دونالد ترامپ تصمیم گرفته است جان بولتون چهره جنگ‌طلب و معروف کابینه‌اش را در حاشیه نگهداشته و او را در تصمیم‌گیری‌های مهم دخالت ندهد.
کد خبر: ۱۲۲۶۶۱۰

از ابتدای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بسیاری از محافل خبری تصمیمات ترامپ را تحت تاثیر تیم بولتون و پمپئو می‌دانستند و می‌گفتند، شخصیت‌های تند‌رو در کاخ سفید بر ترامپ مسلط شده‌اند. دونالد ترامپ طی سخنانی با رد چنین ادعایی ضمن این‌که اعتراف کرد شخص بولتن نظرات و دیدگاه‌های تندی دارد، اما گفت وی تحت تاثیر آنها نیست و تصمیمات را خودش می‌گیرد. حال بعد از چندماه رسانه‌ها از کنار گذاشتن تلویحی بولتن از بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در کاخ سفید پرده بر‌می‌دارند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی در این باره نوشت: اختلاف دونالد ترامپ با جان بولتون در بسیاری از حوزه‌ها پنهان کردنی نیست، اما برخی از کارشناسان معتقدند عدم مشاوره رئیس‌جمهور آمریکا و عدم اجرای توصیه تحلیلگران تبعات داخلی و خارجی برای واشنگتن در پی خواهد داشت.
به گزارش واشنگتن‌پست، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا از گفت‌وگوهای حساس درباره افغانستان کنار گذاشته شده، چون این نگرانی وجود دارد که او اطلاعات را فاش کند و با رئیس‌جمهور آمریکا درگیر شود. بولتون از نشست اخیر ترامپ با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی نیز کنار گذاشته شد. او در نشست ۲۰۱۸ ترامپ با یک مقام ارشد کره‌شمالی نیز حضور نداشت. اینها همه نشان می‌دهد که اختلاف میان بولتون و ترامپ در مسائل کلیدی بسیار گسترده شده است. بولتون پیش از آن‌که مشاور امنیت ملی شود، حامی حملات نظامی پیشدستانه علیه کره‌شمالی بود و به رویه سیاسی پیونگ‌یانگ واکنش نشان داده بود. او یک بار دیگر نیز با اشاره به مدل لیبی برای کره‌شمالی، خشم پیونگ‌یانگ را برانگیخت.
یک مورد دیگر از جاهایی که اختلاف‌نظر شدید بین ترامپ و بولتون را نشان داد بحران سوریه بود؛ زیرا در حالی که جان بولتون تاکید داشت تا زمانی که نیروهای نیابتی ایران باشند، آنها هم در سوریه خواهند بود، دونالد ترامپ اعلام کرد نیروهای آمریکا را از سوریه خارج خواهد کرد. هرچند این وعده به صورت کامل تحقق نیافت، اما واشنگتن اعلام کرد بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج کرده است. در یک مورد دیگر منابع خبری می‌گویند وقتی ترامپ برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران ابراز تمایل می‌کند، چنین درخواستی در تضاد کامل با خواسته‌های بولتون است که از چند سال پیش برنامه خود را بر تغییر نظام در ایران متمرکز کرده بود.
در این میان برخی تحلیلگران آمریکایی می‌گویند خاموش کردن بولتون به دلیل داشتن ‌نظرات متفاوت ممکن است موجب شود تا دیگر مقام‌ها هم عقاید و تحلیل‌های کامل خودشان را در اختیار ترامپ قرار ندهند و از کنار گذاشته شدن هراس داشته باشند. از این‌رو، اگر رئیس‌جمهوری آمریکا طیف کاملی از تحلیل‌ها و عقاید را در اختیار نداشته باشد، ممکن است تصمیماتی بر‌اساس دیدگاه‌های شخصی خود بگیرد که خالی از حقیقت و معیارسنجی واقعی باشد. همچنین بی‌توجهی ترامپ به مشاورانش می‌تواند این پیام را به رهبران سایر کشورها بدهد که به جای همکاری با نمایندگان آمریکا بهتر است به صورت مستقیم سراغ ترامپ بروند. این شیوه درنهایت روابط کشورها را به اشخاص تقلیل می‌دهد و این امر می‌تواند پیامدهای ناگواری را به همراه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها