات باید مهمانان‌شان را تحویل بگیرند، دستشان را فشار بدهند، روبوسی کنند و همدیگر را در آغوش بگیرند.
قوه بویایی: پیامبر بخش قابل توجهی از مخارج زندگی‌شان را صرف خرید عطر می‌کردند؛ آن‌قدر که حتی گفته شده برای خرید عطر می‌توانید قرض کنید.
بوی خوش از مسائل مهمی است که در اسلام خیلی به آن تاکید شده است. برای همین هم هیات‌های ما باید معطر باشند و بوی خوش بدهند؛ از فرش هیات تا پشتی‌ها. بوی خوش و معطر باید فضای هیات را پر کند تا هرکسی که وارد می‌شود، از این بوی‌خوش، حالش خوب شود. شک نکنید اگر این قوای پنج‌گانه در مجالس ما مورد توجه قرار بگیرند و در کنار آن حس باطنی و خلوص نیت باشند، غوغا می‌کنند و تاثیر خیلی زیادی روی جوان‌ها دارند و علت حضورشان در چنین مجالسی خواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها