استقبال هندی‌ها از تولیدات بومی در سالروز استقلال بسیار چشمگیر بود

روزی‌روزگاری بــالیـوود

15 آگوست روز استقلال هند برای صنعت سینمای این کشور آسیایی با موفقیت، خنده و شادی همراه بوده است. هر دو فیلمی که به مناسبت این روز روی پرده سینماهای هند رفتند، با استقبال بالای تماشاگران در سراسر هند روبه‌رو شدند. اهمیت این موفقیت بالا زمانی بهتر درک می‌شود که این نکته مد نظر قرار گیرد که هر دو فیلم، حال و هوایی واقع‌گرا و غیربالیوودی دارند. هیچ یک از دو فیلم «ماموریت مانگال/ ماموریت مریخ» و «باتلا هاوس» شباهتی به محصولات پرزرق و برق و فانتزی و رویاگونه بالیوودی ندارند و بیشتر شبیه درام‌های اجتماعی و انتقادی سینمای مستقل هند هستند. با آن که آکشی کومار، جان آبراهام و سوناکشی سینها، از ستارگان مطرح بالیوود در این فیلم‌ها بازی دارند، اما داستان آنها برگرفته از رویدادهای تاریخی و واقعی دو دهه اخیر است. هردو داستان هم به شدت جنجالی و پرسروصدا هستند. به همین دلیل، از قبل پیش‌بینی اکران عمومی جنجالی و پرسروصدایی برای هر دو فیلم می‌شد.
کد خبر: ۱۲۲۳۹۷۹

به نوشته سایت بالیوود هنگاما، تحلیلگران اقتصادی سینما از اکران عمومی همزمان ماموریت مریخ و باتلا هاوس اظهار شگفتی کردند. برخورد این دو فیلم در جدول گیشه نمایش و نوع واکنش تماشاگران نسبت به این دو فیلم، نکته‌ای بود که مورد توجه رسانه‌های گروهی و اهل فن قرار گرفت. از آنجا که هر دو فیلم جزو محصولات باکیفیت و برتر بالیوود شناخته می‌شدند و منتقدان به‌شدت به تحسین‌شان پرداخته بودند، تحلیلگران اقتصادی سینما بر این باور بودند که هر یک از آنها اکران مستقل و تکی در جدول گیشه نمایش خواهند داشت. در عین حال، آکشی کومار و جان آبراهام دوستان صمیمی و قدیمی یکدیگر هستند و کسی باور نمی‌کرد این دو با فیلم‌هایشان در جدول گیشه نمایش به رقابت با هم بپردازند.
آب پاکی روی دست همه!
اما اعلام خبر نمایش عمومی همزمان دو فیلم با هم آب پاکی را روی دست جماعت مشتاق ریخت. ظاهرا برای این که این بازی فروش فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش کامل شود، توزیع‌کنندگان محصولات خارجی در هند «روزی روزگاری در هالیوود» برد پیت و لئوناردو دی کاپریو را همزمان با این دو فیلم به روی پرده سینماهای هند فرستادند. این مساله باعث شد رسانه‌های هندی و تحلیلگران اقتصادی سینما از رقابت هالیوود و بالیوود در جدول گیشه نمایش اسم ببرند. پرسش آن‌ها این بود که برنده این رقابت کدام طرف خواهد بود و به نظر می‌رسد کفه سنگین رقابت به نفع بالیوود بوده است. سینماهای نمایش‌دهنده ماموریت مریخ و باتلا هاوس پرتر از سالن‌های نمایش فیلم پیت و دی کاپریو بوده است.
ماموریت ممکن و پولساز
ماموریت مریخ در سه روز اول نمایش عمومی خود، بالای 80 کرور فروش کرد. رقم هزینه‌های تولید فیلم، صد کرور (حدود 16 میلیون دلار) بوده است. با این رقم افتتاحیه عالی، این درام فضایی خیلی زود تبدیل به یکی از کارهای پرفروش امسال سینمای هند می‌شود. داستان فیلم درباره اولین ماموریت فضایی کشور هند است. چند سال قبل سازمان فضایی هند اولین سفر فضایی خود به قلب کهکشان را داشت. راکش راوان دانشمند که نقش او را آکشی کومار در فیلم بازی کرده، همراه با تیم عملیاتی خود موفق می‌شود، سفینه‌ای به سمت مریخ پرتاب کند. این عملیات که تحت هدایت سازمان تحقیقات فضایی هند صورت گرفت، زمینه تداوم فعالیت‌های فضایی هند را فراهم کرد. جاگان شاکتی که در درام اجتماعی «پدمن» اکشی دستیار کارگردان بود، فیلمنامه ماموریت مریخ را به این بازیگر ارائه کرد. اکشی بلافاصله بعد از مطالعه فیلمنامه شیفته آن شد و از شاکتی خواست کارگردانی فیلم را هم به‌عهده بگیرد. ویدیا بالان، سوناکشی سینها و تاپسی پانو هم در فیلم بازی دارند.
درام سیاسی پربیننده
اما داستان فیلم جان آبراهام از داستان فیلم اکشی کومار متفاوت است. باتلا هاوس ماجرای اقدام جنجالی و سوال‌برانگیز پلیس دهلی در ماجرایی را دنبال می‌کند که با نام پرونده باتلا هاوس معروف شد. باتلا هاوس منطقه‌ای در شهر دهلی است که در سال 2008، شاهد برخورد و نبرد ماموران پلیس با گروهی از تروریست‌های مسلح بود. در جریان این عملیات، دو تروریست و یک افسر پلیس کشته شدند. اما اهالی محل به کشته شدن دو جوان بیگناه و دستگیری تعدای از شهروندان بیگناه بعد از این اتفاق، اشاره می‌کنند. دامنه اعتراضات به اقدامات اداره پلیس به‌قدری دامنه دار شد که کار به پارلمان کشور هم کشیده شد.
فعالان اجتماعی درخواست رسیدگی منصفانه به این پرونده را کردند و چند سال طول کشید تا واقعیت ماجرا آشکار شود. جان آبراهام در داستان فیلم نقش افسر پلیس سانجی کومار را به‌عهده دارد. این شخصیت با الهام از یک مامور واقعی اداره پلیس به نام سانجیو کومار یاداو خلق شده است. باتلا هاوس با شعار تبلیغاتی «عزت، وظیفه، میهن» اکران عمومی شد و حال و هوایی به‌شدت سیاسی دارد. در حالی که هزینه تولید این اکشن دلهره‌آور 75 کرور بوده، تماشاگران در سه روز اول نمایش حدود 40کرور برای دیدنش پول پرداخت کردند. تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی می‌کنند باتلا هاوس هم تبدیل به فیلمی پرفروش خواهد شد.

کیکاوس زیاری

سینمای جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها