بعد از صحبت‌های رئیس جمهور کشورمان در روز دوشنبه، تعجب‌آور بود که عده‌ای در خارج و حتی داخل کشور تصور کردند بعد از بیان این سخنان، موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال ایالات متحده آمریکا عوض شده است.
کد خبر: ۱۲۲۵۴۵۶

ایران همیشه و در هر حال موضعی منطقی،‌ مطمئن و منصفانه در مواجهه با آمریکا داشته و همواره بر این نکته تاکید کرده است که اگر آمریکایی‌ها به برجام برگردند و خسارت‌های ناشی از تحریم‌های غیر قانونی خود را جبران کنند، جمهوری اسلامی حاضر است بار دیگر ایالات متحده را بر سر میز مذاکره بپذیرد. فراموش نکنیم که آمریکایی‌ها سر میز مذاکره بودند، اما با بهانه‌های مختلف از این توافق بین‌المللی خارج شدند و میز مذاکره را ترک کرده و تحریم‌های ظالمانه‌‌ای را علیه مردم کشورمان وضع کردند. آنها حتی در زمان باراک اوباما هم که در برجام بودند، حاضر نشدند به تعهدات خود در قبال این توافق بین‌المللی عمل کنند. جمهوری اسلامی همیشه اعلام کرده است مشکلی برای برقراری تعامل با کشورهایی که با ایران رفتار منطقی و درست در پیش بگیرند، ندارد. به عبارت دیگر باید گفت صحبت‌های آقای رئیس جمهور ادامه همان سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران است و تعارضی میان سخنان دیروز و پریروز ایشان نیست. آمریکایی‌ها اگر تصور می‌کنند که می‌توانند با باج‌خواهی و اعمال فشار علیه کشورمان امتیازات دیگری از ما بگیرند و همچنین رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به غرب که این ذهنیت را دارند که با ایجاد شکاف در میان ملت و مسؤولان جمهوری اسلامی ایران، زمینه اختلافات داخلی را در کشور فراهم آورند، سخت در اشتباهند.
امروز جمهوری اسلامی ایران با ثبات‌تر از سال‌های گذشته است و حتی با وجود تلاطمات اقتصادی در یک سال گذشته توانسته در حوزه ارزی و پولی، ثباتی را ایجاد کند و از سوی دیگر دست برتر را در حوزه منطقه و خلیج فارس به‌ویژه بعد از وقوع ماجرای پهپاد و نفتکش‌ها دارد. از طرفی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که خیال مواجهه با ایران را داشتند در مناطقی مثل ادلب سوریه و یمن شکست خوردند. در شرایط کنونی امارات متحده عربی با وجود گردنکشی‌های گذشته، امروز با بیم و دغدغه در فکر رایزنی با جمهوری اسلامی ایران است. ایران اسلامی سخت‌ترین روزهای تحریم همه‌جانبه آمریکا را با موفقیت پشت سر گذاشته و با وجود فشاری که روی مردم است با انسجام و اتحاد در پی پیشرفت و توسعه بیشتر است.

محمد مرندی

‌استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها