جام‌جم از ویژگی‌های سامانه پدافندی پیشرفته منحصر به‌فرد و کاملا بومی «باور 373» گزارش می‌دهد

برد بالای «باور» ایرانی

سامانه موشکی پدافند هوایی باور 373 که به دست متخصصان صنعت دفاعی کشور در کمتر از یک دهه طراحی و ساخته شده است، صبح پنجشنبه همزمان با 31 مرداد، روز صنعت دفاعی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور و برخی فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح، رونمایی و آماده تحویل به نیروی پدافند هوایی ارتش شد. سامانه موشکی برد بلند باور373 یک سلاح پدافند هوایی زمین‌پایه است که در کلاس برد و ارتفاع بلند جای گرفته و با بهره‌گیری از فناوری‌سامانه‌های بومی صیاد2 و 3 انجام شده است. این سلاح با هدایت عملیاتی نیروی پدافند هوایی ارتش و مشارکت شرکت صاایران و سازمان صنایع دفاع، طراحی و تولید شده است و می‌تواند اهداف هوایی را در صحنه نبرد با اصابت مستقیم موشک یا با اصابت ترکش‌های سرجنگی موشک ساقط کرده و مانع از ورود اهداف هوایی به محدوده عملیاتی خود شود. سامانه موشکی باور 373 قابلیت مقابله با اهداف هواپیماهای شکاری و پنهان‌کار، هواپیماهای راهبردی و بمب‌افکن‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز، موشک ضدرادار و موشک‌های بالستیک، هواپیماهای جنگ الکترونیک خاص و هواپیماهای شناسایی، انواع بالگرد و موارد مشابه را داراست. این سامانه می‌تواند همزمان تعداد 300 هدف را شناسایی و تعداد 60 هدف را ردگیری کرده و با شش هدف به‌طور همزمان درگیر شود. در مسیر طراحی و دستیابی به این سامانه سلاح، فناوری‌های بسیاری مانند فناوری موشک عمود پرتاب، فناوری چرخش موشک به سمت هدف جهت پوشش 360 درجه جغرافیای تهدید و... احصاء و به صورت عملیاتی به‌کار گرفته شده است.
کد خبر: ۱۲۲۴۶۱۵

روحانی: وقتی منطق را نمی‌پذیرند، باور 373 لازم است

رئیس‌جمهور طی سخنانی در مراسم رونمایی از سامانه پدافندی «باور‌۳۷۳»، با مقایسه‌ای میان این سامانه و سامانه‌های مشابه گفت: اگر مقایسه‌ای میان این سامانه و سامانه اس۳۰۰ و اس۴۰۰ صورت گیرد، باور ۳۷۳، سامانه‌ای است که از اس ۳۰۰ قوی‌تر و به اس ۴۰۰ بسیار نزدیک‌ است.
حسن روحانی گفت: منطق ما با منطق آمریکا نمی‌خواند. دو منطق رو درروی هم است. مشکل ما با آمریکا مشکل اقتصادی و سیاسی نیست مشکل استراتژیک و اساس تفکر و جهان بینی است که متفاوت است و ما معتقدیم تا زمانی که دنیا به این منطق بر نگردد امنیت برقرار نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما روحانی گفت: حالا که دشمنان ما و حالا که طرف مقابل ما منطق را نمی‌پذیرند، اینجا جایی نیست که در برابر زور، ما بخواهیم با منطق جواب بدهیم. زور جوابش منطق نیست؛ منطق در برابر منطق، در برابر زور باید قدرت داشت. رئیس‌جمهور تاکید کرد: وقتی طرف از زور می‌خواهد استفاده کند شما باید تمام توان‌تان را به‌کار بگیرید. اینجا دیگر میز مذاکره به درد ما نمی‌خورد آنجایی که دشمن دارد از هواپیما، ناو جنگی، پهپاد و موشک برد بلند علیه ما استفاده می‌کند آنجا جایی است که ما باید برویم دنبال باور قدرت نظامی خودمان.
روحانی افزود: اینجا ما «باور ۳۷۳» را نیاز داریم، اینجا ما باید سیستمی را بسازیم که حرکت دشمن را با فاصله بسیار زیاد بفهمیم و بعد سیستم خودمان را علیه آن تجاوز، قفل کنیم، موشک‌مان را پرتاب و آن را منهدم کنیم. حکمت ما الان این است که اینجا باید با قوت کار را انجام دهیم.

فناوری‌های نوین در باور 373

موشک مورد استفاده در سامانه «باور۳۷۳» از نوع صیاد۴ بوده که جدیدترین عضو از خانواده موشک‌های پدافندی صیاد است و با اصابت مستقیم یا انفجار سرجنگی و اصابت ترکش‌ها، قادر به انهدام اهداف است.
با توجه به بهره‌گیری از پرتابگر ۴ فروندی، سامانه باور۳۷۳ می‌تواند چند نوع موشک را در آن واحد برای شلیک به سمت طیف مختلفی از اهداف در اختیار داشته باشد بعنوان مثال این سامانه قادر خواهد بود برای مقابله با اهداف مختلف در برد ۷۵ کیلومتری از موشک صیاد ۲، در برد ۱۲۰ کیلومتری از موشک صیاد ۳ و در برد ۲۰۰کیلومتری از موشک‌های صیاد ۴ استفاده کند.
موشک صیاد۴ که در این سامانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، مجهز به سیستم کنترل بردار رانش (TVC) برای چرخش موشک پس از شلیک به سمت هدف است به این معنی که موشک از طریق هدایت گازهای خروجی از موتور، می‌تواند مسیرش را تغییر دهد. البته جمهوری اسلامی ایران قبلا در موشک بالستیک قیام به این فناوری رسیده بود اما در موشک‌های پدافندی که مسائلی پیچیده‌تر دارند، چنین فناوری را در اختیار نداشتیم.
با تولید سامانه باور 373، ایران به جمع معدود کشورهای دارنده فناوری موشک‌های عمودپرتاب پیوست. لانچر این سامانه مجهز به چهار فروند پرتابگر عمودی (VLS) از نوع شلیک گرم است. نحوه عملکرد سیستم VLS اینگونه است که ابتدا موشک با استفاده از نیروی پیشران خود (شلیک گرم) درون سلول روشن می‌شود و با استفاده از نیروی گازهای خروجی حاصل از عملکرد موتور به بیرون پرتاب شده و به سمت هدف ادامه مسیر می‌دهد.
سامانه سلاح باور۳۷۳، دو رادار جست‌وجوگر و رهگیر دارد که حداکثر برد رادار جست‌وجو و کشف بر اساس اطلاعات اعلام شده ۳۲۰ کیلومتر و حداکثر برد رادار رهگیری ۲۶۰ کیلومتر خواهد بود. ویژگی بارز و مهم دیگر رادارهای سامانه باور۳۷۳، مقاومت در برابر جنگ الکترونیک و حتی بمب‌های الکترومغناطیسی است. از دیگر قابلیت‌های رادار این سامانه، کشف موشک‌های ضدتشعشع و راداری است که برای سرکوب پدافند هوایی استفاده می‌شوند.

باور 373، برتر از پاتریوت آمریکایی
امیر شاهرخ شهرام، رئیس سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان این‌که صفر تا 100 سامانه موشکی باور 373 با نبوغ و دانش دانشمندان نخبه کشور طراحی و ساخته شده است گفت: با توجه به افزایش تهدیدات، به سامانه‌ای قوی‌تر از اس 300 نیاز داشتیم، از این رو سامانه باور 373 طراحی و ساخته شد. این سامانه در مقایسه با سامانه اس 300 از برد رهگیری، کشف و برد درگیری و قدرت جنگندگی بیشتری برخوردار است.
وی با بیان این‌که این سامانه در مقابله با موشک‌های بالستیک کاربرد دارد، اضافه کرد: سامانه موشکی باور 373 از سامانه «پاتریوت» آمریکا بسیار برتر است. معاون وزیر دفاع گفت: سامانه موشکی «تاد» بیشتر سامانه مراقبتی است و خانواده سامانه باور‌373 در کلاس بالاتر از آن است.

ویژگی‌های باور 373
سیستم پرتاب: عمودپرتاب گرم
حداکثر برد کشف: 320 کیلومتر
حداکثر برد رهگیری: 260 کیلومتر
حداکثر برد درگیری: 200 کیلومتر
حداکثر ارتفاع درگیری: 27 کیلومتر
قابلیت کشف همزمان: 300 هدف
قابلیت رهگیری همزمان: 60 هدف
قابلیت درگیری همزمان: 6 هدف

چرا باور 373
امیر‌شاهرخ شهرام، رئیس سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع درباره چرایی نامگذاری این سامانه موشکی به نام باور 373 گفت: تنفیذ ساخت این سامانه از سوی رهبر معظم انقلاب با میلاد پیامبر اکرم(ص) همزمان بود و از آنجایی که «یا رسول‌ا...» بر اساس حروف ابجد معادل عدد 373 است از این عدد در نام سامانه ایرانی استفاده کردیم و کلمه «باور» را نیز به تبعیت از کلام مقام معظم رهبری مبنی بر خودباوری، به کار بردیم.

باور 373 توانایی مقابله با این اهداف را دارد:
هواپیماهای شکاری و پنهانکار
هواپیماهای راهبردی و بمب‌افکن
هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد)
موشک‌های کروز، موشک‌های ضد رادار و موشک‌های بالستیک
هواپیماهای جنگ الکترونیک خاص
هواپیماهای شناسایی، انواع بالگردها و موارد مشابه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها