چند کارکرد جالب و متفاوت بلوتوث در دستگاه‌های اندرویدی

بلوتوث همه ‌فن‌حریف!

بلوتوث زمانی یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای انتقال فایل بین کاربران بود، اما به مرور این کاربرد کمرنگ شد و امروزه این فناوری بیشتر برای اتصال آسان و سریع دستگاه‌های جانبی به کار می‌رود. با وجود این،‌ همیشه توسعه‌دهندگان خلاق برای فناوری‌های مختلف، کارکردهای جالب و خاص پیدا می‌کنند و بلوتوث هم از این قاعده مستثنا نیست. با بلوتوث دستگاه اندرویدی خود، کاربردهای متنوعی می‌توانید انجام دهید. در این مطلب به هفت مورد از جالب‌ترین این کارکردها نگاه کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۲۴۸۸۵

سری به تنظیمات بلوتوث بزنید
کارهای زیادی را می‌توانید تنها با بررسی تنظیمات بلوتوث خود گوشی یا تبلت انجام دهید. برای مثال، هنگامی که هدفن‌های بلوتوثی به دستگاه شما متصل شوند، اندروید چند گزینه برای تنظیم کارکرد آن در اختیارتان می‌گذارد: فعالسازی صدای اچ‌دی (HD Audio) در دستگاه‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، همگام‌سازی با سطح صدای خود گوشی و موارد دیگر.
برای دسترسی به این گزینه‌ها از تنظیمات اصلی به قسمت دستگاه‌های متصل (Connected devices) بروید و روی آیکون چرخ‌دنده کنار هر کدام از دستگاه‌ها بزنید تا گزینه‌های مربوط به آن را مشاهده کنید. اگر دستگاه را در این فهرست نمی‌بینید، نگاهی هم به دستگاه‌های از پیش متصل (Previously connected devices) بیندازید.
به‌جز اینها، اگر با اتصال هدفن بلوتوث مشکل دارید یا اندروید به‌راحتی آن را تشخیص نمی‌دهد، می‌توانید کدک (codec) صدای بلوتوث را هم تنظیم کنید. این ابزار کاربردی را در قسمت گزینه‌های توسعه (Developer Options) و تحت عنوان Bluetooth Audio Codec می‌توانید پیدا کنید.

باز و بسته کردن گوشی
یکی دیگر از امکانات بلوتوثی که در برخی دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد و می‌توانید امتحان کنید، قفل هوشمند (Smart Lock) است. این قابلیت یعنی تحت شرایط خاصی، قفل صفحه گوشی‌تان بدون نیاز به ورود رمز یا اثر انگشت باز می‌شود. یکی از این شرایط، اتصال یک دستگاه بلوتوثی مطمئن
(trusted) است.
مثلا اگر شما هدفن بلوتوثی دارید تا زمانی که آنها به دستگاهتان متصل یا حتی در محدوده آن هستند، دستگاه باز شده باقی می‌ماند. وقتی این اتصال قطع شود یا از محدوده خارج شود، گوشی یا تبلت‌تان به‌طور خودکار قفل می‌شود. به این نکته هم توجه کنید که ویژگی قفل هوشمند تنها مختص هدفن نیست و با هر وسیله بلوتوثی می‌توانید آن را تنظیم کنید. برای مثال، می‌توانید از ساعت هوشمند یا سیستم بلوتوث ماشینتان برای قفل یا باز‌شدن گوشی بهره بگیرید.
برای تنظیم قفل هوشمند، ابتدا تنظیمات قسمت مکان و امنیت (Security and location) و سپس Smart Lock را باز کنید و روی Trusted Devices بزنید. اینجا از شما خواسته می‌شود یک دستگاه مطمئن را اضافه کنید (از دستگاه‌های متصل کنونی هم می‌توانید انتخاب کنید). با تعیین و تأیید دستگاه، قفل هوشمند فعال خواهد شد.

ورود به ویندوز، مک یا کروم‌بوک
می‌دانستید گوشی اندرویدی شما این امکان را دارد که از طریق بلوتوث رایانه‌تان را باز یا قفل کند؟ دو سیستم ‌عامل ویندوز و کروم، این کارکرد را به‌صورت سیستمی دارند و در مک هم به کمک برنامه‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد.
در ویندوز ۱۰ این قابلیت قفل دینامیک (Dynamic Lock) نام دارد که وقتی یک‌دستگاه بلوتوث خاص از محدوده رایانه خارج شود، آن را قفل می‌کند. این ویژگی از مسیر Settings < Sign-in options > Dynamic Lock قابل‌دسترسی است. در این قسمت با فعال کردن گزینه Allow Windows to automatically lock your device when you’re away اجازه قفل دستگاه در نبود وسیله بلوتوثی در نزدیکی آن را می‌دهید. اگر هم می‌خواهید قفل رایانه‌تان را از طریق حسگر اثر انگشت گوشی‌تان باز کنید، می‌توانید از برنامه‌ای به نام Fingerprint Unlock روی اندروید کمک بگیرید.
متأسفانه مک‌اواس هیچ امکان امنیتی خاصی برای اندروید ندارد (که عجیب هم نیست)، ولی یک نرم‌افزار رایگان به نام DriodID وجود دارد که با نصب و راه‌اندازی‌اش می‌توانید با حسگر اثر انگشت گوشی به رایانه مک وارد شوید. این نرم‌افزار را در لینک زیر می‌توانید پیدا کنید:
http://suyashsrijan.com/droidid
کروم‌بوک‌ها هم امکانی شبیه به Smart Lock اندروید دارند که به شما اجازه می‌دهد با حسگر اثر انگشت لاگین کنید. برای فعالسازی آن، از تنظیمات به قسمت Connected Devices می‌روید و گوشی اندرویدی‌تان را در آن تنظیم می‌کنید.

اگرهای بلوتوثی!
شاید با سرویس IFTTT (یا IF-This-Then-That) آشنا باشید که انواع و اقسام کارکردها را به ماشه‌های (Trigger) مختلف وصل می‌کند تا تقریبا هر‌کاری خودکار شود. در این سرویس، بلوتوث و دستگاه‌های بلوتوثی به‌عنوان ماشه‌های خوبی عمل می‌کند که می‌توانید کارهایی را که در حالت عادی به‌صورت دستی انجام می‌دهید، خودکار کنید.
مثلا فرض کنید شما اغلب وقتی هدفن‌های بلوتوثی را به گوشی‌تان متصل می‌کنید، با آنها آهنگ گوشی می‌دهید. به جای آن‌که هر‌بار خودتان اپ موسیقی را اجرا و موسیقی را انتخاب کنید، می‌توانید یک IFTTT برای این عملیات بسازید.‌ به همین صورت، می‌توانید با IFTTT کاری کنید که وقتی هدفن‌ها یا دیگر دستگاه‌های بلوتوثی را قطع می‌کنید، خود بلوتوث گوشی هم خاموش شود.
کارکردهای IFTTT همگی رایگان هستند و موارد مربوط به بلوتوث را با جست‌وجوی عبارت Bluetooth در اپ آن می‌توانید مشاهده و تنظیم کنید.

چت بلوتوثی
چت کردن آفلاین از طریق بلوتوث، چرا که نه؟ اپ Bluetooth Chat دقیقا برای همین کارکرد ایجاد شده که به شما امکان دهد بدون نیاز به اینترنت و صرفا به وسیله بلوتوث با بقیه چت کنید.
چت بلوتوثی با این نرم‌افزار تقریبا تمام امکاناتی را که از یک چت اینترنتی انتظار دارید، به شما ارائه می‌کند: به‌طور همزمان می‌توانید با چند نفر چت کنید، فایل و عکس ارسال کنید و... جالب اینجاست که حتی اگر طرف مقابلتان این نرم‌افزار را نصب نداشته باشد، فایل apk آن را از طریق بلوتوث برایش می‌فرستید تا نصب کند و بتوانید با هم چت کنید. اپ Bluetooth Chat را می‌توانید رایگان از اپ‌استور نصب و استفاده کنید.

بازی‌های چندنفره با بلوتوث
یکی از کاربردهای جالب و سرگرم‌کننده بلوتوث انجام بازی‌های چندنفره و رقابتی با دوستان است!‌ با یک جست‌وجو در پلی‌استور، صدها بازی پیدا می‌کنید که امکان بازی چندنفره از طریق بلوتوث را دارند. در این بازی‌ها به سرعت می‌توانید با گوشی‌هایتان یک اتصال بلوتوثی راه بیندازید و شروع به بازی کنید. بازی‌هایی مانند Sea Battle 2 (شبیه‌سازی جنگ کشتی‌ها روی کاغذ) یا Dual! (یک بازی جالب آرکیدی) دو نمونه از بازی‌های جذابی هستند که از ویژگی چندنفره بلوتوثی به‌خوبی بهره می‌گیرند. البته یک نکته را مد‌نظر داشته باشید: با توجه به محدودیت‌هایی که بلوتوث در مقابل وای‌فای یا حالت آنلاین دارد،‌ بازی‌های بلوتوثی فضای ساده‌تری دارند، ولی اگر سخت‌افزار گوشی‌تان قدیمی‌تر است، این مسأله می‌تواند بیشتر از آن‌که یک عیب باشد، یک مزیت به‌شمار رود!

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها