نخستین دوره تخصصی «مدیریت و توسعه شهرک‌های تلویزیونی و سینمایی در ایران» بعد از 3 روز به کار خود پایان داد

آموزش سینما در جاده مخصوص

بعضی از پروژه‌های سینمایی هستند که برای ساخت نیاز به بازسازی بعضی وقایع تاریخی و جغرافیایی دارندو دکورهای خاص خود را می‌طلبند. به همین دلیل هم عموما برای بعضی دوره‌های تاریخی مهم، شهرک‌های سینمایی ساخته می‌شوند. در دنیای امروز شهرک‌های تلویزیونی و سینمایی، جدا از معرفی نمادها و سرمایه‌های ملی و فرهنگی، فرصت‌های بی‌بدیلی را ازجمله در حوزه برنامه‌سازی و اقتصاد تلویزیون و سینما برای کشورهای مختلف فراهم کرده‌اند. نمونه‌اش همین شهرک سینمایی غزالی در کیلومتر 15 بزرگراه شهید لشگری یا شهرک سینمایی نور در اتوبان تهران - قم که برای فیلم محمد رسول ا...(ص) ساخته شده است. روی همین حساب هم ساخت و مدیریت و نگهداری این شهرک‌های سینمایی امروزه برای خودش تبدیل به یک صنعت و علم شده است. حالا اینها را گفتیم که بگوییم بر و بچه‌های اداره کل امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما رفته‌اند سراغ یکی از معتبرترین استودیوهای فیلمسازی دنیا و چند نفر از کارشناسان‌شان را دعوت کرده‌اند ایران که هم با توانایی‌ها و داشته‌های سینما و تلویزیون ایران آشنا شوند و هم از تجربیات‌شان بگویند. کارشناسان و مدرسان شرکت معتبر موس‌فیلم به مدت سه روز در شهرک سینمایی غزالی تهران واقع در غرب تهران در بزرگراه شهید لشگری اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی کردند.
کد خبر: ۱۲۲۵۸۷۶

هدف چه بوده؟
همان‌طور که خدمت‌تان عرض کردیم آن طور که مد نظر همکاران ما در اداره کل بین‌الملل صدا و سیما بوده، هدف اصلی این کار، انتقال تجارب بین‌المللی در حوزه شهرک‌های تلویزیونی و سینمایی عنوان شده. این دوره یا به عبارت دقیق‌‍‌تر کارگاه آموزشی، نخستین دوره تخصصی در این زمینه است که در ایران برگزار می‌شود. عنوان جالب و بانمکی هم برایش انتخاب شده: «مدیریت و توسعه شهرک‌های سینمایی». اگر از بازه زمانی برگزاری این دوره هم جویا شوید باید خدمت‌تان عرض کنیم که این دوره از دوشنبه چهارم شهریور شروع شده و تا چهارشنبه ششم شهریورماه ادامه داشته است.
کجا برگزار شده؟
این کارگاه آموزشی در محل شهرک تلویزیونی و سینمایی ایران برگزار شده. برای برگزاری آن هم مرکز تولید و فنی سیما همکاری کرده. البته دقیق‌تر خواسته باشید باید بگوییم که محل برگزاری دوره در شهرک سینمایی غزالی انتخاب شده. با تلاش‌های بسیاری در مجموعه بین‌الملل رسانه ملی از بین گزینه‌های موفق جهانی، این شرکت شناسایی و با توجه به نیازسنجی‌های داخلی سازمان صداوسیمادر عرصه شهرک‌های سینمایی نهایتا آقای ایوگنیکولودا، معاون ارشد شرکت «موس‌فیلم» روسیه برای انتقال تجربه در این زمینه انتخاب گردید. طبق برنامه ریزی‌های انجام شده این کارگاه تعاملی سه روزه در شهرک سینمایی ایران(غزالی) اجرا و در فضایی تعاملی بستری برای انتقال تجربه فراهم گردید. برگزاری در محل شهرک سینمایی غزالی باعث شده که مسؤولان برگزاری مراسم، برنامه‌ای را هم برای بازدید میدانی از شهرک فراهم آورند. مکان‌های فیلمبرداری تاریخی، گنجینه‌های لباس و خودروهای کلاسیک و همچنین سالن‌های تولید وسایل صحنه سریال جدید سلمان فارسی هم از دیگر موارد مورد بازدید در این دوره بوده است.
چه سرفصل‌هایی تدریس شده؟
سرفصل‌های این دوره به شدت به کار سینمایی‌ها و تلویزیونی‌ها می‌آید. حتی یک بار مرور این سرفصل‌ها هم می‌تواند نفس هر کسی را در سینه حبس کند. اگر باور ندارید بیایید با هم امتحان کنیم ببینیم تحمل‌تان در برابر موضوعات راهبردی چقدر است: ساختار مدیریت، دستاوردها و فعالیت‌های استودیوی موس فیلم، استانداردهای موردنیاز شهرک‌ها، ایجاد سامانه‌های نگهداری و ارائه خدمات لوازم صحنه، حوزه تجهیزات فنی، البسه و وسایل صحنه، طرح‌های کسب‌ و کار، تجاری‌سازی و بازاریابی شهرک‌ها، مدیریت بهینه زیرساخت‌های شهرک‌ها، توسعه استفاده از فناوری‌های جدید ازجمله استودیوهای کروماکی و استفاده از ظرفیت‌های توریستی شهرک‌ها.
شاگردان چه کسانی بودند؟
احتمالا برای شما هم سوال پیش آمد که شاگردان و هنرجویان چنین دوره خفنی چه کسانی بوده‌اند یا هستند؟ طبق اطلاعاتی که در اختیار ما قرار گرفته در این کارگاه تعدادی از مدیران، برنامه‌سازان، کارشناسان حوزه فنی و فعالان و دارندگان ایده در حوزه شهرک‌های سینمایی سازمان صداوسیما حضور داشتند و از مطالب ارائه شده استفاده کرده‌اند.
کوفه در غرب تهران
درباره شهرک سینمایی غزالی هم باید خدمت‌تان عارض شویم این شهرک سینمایی، شهرکی کوچک و محوطه‌ای است که در آن سازه‌های متنوع شهری مثل خیابان‌ها و ساختمان‌هایی ساخته شده که آنها را در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی دیده‌ایم. شهرک سینمایی غزالی در غرب تهران در بزرگراه شهید لشگری قرار دارد. ساخت این شهرک به پیشنهاد مرحوم علی حاتمی در سال ۱۳۵۸ و با همکاری بهترین دکوراتورهای ایتالیایی انجام گرفت. بعضی از نقاط مهم تاریخی تهران مانند میدان توپخانه، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، سینما تابان، گراند هتل، عکاسخانه و تعدادی از مغازه‌های دیگر است. دلیل پیشنهاد مرحوم علی حاتمی هم به ساخت فیلم هزاردستان برمی‌گردد که حاتمی برای ساخت آن به محلی احتیاج داشت که بتواند آن زمان از تهران را به خوبی به تصویر بکشد. مکان فیلمبرداری پروژه‌هایی مانند هزاردستان، شیخ مفید، سربداران، هشت بهشت، کارآگاه علوی، کفش‌های میرزا نوروز و غیره در این شهرک بوده است. جالب است بدانید که بعضی دکورهای سریال‌های «امام علی (ع)» و «تنهاترین سردار» شامل قسمتی از کوفه نیز در این شهرک ساخته شد.

درباره موس‌فیلم بیشتر بدانیم
لابه‌لای مطالب خدمت‌تان عارض شدیم که مدرسان این دوره از کارشناسان شرکت موس‌فیلم انتخاب شده‌اند. اگر مثل علی آقای رستگار ما از عشق فیلم‌های روزگار باشید و یک دور، فیلم‌های روسی و شرق اروپا را مرور کرده باشید حتما اسم این شرکت را در تیتراژهای فیلم‌های اروپای شرقی دیده‌اید. شرکت «موس‌فیلم» روسیه یکی از شرکت‌های مشهور و پیشرو در صنعت فیلمسازی است که به‌واسطه توسعه شهرک سینمایی خود و گسترش استودیوهای متناسب ضبط صدا و تصویر، زمینه‌ساز و تولیدکننده فیلم‌های متعدد و قابل‌توجهی در سینمای روسیه و جهان بوده است. بالغ ‌بر 2500 فیلم سینمایی در آن ساخته‌شده و قابلیت تولید صد فیلم در سال را دارد. این یعنی توان همین شرکت به تنهایی به اندازه تقریبا بدنه سینمای یک سال ایران است. این مجموعه در حال حاضر با مدیریت کارن شاهن کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده مشهور روسی در حوزه ارائه خدمات شهرک و استودیوهای سینمایی و تلویزیونی؛ تولید، توزیع و فروش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی و ویدئویی و ارائه خدمات حوزه موسیقی، صدا و تصویر مشغول فعالیت است. موس‌فیلم را بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت سینمایی در روسیه و اروپا می‌دانند. انبار این استودیوی فیلمسازی حدود 150 تانک و 50 دستگاه خودروی قدیمی را در خود جای داده است. این شرکت یا بهتر بگوییم ابرشرکت در سال 1920 تاسیس شده است. دقیق‌تر خواسته باشید یک سال دیگر این شرکت صد ساله می‌شود و باید یک قرن شدنش را جشن بگیرد. مثلا احتمالا برایتان جالب باشد که بعضی از فیلم‌های تارکوفسکی با همکاری این استودیوی فیلمسازی شرقی ساخته شده است. این استودیو یا شهرک سینمایی را به نوعی به عنوان هالیوود روسیه هم می‌شناسند. خلاصه مدرسانی که پایشان به شهرک سینمایی غزالی باز شده حسابی حرفه‌ای بوده و برای خودشان اسم و رسمی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها