محمدهادی کریمی در برنامه «سینماپاتوق» حوزه هنری مطرح کرد

سینما شوخی و سرگرمی‌ شده!

پنجمین جلسه «فیلمنامه فیلم» از سلسله نشست‌های «سینماپاتوق حوزه هنری» با موضوع نقد و بررسی فیلم سینمایی «کمدی انسانی» به کارگردانی محمدهادی کریمی، نویسنده و کارگردان در سالن اوستای حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۲۶۳۲۷

تهیه‌کننده فیلم سینمایی کمدی انسانی درخصوص ساخت این اثر گفت: فیلم کمدی انسانی آخرین فیلم سینمایی بنده در عرصه کارگردانی محسوب می‌شود و تاکنون موفق به نگارش ٢١فیلمنامه و ساخت پنج فیلم سینمایی شده‌ام.
او ادامه داد: مسلما، فیلمسازی که این نام را (کمدی انسانی) را برای اثرش برمی‌گزیند می‌خواهد تعریضی داشته باشد به داستان منظوم دانته و بگوید خرق عادت‌هایی که در روایت دوزخ و بهشت بر خلاف سنت پیشینیان به مخاطب می‌دهد، حالا بروز و ظهور دراماتیک‌تری در جامعه انسانی دارد، چه بسیار دوزخ‌هایی که تابلوی بهشت را بر سر در خود نصب کرده‌اند و چه دوزخیانی که از رانت بهشت دارند در این دنیا متمتع می‌شوند. خلاصه سفر ادیسه‌وار انسان روی زمین خاکی به یک تراژدی رسیده که از فرط رقت بار بودن و تکرار همیشگی‌اش کمدی شده است.
کریمی بیان کرد: هنرمند کبوتر حرم نیست، گل گلخانه نیست، همین سختی‌ها و صعوبت‌ها و ملامت شنیدن‌ها و در عین حال به خود وفادار بودن‌هاست که برای هنرمند سلوک می‌آفریند، لذت تجربه کاتارسیستیک از فیلمسازی را به هنرمند می‌دهد، هنرمند گله و شکوه و آه و ناله و اعتراضی هم اگر دارد باید در اثرش منعکس شود و در فردیتش رسوخ یابد نه در پشت تریبون‌ها ... به همین خاطر از سختی‌های ساخت فیلمی چون کمدی انسانی در بخش خصوصی نمی‌خواهم بگویم، راستش آن‌قدر همه و همه معترض شده‌اند که اهمیت و شکوه اعتراض به کل از بین رفته و ما به جای اعتراض بیشتر تعارض‌های رفتاری را پیرامون‌مان می‌بینیم.
به گفته او، فردیت برای هنرمند از نان شب هم واجب‌تر است، مهم‌تر از روش‌های فیلمسازی، مفهومی است که قرار است مبنای ساخت جهان یک فیلم شود‌، مهم‌تر از زاویه دوربین، زاویه‌ فکری سازنده‌ یک اثر به موضوعی است که قراراست هسته‌ مرکزی اثر او تلقی شود، البته به اشتراک گذاشتن بی‌پروای فردیت، خود یک جرات و جسارت و اعتماد به نفس و رهایی ویژه‌ای می‌طلبد که رسیدن به این موقعیت بسیار دشوار است.
او بیان کرد: من دوست دارم با مایه‌های تجاری نه چندان قوی فیلم، مخاطب را جذب کنم و آنها را به ادامه تماشا ترغیب کند. باید این‌گونه فیلم‌ها برای تماشاگر حرفه‌ای سینمای ایران تبیین شود. متاسفانه، این اندیشه در مخاطب امروز به وجود آمده که برای دیدن فیلم خوب باید به سراغ آثار خارجی برود و در مقابل آن، سینمای ایران را نوعی شوخی سرگرم‌کننده می‌پندارد که به فضایی برای گذراندن وقت تبدیل شده است.
کریمی یادآور شد: باید از فیلم‌های ایرانی حمایت شود و جریان اصلی سینما به سینمای استاندارد بازگردد تا سطح استاندارد هنری آثار، میزان احترام به مخاطب و سطح سلیقه و پسند مخاطب در آن رعایت شود. ما باید به دنبال بازگشت جریان اصلی سینما باشیم.
برنامه «سینما پاتوق» حوزه هنری به منظور توسعه تعامل سینماگران، حمایت از آثار سینمایی و گسترش مراودات بین اهالی رسانه و هنرمندان و بسترسازی برای معرفی بهتر محصولات سینمای ایران زیر نظر روابط‌عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری طراحی شده و در این دوره با محوریت «فیلمنامه فیلم» به تحلیل و بررسی ساختارهای محتوایی فیلم و فیلمنامه آثار سینمایی می‌پردازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها