احسان علیخانی در نشست خبری: فینال عصر جدید شب عید غدیر است  و اعلام نتایج نهایی پنجشنبه این هفته به صورت زنده پخش می‌شود 

تدارک برای شب داغ تلویزیون

عصر جدید به پایان فصل اولش نزدیک می‌شود و در روزهای منتهی به قسمت نهایی آن، عوامل برنامه مقابل اهالی رسانه حاضر شدند و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند. این نشست خبری عصر دیروز در سازمان صدا و سیما برگزار شد. در این جلسه احسان علیخانی، تهیه‌کننده، کارگردان و مجری برنامه، آریا عظیمی نژاد، سیدبشیر حسینی و امین حیایی اعضای هیئت داوران، همچنین ایمان قیاسی مجری دوم برنامه و خبرنگاران رسانه‌های گوناگون حضور داشتند‌.عصر جدید برنامه‌ای استعدادیابی است که از سال گذشته روی آنتن شبکه سه سیما رفته و شب عید غدیر فینال آن با حضور پنج گروه شرکت‌کننده پخش می‌شود. این نخستین برنامه استعدادیابی تلویزیون در این ابعاد است که تا کنون مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و در عین حال انتقادهایی را هم به همراه داشته است. انتقادها و پرسش‌های مطرح شده پیرامون این برنامه در نشست خبری آن مطرح شد و عوامل برنامه به آنها پاسخ گفتند.علیخانی در بخشی دیگر از این نشست درباره فصل جدید این برنامه اعلام کرد که عصر جدید سخت ترین برنامه ای است که تا به امروز تولید کرده و تلاش می‌کند فصل بعدی این برنامه را برای زمستان امسال آماده پخش کند تا روانه آنتن شبکه سه سیما شود. همچنین وی در این نشست درباره کارهای خطرناکی که بچه ها الگوبرداری می کنند، صحبت کرد.
کد خبر: ۱۲۲۳۷۷۹

مرحله مرحله تا عصر جدید
علیخانی در ابتدای نشست درباره شیوه گزینش شرکت‌کنندگان گفت: در عصر جدید فراتر از دریافت ویدئوها عمل کردیم. چند نفر ویدئوها را دیدند و آنها را انتخاب کردند. همچنین تیم هفت هشت‌نفره داشتیم که انطباق ویدئو با واقعیت را بررسی و اصطلاحا راستی‌آزمایی می‌کردند. بعد هر گروه مربی داشت که تحت نظر آن کار می‌کرد. همچنین یک تیم موقعیت جغرافیایی، خانواده شرکت‌کننده و... را شناسایی می‌کرد. مرحله به مرحله جلو آمدیم، برای بچه‌ها کلاس روان‌شناسی گذاشتیم و حتی دو باشگاه مهارت راه انداختیم که در آن استادانی به صورت افتخاری با شرکت کننده‌ها کار کردند. ما در این پروسه چند مرحله داریم که شاید در جلوی دوربین خیلی مشخص نباشد اما در فینال تصاویری داریم که می تواند بخشی از تلاش‌های پشت صحنه را نشان دهد و در آن تصاویر اولیه و شرایط امروز شرکت‌کننده‌ها و تفاوتشان دیده می‌شود. اینگونه نبود که هرکسی ویدئو بفرستد، او را روی صحنه بفرستیم. خیلی از مهمانان ما حتی سختشان بود حرف بزنند. اجرا جلوی این همه دوربین، تعداد زیاد تماشاگران و چهار داور سخت‌ بود. بعضی از این بچه‌ها مثل پسر بچه ای که از نقطه مرزی کشور در برنامه شرکت کرده بود، تهران را ندیده بودند اما تیم طراحی و مربیان برنامه رویشان کار کردند تا چگونه حاضر شدن روی صحنه را یاد بگیرند.

استعدادها رها نمی‌شوند
علیخانی درباره حفاظت از استعدادهای عصر جدید بیان کرد: عصر جدید یک برنامه استعدادیابی عمومی است، یک مدرسه تخصصی نیست. با این حال برای ما و گروه داورانمان ادامه راه شرکت‌کننده‌ها اهمیت دارد. ما فراتر از ضبط یک‌برنامه تلویزیونی برای شرکت‌کنندگان وقت گذاشتیم و صرفا برای پر کردن برنامه یا جلب نظر مخاطبان از آنها سوءاستفاده نمی‌کنیم. کار سختی است اما قرار گذاشتیم با کمک حامی برنامه، چند اعتبار تخصصی به فینالیست‌ها داده شود. اعتبارهایی که با نظرات فقط در مسیر کارشان مثل انتشار آلبوم و... استفاده شود. این اعتبارها مطابق شعار برنامه به توسعه مهارت آنها کمک می‌کند.

برنامه زنده می‌شود
به گفته علیخانی فینال برنامه ضبط شده و قرار است دوشنبه، شب عید غدیر از ساعت 21 و 15دقیقه تا یک بامداد این برنامه که در آن علاوه بر اجراهای نهایی، ویژه برنامه‌هایی هم وجود دارد، روی آنتن برود. از آن شب تا 72ساعت بعد رای‌ها باز می‌شود و مردم می‌توانند رای بدهند. داوران در فینال حضور دارند اما نظرهای آنها در انتخاب نهایی تاثیری نخواهد داشت. پنجشنبه همین هفته نیز قرار است برای اولین بار عصر جدید به صورت زنده حدود پنج ساعت روی آنتن برود. در این برنامه تماشاگران و مهمان نیز حضور دارند. رای‌ها ساعت 24 پنجشنبه بسته می‌شود و نزدیک یک بامداد اول شهریور نفرهای اول تا پنجم اعلام می‌شوند.

تازه‌های عصر جدید
علیخانی درباره تمایز برنامه با نمونه‌های مشابهش بیان کرد: فکر نمی‌کنم برنامه استعدادیابی در دنیا باشد که نقال، خراط و قهوه‌چی آورده باشد چون اینها مختص ماست. به نظرم فراتر از عصر جدید بعضی منتقدان با تلویزیون دعوا دارند. این در حالی است که در برنامه اجراهایی دیده شد که تا الان در تلویزیون ندیده بودیم و این خیلی اتفاق ویژه ای است. مثل بچه‌های خلاق پارکوکار که پیش از این گمنام بودند و ما به طور خاصی نگاهشان می‌کردیم.

در این کشور زندگی نمی‌کنید؟
تهیه‌کننده برنامه اظهار کرد: دیدم یک خانم بازیگر که پیش از این در تلویزیون هم بازی کرده است، گفته عصر جدید برای مردان است و زنان دیده نمی‌شوند. انگار برخی در این کشور زندگی نمی‌کنند و قوانین را نمی‌دانند. اجرایی مثل دختران نینجا تا به حال در تلویزیون سابقه نداشته است. تعجب می‌کنم هنوز از فلان مدیر می‌پرسند چرا تلویزیون ساز نشان نمی‌دهد؟ این دست این مدیر نیست و به جایی بیرون از این فضا ارتباط دارد.

تابع استاندارد استعدادیابی
با شروع برنامه انتقادهایی درباره شباهت‌های این برنامه با سایر برنامه‌های استعدادیابی مطرح شد و آن را کپی برداری دانستند. علیخانی در مورد این انتقادها گفت چه لزومی دارد چرخ دوباره اختراع شود!؟ این سبک از برنامه ها در بیشتر کشورها به همین شکل اجرا می شود و به نوعی استاندارد رسیده است.
ما همان شکل را برداشتیم و تنها در محتوا تغییرش دادیم. بعضی خرده گرفتند چرا میزتان هم شبیه همان برنامه‌هاست؟ آخر چه تغییری می‌توان در آن داد تا ایرانی شود!؟ تشک و بالش می‌گذاشتیم!؟ ضربدر‌زدن هم چیز جاافتاده‌ای است که از زمان مدرسه آن را به خاطر داریم. اگر اینگونه فکر کنیم باید بگوییم سریال و فیلم‌ها، روزنامه‌ها و... هم کپی است.
ما سعی کردیم در شیوه اجرا تفاوت داشته باشیم. مهمان به برنامه دعوت کردیم، با آدم‌های تاثیرگذار میان شرکت‌کنندگانمان حرف زدیم و... . علاوه بر این احساس در برنامه ما نقش مهمی دارد. فکر می‌کنم اگر یک آلمانی برنامه ما را ببیند خنده‌اش بگیرد. ما ملت احساسی هستیم و از این نظر می‌توان به جمع‌آوری کمک به سیل‌زدگان اشاره کرد. بیش از 70میلیارد تومان در این برنامه برای کمک به سیل‌زدگان جمع شد که دست ما هم نیست و به هلال احمر داده شده است.

فراتر از ضربدر
عظیمی‌نژاد هم درباره چالش این برنامه برای خودش گفت: ابتدا از شرکت‌کنندگان شناختی نداشتیم و فقط رای می‌دادیم اما کم کم با روحیات و شرایط آنها آشنا شدیم و همین کار را سخت می‌کرد اما من سعی کردم تعارف را کنار بگذارم و بی‌تعارف رای دهم. ما در این برنامه زندگی کردیم تا جایی که گاهی یادم می رفت سر ضبط هستیم. اگر عصر جدید غیر از این بود، برایم حکم برنامه‌ای لوس را داشت که فقط در آن ضربدر می‌زنم و گاه نمی‌زنم و بعد به خانه برمی‌گردم. در صورتی‌که عصر جدید برای من معنای دیگری دارد.

فصل بعدی زمستان است
علیخانی در مورد فصل بعدی برنامه هم بیان کرد: الان داوران و تمام گروه برنامه خسته هستند و دیگر توانی برایمان نمانده است. این کار سخت‌ترین کاری بود که تا کنون انجام دادم.
برای همین فکر می‌کنم زمستان با فصل دوم برنامه بازگردیم. البته من هیچ وقت قطعی در این مورد حرف نمی‌زنم چون مثلا هر بار در مورد ماه‌عسل سال آینده برنامه ریزی کردم، حضورم در آن برنامه ملغی شد! به همین خاطر باید ببینیم چه می‌شود.

اشک‌های ماه عسلی
علیخانی در مورد انتقادهایی که درباره شباهت حال و هوای برنامه با ماه عسل مطرح می‌شود، گفت: برخی فکر می‌کنند گریه با ماه عسل اختراع شده است.
یادشان نمی‌آید که قبلا هم به خاطر شکست عشقی و چه و چه گریه می‌کردند. الان هم وقتی در برنامه حال و هوای خاصی ایجاد می‌شود، می‌گویند مثل ماه عسل شده است. من نمی‌توانم نسبت به اتفاقات اطرافم بی‌اعتنا باشم و چنین رخدادهایی در برنامه طبیعی است و اتفاقا این تمایز ما با برنامه‌های مشابه است. برنامه‌هایی که شاید ما نسبت به نسخه 2019 آنها عقب باشیم اما قطعا از برنامه اول آنها خیلی خیلی بهتریم.
امیدوارم اگر من هم نباشم باز از برنامه‌های استعدادیابی خوب حمایت شود چون ما دهه شصتی‌ها و اوایل دهه هفتادی‌ها کسانی هستیم که استعدادهایمان غالبا تباه شده است و فقط در مدرسه در این حد ما را کشف می‌کردند که می‌گفتند اگر حفظیاتت خوب است برو علوم انسانی و اگر در حل کردن خوبی، برو رشته ریاضی!

خرس مهربون نیستم!
امین حیایی دیگر داور شرکت‌کننده در نشست گفت: پیش از این برنامه تصمیم داشتم از تلویزیون فاصله بگیرم و فیلم های سینمایی خاص بازی کنم. در این حین پیشنهاد مالی خوب برای اجرای برنامه های استعدادیابی در دیگر شبکه ها به من شد اما در خودم توانایی اجرا نمی‌دیدم تا اینکه احسان درباره عصر جدید صحبت کرد و من وارد این گروه شدم. در ابتدای برنامه هم گاهی می‌گفتند خرس مهربان شده‌ای و به همه رای مثبت می‌دهی اما من می‌خواستم به کسانی که تا اینجا آمدند فرصت بدهم. ولی در مرحله دوم شاهد بودید که تعداد رای های منفی‌ام بالا رفت.

بالاخره دیده شدم
ایمان قیاسی، مجری و گزارشگر این مسابقه نیز گفت: من یک‌دهه شصتی هستم که بعد از حدود 20 سال کار کردن و در 36 سالگی با کمک احسان علیخانی و به مدد این برنامه دیده شدم. این دیده شدن شعار برنامه ما نیز هست.

ناخونک را دوست دارم
بشیر حسینی دیگر داور عصر جدید هم با اشاره به برنامه ناخونک که عصر جدید را به طنز کشیده است، بیان کرد: من هرگز از این برنامه ناراحت نیستم و به نظرم کار خوبی شده است. به پشت صحنه آن هم رفتم و با کسی که نقشم را بازی می‌کند، با همان گریم عکس گرفتم.

فارغ از جذابیت‌های بیگانه
بشیر حسینی در مورد پژوهش در مرحله پیش تولید هم گفت: در دانشگاه گروه تشکیل دادیم و درباره این برنامه‌ها و چگونه ایرانی کردن آن پژوهش کردیم. خروجی 8000 صفحه بود. این پژوهش‌ها نشان می‌داد ما از ده جذابیت اول این برنامه‌ها چهار موردش را نمی‌توانیم داشته باشیم. این یعنی 40 درصد از آنها. این موارد شامل جذابیت‌های جنسی، رقص، حیوانات خانگی و ابزار بود. اما ما کار را شروع کردیم و مهم‌تر از تمام این‌ها ایمان احسان بود. اگر این برنامه ایرانی نبود، خود فرهنگ ایرانی آن را پس می‌زد. ابتدا می‌گفتند کپی است اما این برای اوایل بود و بعد از مدتی مردم می‌گفتند اگر شبیه آن برنامه‌ها هم باشد، خیلی خوب است.

همه گفتند نمی‌شود
احسان علیخانی در مورد شکل گیری ایده این برنامه گفت: وقتی گفتم می‌خواهم یک برنامه استعدادیابی بسازم هیچ کدام از اطرافیانم به من آفرین نگفتند. همه معتقد بودند شدنی نیست. ایمان یکی از آن کسانی بود که کنارم ایستاد و الان جزو طراحان برنامه نیز هست. بقیه می‌گفتند تو یک برنامه با سابقه 14، 15 ساله در تلویزیون داری که معروف شده است و دیگر این ریسک را نکن.

رقابت‌های تخصصی!
بعضی شیوه رقابت در برنامه را ناعادلانه می‌دانند و به لزوم گروه‌بندی شرکت‌کنندگان در رشته‌های تخصصی خود اشاره می‌کنند. علیخانی در پاسخ به خبرنگار جام‌جم در این مورد گفت: این‌گونه برنامه پویاتر و رقابت سخت‌تر و سنگین‌تر است. ما باید به فکر مخاطبان هم باشیم اگر ابتدای برنامه اعلام کنیم که امروز رقابت میان خواننده‌هاست کار تکراری می‌شود و جذابیت چندانی ندارد. با شیوه ما مخاطب مدام منتظر اجرای بعدی است و نمی‌داند چه انتظارش را می‌کشد. آقای حیایی نیز ابتدا با نظر شما موافق بود اما در طول برنامه متوجه شد که این‌گونه بهتر جواب می‌دهد.

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها