هفدهمین همایش شیرخوارگان حسینی این بار در ورزشگاه صدهزارنفری آزادی برگزار شد؛ این همایش از کجا آمد و چطور در دو دهه اخیر به بزرگ‌ترین مجمع مردمی ایران تبدیل شد؟
کد خبر: ۱۲۲۷۲۹۰

هر سال در اولین جمعه ماه محرم عکس‌هایش را می‌بینیم؛ عکاس‌ها هیچ‌گاه چنین موقعیتی را از دست نمی‌دهند. در این روز آنها هر چه تعاریف ذهنی از حماسه و درام سراغ دارند را می‌توانند روبه‌روی لنزهای خود قاب بگیرند. صحنه‌ها، گاهی آن‌قدر زیباست که می‌خواهی بنشینی و مدت‌ها زل بزنی به کودکی که با سربند سبز بر سر دست گرفته شده تا پیام علی‌اصغر‌(ع) را به سراسر جهان مخابره کند؛ مخابره خون از گلوی حقیقت.
16 سال پیش و در حالی که بسیاری از تاریخ‌نگاران محرم هشدار می‌دادند بسیاری از آیین‌های عزاداری در نقاط مختلف کشور در حال فراموشی است و باید برای احیای آنها کاری کرد، همایشی سربرآورد که دغدغه روز داشت. درباره همایش شیرخوارگان حسینی حرف می‌زنیم که مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر برگزارکننده آن است.
سال 1382 وقتی حاج داوود منافی در حال تدارک برپایی اولین همایش بود، شاید فکرش را هم نمی‌کرد امروز این همایش تا این حد گسترده در حد بین‌المللی برگزار شود. او می‌گفت مهم‌ترین پیغام روز عاشورا را باید از گلوی خونین علی‌اصغر به جهان مخابره کرد. البته پیش از این همایش، ایرانیان سال‌ها در مراسم‌هایشان برای علی‌اصغر گهواره‌گردانی می‌کردند و برایش لالایی می‌خواندند، اما همایش شیرخوارگان آمده بود تا این مراسم را با گفتمانی عمیق‌تر پیوند بزند. از این رو بود که مباحث مطرح‌شده در اتاق فکر این همایش بر محور عناوین پرطمطراقی چون «نقشه جامع راهبردی حضرت علی‌اصغر‌(ع)» می‌چرخید و حالا بسیاری از ایده‌های بیرون‌آمده از این اتاق، اجرایی هم
شده است.
داوود منافی را که دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) و برگزارکننده این همایش است، نتوانستیم در روز شلوغ کاری‌اش بیابیم، اما چند روایت درباره این مجمع و کار سترگش به دست داده‌ایم.

از کجا آمد؟

خواب امام رضا (ع)
سال 1382، اولین سالی که همایش شیرخوارگان حسینی در تهران برپا شد هنوز خبری از مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر نبود و چندی بعد بود که داوود منافی با تشکیل این مجمع، فعالیت‌هایش را سازماندهی کرد. از سال 1390 این مجمع همایش‌ها را در دیگر شهرها و روستاهای ایران و حتی در دیگر کشورها گسترش داد. این همایش ثبت ملی شده و قرار است در میراث جهانی یونسکو هم ثبت شود. اما ماجرای شکل‌گیری این همایش هم قابل توجه است. شنیده‌ها حاکی است: یکی از متولیان این همایش حضرت امام رضا(ع) را به خواب می‌بیند در حالی که به او توصیه می‌کند کودکان شیرخواره را هر سال در جمعه اول محرم به یاد علی‌اصغر جمع کند و بشارت می‌دهند این همایش در مدت زمان کمی به یک نهضت جهانی بدل خواهد شد.

هزینه‌ها از کجا تامین می‌شود؟

داوطلب‌های نذر

دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) ادعا می‌کند این مجمع، بزرگ‌ترین مجمع مردمی در ایران است. البته آمار مشخصی در این باره وجود ندارد اما با توجه به چشمگیرترشدن هر ساله برپایی این همایش و حضور گسترده مردم درآن می‌شود این ادعا را پذیرفت. از سویی انتظار هم می‌رود مجمعی که کاملا مردم‌نهاد است، بتواند به لحاظ اقتصادی روی پای خودش بایستد. همین‌طور هم هست و دبیر این مجمع بارها تاکید کرده از هیچ نهاد، موسسه و سازمان دولتی بودجه و اعتبار نگرفته و نمی‌گیرند. مخارج این مجمع را افراد خَیر و داوطلب نذر در راه حضرت علی‌اصغر(ع) تامین می‌کنند.

و چند نکته...

هیأت بین‌المللی شیعه
این هیأت بین‌المللی شیعه، امروز از جغرافیای شیعه گذشته و در سراسر جهان در میان اهل سنت نیز بدون تبلیغ و کمک مجمع برگزار می‌شود.
دیروز برای اولین‌بار بود که همایش در ورزشگاه یکصدهزار نفری آزادی برگزار شد.
دبیر مجمع گفته در نظر دارند این جلسات را به بیش از ۴۴ هزار جلسه در ایران و جهان برسانند.
نذرنامه‌خوانی که یکی از برنامه‌های این مراسم به شمار می‌آید و هر سال ترجمه آن به هشت زبان صورت می‌گیرد، امسال به ۱۱ زبان افزایش یافت.

چند روایت مبتنی بر اعداد درباره همایش شیرخوارگان حسینی

حمـــاســـه 8 میلیون‌نفری

45

تعداد کشورهایی که امسال برگزارکننده همایش بودند

6200

تعداد نقطه‌هایی در کشور که امسال برگزارکننده همایش بودند

1000000

شمارگان نذرنامه‌هایی که امسال در همایش‌ها توزیع شد

20درصد

از هر 10 بانو، 2 بانو شرکت کرده‌اند

8000000

جمعیتی که در همایش شرکت می‌کنند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها