نتانیاهو آلت دست ترامپ

اغراق نیست اگر بگوییم تصمیم اخیر بنیامین نتانیاهو، می‌تواند روابط ویژه میان آمریکا و اسرائیل را تا مدت‌های مدید دچار خدشه کند.
کد خبر: ۱۲۲۳۸۱۴

این بار هم نتانیاهو در آغاز تحت فشارهایی شدید تصمیمی گرفت که البته در کوتاه زمانی پس از آن تحت‌فشارهایی دیگر همان دستور را لغو کرد.
همین چندی پیش بود که «ایلهان عمر» و «رشیده طلیب» اعلام کردند قصد سفر به اسرائیل و دیدار از مناطق فلسطینی را دارند. این دو زن نخستین نمایندگان مسلمان کنگره آمریکا در تاریخ این کشور محسوب می‌شوند. ایلهان عمر بارها سخنانی ضد یهود گفته و البته بارها هم عذرخواهی کرده است. رشیده طلیب نیز از جمله هواداران جنبش برقراری تحریم علیه رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید و او نیز از ادبیاتی تند علیه به اصطلاح دولت یهود استفاده می‌کند. خانم طلیب، طرفدار تشکیل یک کشور و دولت در منطقه‌ای میان دریای مدیترانه و اردن است و این معنایی به غیر از پایان دولت یهود ندارد. هنگامی که این دو زن از خواست خود برای سفر به اسرائیل گفتند کاملا مشخص بود اسرائیل از سفر آنها جلوگیری خواهد کرد. اما اسرائیل ابتدا در اقدامی عجیب اعلام کرد به احترام روابط دیرینه با آمریکا به این دو نماینده کنگره اجازه سفر به اسرائیل را می‌دهد.
اما نتانیاهو خیلی زود از این تصمیم عدول کرد و این تغییر تنها به خواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت. ترامپ در همان روز طی توییتی نوشت که صدور مجوز ورود برای این دو نماینده معنای دیگری به غیر از ضعف ندارد: «آنها از اسرائیل و ملت یهود نفرت دارند و هیچ گفتار و عملی نمی‌تواند این عقیده آنها را تغییر دهد.»
بنابراین نتانیاهو چه گزینه‌ای به غیر از پیروی از خواست کاخ سفید داشت؟ بی‌تردید سیاست چندین ساله نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر جلب حداکثری حمایت حزب جمهوریخواه و مخالفت با دموکرات‌ها، چاره دیگری برای او باقی نگذاشته است.
طی دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، روابط میان وی و نتانیاهو به‌شدت تیره شد. حمایت کاملا آشکار و بی‌چون و چرای نتانیاهو از دونالد ترامپ، یعنی همان رئیس‌جمهوری که نه‌تنها ملت آمریکا را دچار تفرقه کرده بلکه همه قواعد بازی یک نظام دموکراتیک را زیر پا گذاشته، از نتانیاهو چهره مردی را ساخته که آلت دست ترامپ است. عملکرد نتانیاهو در سال‌های گذشته چهره اسرائیل را به عنوان متحد هر دو حزب آمریکا دگرگون کرده و تصمیم اخیر وی نیز این مساله را تایید می‌کند. نتانیاهو با این تصمیم نه تنها روابط اسرائیل با دموکرات‌ها بلکه با اکثریت ملت آمریکا را خدشه‌دار کرد و چه بسا این تیرگی روابط در آینده، اسرائیل را از حمایت‌های همیشگی و خودکار آمریکا محروم کند.
گرچه اکنون یک «پیرمرد سفیدپوست» ساکن کاخ سفید است اما آینده آمریکا احتمالا از آن یک سیاهپوست جوان یا یک اسپانیایی‌تبار یا آسیایی خواهد بود. اکثریت این رنگین پوستان طرفدار فلسطینی‌ها هستند و وجود چنین فردی در کاخ سفید سیاست آینده آمریکا را دگرگون می‌کند. فراموش نکنیم شهروندان جوان آمریکایی اهمیتی به هولوکاست و جنگ اسرائیلی‌ها نمی‌دهند و حتی جوانان یهودی آمریکا مدت‌هاست هویت خود را با سیاست اسرائیل تعریف نمی‌کنند. تصمیم اخیر نتانیاهو مبنی بر جلوگیری از سفر دو نماینده آمریکایی، حتی از سوی برخی لابیست‌های آیپک نیز مورد انتقاد قرار گرفت.
اما نتانیاهو چاره دیگری ندارد. حیات سیاسی و پیروزی او در انتخابات منوط به حمایت ترامپ و خوشایند وی است. روز 17 دسامبر در اسرائیل انتخابات برگزار می‌شود اما ترامپ برای انتخابات یک سال زمان دارد و از همین حالا مشغول سازماندهی طرفدارانش است. چنانچه واژه‌ای نژادپرستانه از زبان آن دو نماینده خارج شود بیش از همه این ترامپ است که سود می‌برد؛ زیرا در این صورت نه‌تنها اعضای کلیسای انجیلی به‌عنوان رای‌دهندگان همیشگی جمهوریخواهان، بلکه اکثریت یهودیان آمریکا به‌عنوان رای دهندگان سنتی دموکرات‌ها به اردوگاه ترامپ خواهند پیوست و پیروزی وی را رقم خواهند زد.

محمدعلی فیروزآبادی

مترجم

منبع: دی تسایت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها