رئیس‌جمهور موضع صریح ایران درخصوص مذاکره با آمریکا را تبیین کرد

مذاکره همراه با تحریم، هرگز

رئیس‌جمهور دیروز در واکنش به برخی برداشت‌ها و بازتاب‌های سخنان اخیرش مبنی بر آمادگی برای ملاقات با هر فردی که بتواند مشکلی از کشور حل کند، گفت: تا اولین قدم از سوی آمریکا که همان رفع تحریم‌های غلط و ظالمانه علیه ملت ایران است، برداشته نشود، قفل تعامل با ایران باز نخواهد شد.
کد خبر: ۱۲۲۵۴۸۹

رئیس جمهور با تاکید بر این‌که اصول سیاست خارجی تغییر نکرده است، تعامل سازنده و گسترده با جهان را راهبرد دولت و نظام دانست و اظهار کرد: منطق روابط خارجی، امنیت و منافع ملی و حرکت در جهت آرمان‌های انقلاب و عظمت ایران است و در این راستا آماده همکاری با جهان، منطقه و کشورهای دوست بر اساس اصول و مقررات هستیم.
حسن روحانی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت 110 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید مسکن با بیان اینکه برای خدمت به مردم، ساعت نمی‌شناسیم، بازگشت به فرهنگ دینی و ملی را راه عبور از مشکلات خواند و تصریح کرد: رونق تولید ملی، اساس کار دولت در عرصه داخلی و خارجی است.
رئیس جمهور با تأکید بر این‌که از روز اول شعار دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با جهان بود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در آغاز دولت دوازدهم نیز سیاست تعامل گسترده با جهان را اعلام کردند که ایشان یک گام نیز نسبت به دولت جلوتر رفتند.
روحانی با بیان این‌که ما به دنبال تنش با دنیا نبوده و خواهان امنیت منطقه و جهان و همچنین همکاری با کشورهای دوست هستیم، افزود: آمادگی داریم در جهت مقررات بین‌المللی و در چارچوب منافع و امنیت ملی حرکت کنیم و ما مسیری به نام توانمند کردن ایران و قدرت ملی را انتخاب کرده‌ایم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هر چه قدرت ملی افزایش یابد امید دشمنان برای توطئه علیه ایران کاهش می‌یابد و در عین حال هرچه قدرت ما فرسوده شود، دشمنان امید و طمع بیشتری نسبت به جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.
در برابر زورگویی می‌ایستیم
روحانی با تأکید بر این‌که اصل برای ما امنیت و منافع ملی و همچنین پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی است، گفت: هر کجا که نیاز به مذاکره و دفاع باشد، انجام خواهیم داد و در برابر زورگویی می‌ایستیم، اما هدف نهایی ما عظمت، سرافرازی و قدرت ایران است.
رئیس‌جمهور افزود: اگر از لحاظ دفاعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاست داخلی و خارجی، توانمند شویم، کسی در دنیا نمی‌تواند ما را شکست دهد و این اساس منطق ماست که عوض شدنی نیست و در این مسیر حرکت می‌کنیم.
روحانی در ادامه با بیان این‌که آنچه در هفته‌های گذشته در مذاکرات با دنیا انجام دادیم و خواهیم داد، بر همین مبناست، تصریح کرد: قدرت ایران، احقاق حقوق مردم و ایستادگی در برابر بدخواهان، مسیر ما برای رسیدن به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی است.
رئیس جمهور تأکید کرد: برای این هدف تولید ملی در رأس امور است و اگر در کشور رونق تولید ایجاد شود، ما توانمند، قدرتمند و ثروتمندتر خواهیم شد و می‌توانیم از پیچ‌وخم این مسیر عبور کنیم.
روحانی با بیان این‌که دیپلماسی و سیاست خارجی یکی دیگر از قدرت‌های جمهوری اسلامی ایران است که در مذاکره با دیگران، منافع ملی و حقوق مردم تأمین شود، تصریح کرد: آنهایی که تحریم را بر جمهوری اسلامی ایران روا داشتند و اقدام به تروریسم اقتصادی کردند، تحول در رفتار ما با آنان از توبه آنها آغاز می‌شود و باید به تعهدات و راه و مسیر خطایی که انتخاب کردند، باز گردند و در خدمت منافع و امنیت جهان باشند و با احترام و تکریم متقابل، انقلاب، نظام اسلامی و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند.
رئیس جمهور با بیان این‌که رابطه ایران و آمریکا زمانی شاهد تحول مثبت خواهد بود که آمریکایی‌ها دست از تحریم بردارند و روی این مسیر غلط خود، خط بطلان بکشند، گفت: کلید تحولات مثبت در روابط دو کشور، در اختیار واشنگتن است تا در منطقه از امنیت برخوردار باشند و بتوانند با کشورهای منطقه روابط بهتری برقرار کنند.
روحانی با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها می‌گویند از ایران هیچ چیزی نمی‌خواهیم جز این‌که ایران سلاح اتمی نسازد و این گفته ناصحیحی است، ادامه داد: ما به دنبال ساخت سلاح اتمی نیستیم، چرا که اراده و دکترین نظامی ما بر پایه سلاح‌های متعارف بوده و به هیچ عنوان به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نیستیم.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: این سیاست ما نه بخاطر اخم و سخنان شما، بلکه به دلیل اعتقاد، اخلاقیات تصمیمات امنیت ملی و فتوای مقام معظم رهبری است.
روحانی با تأکید بر این‌که تا اولین قدم از سوی شما که همان رفع تحریم‌های غلط و ظالمانه علیه ملت ایران است، برداشته نشود، این قفل باز نخواهد شد، گفت: در برابر ملت بزرگ ایران، سر تعظیم فرود آورید و در نتیجه شرایط عوض می‌شود، چرا که دولت دوازدهم براساس منافع ملی حرکت می‌کند و ما مرد مذاکره بوده و هستیم و تمام جهان به این مهم اذعان دارند.
راه ما روشن است
رئیس جمهور با اشاره به تداوم مذاکرات دولت جمهوری اسلامی ایران با پنج قدرت دیگر جهانی، ادامه داد: راه ما روشن است که اگر به تعهدات خود برگردند ما هم باز خواهیم گشت و به دنبال حل مسائل و مشکلات از راه معقول هستیم.
روحانی با تأکید بر این‌که ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم، تصریح کرد: اگر کسی تنها به دنبال عکس گرفتن با حسن روحانی باشد، این امکانپذیر نیست، مگر آن‌که از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند که در این صورت شرایط عوض خواهد شد.
رئیس جمهور با تأکید بر این‌که امروز بزرگ‌ترین وظیفه ملی و انقلابی ما کمک به تولید است، افزود: باید از پیشران‌های بخش تولید همانند مسکن، شرکت‌های دانش‌بنیان و گردشگری آغاز کنیم، چرا که این بخش‌ها قابلیت اشتغالزایی برای صدها و هزاران نفر را دارد.
ربیعی: با آمریکای امروز مذاکره ممکن نیست
علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این‌که آیا قرار است مذاکره‌ای میان ایران و آمریکا صورت بگیرد، گفت: راه درست برای امنیت جهانی دیپلماسی است و نفع همه در دیپلماسی است، ولی این‌که امروز با این آمریکا صحبت کنیم اصلا امکان ندارد و شرایط عادلانه نیست.
وی افزود: آنها باید به شرایط قبل از خروج آمریکا بازگردند و تحریم‌ها را بردارند، آن زمان تازه ما درباره امکان مذاکره تصمیم می‌گیریم با این ملاحظه که اولا محدوده ما فقط برجام است و هیچ پیش شرطی نمی‌پذیریم.

بازخوانی موضع رهبر انقلاب درباره مذاکره با آمریکا
مساله‌ دیگر در قضیه سیاست خارجی، آمریکا است. این‌که حالا باز بعضی زمزمه شروع کرده‌اند که «در حاشیه‌ اجلاسِ مجمعِ عمومی، ممکن است مذاکره انجام بگیرد»، این به طور قطع منتفی است؛ یعنی معنی ندارد یک چنین چیزی. آنها که آن ظاهرسازها بودند، آن‌جوری عمل کردند با ما؛ اینها که آدم‌های وقیحِ مُتهتّکِ(۱۶) پُرروی صریحِ شمشیر از رو بندند؛ با اینها چه مذاکره‌ای؟ اصلاً معنی ندارد. حالا آقای رئیس‌جمهور که هیچ، وزیر خارجه و عناصر وزارت خارجه هم همین‌جور؛ هیچ معنی ندارد با اینها مذاکره کردن. البته شما این را هم می‌دانید و شاید بهتر از من بدانید که آمریکایی‌ها احتیاج دارند به مذاکره‌ با جمهوری اسلامی. دولتهای آمریکا -هم آن دولت قبلی، هم این دولت، هم دولت اسبق- همه احتیاج دارند نمایش بدهند که ما جایی مثل جمهوری اسلامی را کشاندیم پای میز مذاکره؛ این چیزی است که نیاز دارند.
آن روزی که اوباما موفق شد تلفنی با آقای دکتر روحانی صحبت بکند، اینها آنجا جشن گرفتند که خبرش بعداً رسید به ما از طُرُقی. اینها احتیاج دارند به این قضیّه؛ هیچ لزومی ندارد که ما این احتیاج آنها را برآورده کنیم. حالا [این‌که] چرا ما با مذاکره مخالفیم هم، من دلیلش را قبلاً گفته‌ام، دیگر تکرار نمی‌کنم. (بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت/ شهریور 97)

ظریف: دیداری میان روحانی و ترامپ قابل تصور نیست
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم دیروز قبل از ترک پکن در واکنش به اظهارات مکرون رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر آمادگی این کشور برای برگزاری ملاقات میان ترامپ و روحانی گفت: در سفر بیارتیز گفتم دیداری بین رئیس‌جمهور ایران و ترامپ قابل تصور نیست.
به گزارش ایرنا، ظریف افزود: حتی زمانی که آمریکا به جمع 1+5 بپیوندد و برجام را اجرا کند، در آن زمان هم گفت‌وگوی دوجانبه‌ای نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: این‌که مسؤولان فرانسوی و آمریکایی‌ها در این زمینه چه گفت‌وگوهایی داشته‌اند به خود آنها بستگی دارد، اما من در سفر به بیاریتز گفتم دیداری با مقامات آمریکایی انجام نخواهد شد.
وزیر خارجه افزود: آنچه اکنون ضرورت دارد انجام شود اجرای توافقات گذشته است و در این زمینه ما هنوز نشانه قابل توجهی از سوی دولت آمریکا ندیده‌ایم.
ظریف تصریح کرد: متاسفانه اروپایی‌ها برای این‌که اقدامات و تعهدات خودشان را انجام دهند به برخی مجوزها از طرف آمریکا نیاز دارند که از نظر ما این وضعیت، شرایط خوبی برای آینده روابط بین‌الملل نشان نمی‌دهد که کشورهای مستقل برای انجام اقدامات قانونی نیاز به اخذ مجوز از دیگر کشورها داشته باشند.
وزیر خارجه همچنین در گفت‌وگو با زوددویچه‌سایتونگ درباره مذاکره با آمریکا گفت: آمریکایی‌ها سالن مذاکرات را ترک کردند نه ما. اگر آنها می‌خواهند به این سالن بازگردند باید یک بلیت بخرند و آن عمل به تعهدات بین‌المللی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها