گزارش جام‌جم از برنامه صبحگاهی شبکه 5 سیما که توجه ویژه‌ای به حفظ زبان فارسی دارد

هر روز «یه روز تازه» است

یکی از اتفاقات خوب تلویزیون در سال‌های اخیر تولید و ساخت برنامه‌های صبحگاهی و ایجاد نشاط و انرژی به مخاطبان این رسانه در همه شبکه‌هاست. حالا مطابق با خواست و سلیقه مخاطبان هر شبکه است که هرکدام از این برنامه‌ها در این رقابت سالم و دوستانه قرار گرفته و برنامه‌های متنوع و پرنشاطی را برای بینندگان خود در‌نظر گرفته‌اند. از جمله شبکه پنج که برنامه «یه روز تازه» به تهیه‌کنندگی امیرحسین خرمشاهی و با اجرای وحید رونقی را از اسفند سال گذشته روی آنتن دارد. برنامه‌ای که فارغ از تفاوت‌هایی که با سایر برنامه‌های صبحگاهی در محتوا و نحوه اجرا دارد و در کنار ویژگی‌های یک برنامه صبحگاهی که در تمام برنامه‌ها وجود دارد، به دلیل فضای متفاوت و منحصر‌به‌فردی که این برنامه دارد، توانسته مورد توجه مخاطبان گسترده‌ای قرار بگیرد. به‌خصوص برخی بخش‌‌های جذاب و خاصی که این برنامه دارد و حضور برخی کارشناسان و مهمانان باعث شده «یه روز تازه» به یکی از برنامه‌های پرمخاطب صبحگاهی تبدیل شود. یکی از اتفاقات مهم و موثر دیگری که در این برنامه رخ داده پاسداشت زبان فارسی توسط عوامل و دست‌اندرکاران این برنامه است. به گونه‌ای که مجری همواره سعی دارد از واژه‌های بیگانه کمتر استفاده کند. این برنامه هر روز از شنبه تا چهارشنبه با اجرای وحید رونقی روی آنتن شبکه‌پنج است. در ادامه خواننده گزارش جام‌جم از این برنامه پرمخاطب باشید:
کد خبر: ۱۲۲۲۲۷۰

امیرحسین خرمشاهی: نگاه ما در برنامه به همه اقوام ایرانی است

امیرحسین خرمشاهی از آن تهیه‌کنندگانی است که با توجه به تجربیات گسترده‌ در زمینه تهیه‌ برنامه‌های صبحگاهی، همواره نگاه جدی و حرفه‌ای هم به مقوله تولید این دست برنامه‌ها دارد. وی توانسته در این برنامه هم سلیقه و خواسته مخاطبان را در نظر بگیرد و هم موضوعات مهم و موثری را در برنامه اعمال کند. او درباره شکل‌گیری برنامه و رقابتی که بین برنامه‌های صبحگاهی وجود دارد، به جام‌جم گفت: من فکر می‌کنم برنامه‌های صبحگاهی با هم رقابت نمی‌کنند. بلکه تلاش می‌کنند در تولید و ساخت برنامه خود سبک و سیاق خود را داشته باشند. گرچه در این بین شباهت‌هایی هم وجود دارد که به هر حال طبیعی و ناخواسته است. در این میان این مخاطب است که انتخاب می‌کند کدام برنامه و شبکه را تماشا کند.
وی ادامه داد: معمولا برنامه‌هایی از این دست زمانی روی آنتن می‌روند که مخاطب تازه از خواب بیدار شده و خود را برای رفتن به محل کار آماده می‌کند. بنابراین برنامه‌ای که در این ساعت از صبح روی آنتن می‌رود باید سیال و متنوع و بخش‌ها مختلف و مختصر و مفید باشد.
من هم با توجه به تجربیاتی که در طول این سال‌ها در خصوص برنامه‌های صبحگاهی پیدا کردم، این نکات را در کارم مدنظر داشتم و در این برنامه اعمال کرده‌ام.
ضمن این‌که من از آن دست آدم‌هایی هستم که وقتی مهمان دعوت می‌کنم، مثل این است که با چند مدل غذا از او پذیرایی می‌کنم. بنابراین نگاهم در این برنامه بومی و استانی نیست و صرفا مخاطبان محدوده شهر تهران مدنظرم نیست و همه اقوام ایرانی را شریک می‌دانم. از طرفی استودیو گریز هستم و در این برنامه همه اقوام ایرانی، نخبگان علمی، اساتید و پیشکسوت‌ها و سبک زندگی آنها و موفقیت دیگران را نیز مدنظر دارم. چون معتقدم دیدن سبک زندگی و موفیقت این آدم‌ها برای مخاطب می‌تواند انگیزه‌ساز باشد و مخاطب را از حالت رکود خارج کند و به او انگیزه بدهد. به‌خصوص در شرایط امروز جامعه و مشکلات اقتصادی و بیکاری که وجود دارد، شنیدن و دیدن رموز موفقیت این آدم‌ها می‌تواند موثر باشد. بنابراین فکر می‌کنم جای چنین مسائلی در یک برنامه صبحگاهی است. البته ما هیچ ادعایی نداریم و صرفا سعی می‌کنیم در برنامه احترام به مخاطب را مدنظر داشته باشیم.
این تهیه‌کننده درباره ویژگی‌های این برنامه صبحگاهی توضیح داد: سال‌ها برنامه‌سازی در این حوزه باعث شده تا به این نتیجه برسم که پیامی که در صبح به مخاطب داده می‌شود باید موجز، سریع و مختصر و مفید باشد.
چون یکی از فاکتورهای مهم در برنامه‌های صبحگاهی که باعث می‌شود میزان تاثیر سخن روی مخاطب بیشتر باشد، همین گزیده‌گویی و متنوع بودن است. به تعبیری کنداکتور برنامه صبحگاهی باید مثل رنگین‌کمان باشد.
از این رو 40 دقیقه حرف زدن روی آنتن برای مخاطب مثل سم است. درست مثل این است که برای صبحانه غذای مفصلی ترتیب داده باشید؛ بنابراین صحبت‌ها باید مختصر و مفید باشد.
خرمشاهی در پایان نیز درباره بازخوردی که از مخاطب می‌گیرد، گفت: من پیش‌بینی می‌کردم به خاطر سبک زندگی مردم تهران مخاطبان کمتری از تهران داشته باشیم. اما در پیامک‌هایی که از سوی مخاطبان دریافت کردم، متوجه شدم مخاطبان ما از همه جای ایران هستند و این باعث خوشحالی است.
امیدوارم با تغییراتی که در روزهای آینده هم پیش خواهد آمد باز هم بتوانیم رضایت مخاطبان گسترده‌ای را کسب کنیم.

وحید رونقی: مجری باید مطلع و به‌روز باشد

مجری یک برنامه صبحگاهی را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن برنامه دانست. به این خاطر که اجرای چنین برنامه‌ای نیاز به تخصص، تبحر و تجربه دارد. ضمن این‌که مجری باید روی همه مسائل روز اشراف داشته باشد و بتواند کاملا مختصر و مفید همه مطالب را در عرض چند دقیقه به مخاطب خود منتقل کند. وحید رونقی که مجری برنامه «یه روز تازه» از آن دست هنرمندانی است که در زمینه گویندگی هم تجرب دارد و سال‌ها ممارست باعث شده تا تجربیات بسیاری در این زمینه کسب کند. وی درباره شیوه اجرای خود و ویژگی‌های مجری یک برنامه صبحگاهی به جام‌جم گفت: من معتقدم برنامه صبحگاهی برنامه‌ای است که نیاز به یک مجری خوش انرژی و پر انرژی و حال خوب دارد تا بتواند مخاطب را با این ویژگی روانه محل کار و یا دانشگاه کند. از این رو این مساله رسالتی است که بر دوش یک برنامه صبحگاهی و به خصوص مجری آن برنامه است. به هر حال مجری ویترین برنامه است و از این رو من هم تلاش می‌کنم تا نقش بازی نکنم و خودم باشم. به این معنی که نقش یک آدم با حال خوب را بازی نکنم. از این رو اگر یک نفر هم با نحوه اجرا و حال خوب من اتفاق خوبی برایش بیفتد، من جوابم را گرفته‌ام.
او درباره این‌که چطور یک مجری صبحگاهی باید بتواند حال خوبی داشته باشد تا آن را به مخاطب منتقل کند هم توضیح داد: شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود حالم خوب باشد این است که یکی دو ساعت زودتر بیدار می‌شوم و به هر حال سحرخیزی حال آدم را خوب می‌کند و باعث نشاط می‌شود. از طرفی سعی می‌کنم انرژی بسیاری را روانه آنتن کنم اما نه آن‌گونه که به ذوق مخاطب بخورد. مهمتر این‌که برای به روز بودن در اجرا سعی می‌کنم تا آخر شب همه اخبار را رصد کنم و صبح هم آنها را مرور کرده باشم تا ازاخبار مهم و به روز مطلع باشم. از طرفی اخبار را فقط از یک سایت رصد نمی‌کنم. بلکه نگاه جامعی به آن اخبار دارم. چون رویکرد رسانه ملی همین گونه است.
رونقی همچنین عنوان کرد: من در کنار مطالعاتی به روزی که در این زمینه دارم، سعی می‌کنم اجرای برنامه‌های روز دنیا را هم رصد کنم. گرچه به لحاظ فرهنگی ممکن است تناسب بسیاری بین اجراهای ما با برنامه‌های آنها وجود نداشته باشد. اما در این میان هم می‌توان نکاتی را پیدا کرد. وی گفت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید مدنظر مجری برنامه صبحگاهی باشد، ریتم آن است که باید به گونه‌ای باشد که در کمترین زمان ممکن اتفاقات خوبی رخ بدهد. چون ممکن است مخاطب فقط پنج دقیقه بیننده برنامه باشد و فرصت دیدن همه برنامه را نداشته باشد. از این رو هر آنچه باید گفته شود باید مختصر و مفید‌باشد.

محمدرضا باقری: برای جذب مخاطب، موج‌سواری نمی‌کنیم

یکی از ویژگی‌های برنامه «یه روز تازه» حضور یک سردبیر باتجربه و توانمند است که با انتخاب درست و به‌جای موضوعات به‌روز و جذاب توانسته اتفاقات خوبی را برای این برنامه رقم بزند. محمدرضا باقری، سردبیر یه روز تازه درباره نحوه شکل‌گیری این برنامه و ویژگی‌های آن در رقابت با سایر برنامه‌های صبحگاهی به جام‌جم گفت: قطعا می‌دانید که نحوه شکل‌گیری یک برنامه به این‌گونه نیست که یک شب ما تصمیم بگیریم از فردا برنامه صبحگاهی داشته باشیم و روی آنتن باشیم.
بنابراین می‌توانم بگویم برنامه‌ریزی که ما برای تولید «یه روز تازه» کرده بودیم تا زمانی که برنامه روی آنتن رفت، حدود شش ماه این پروسه به طول انجامید. ما در این مدت جلسات متعددی با افراد خاصی که یک برنامه صبحگاهی نیاز دارد، داشتیم و از همان ابتدا تلاشمان بر این بود تا برنامه به روزمرگی نیفتد و جذابیتش را برای مخاطب از دست ندهد؛ از این‌رو از همان ابتدا سعی کردیم تا برنامه به‌روزی داشته باشیم.
وی همچنین افزود: با توجه به این‌که تقریبا همه شبکه‌ها برنامه‌های صبحگاهی دارند و این رقابت برای تولیدکنندگان وجود دارد، ما هم سعی کردیم تا از کارشناسان مختلفی دعوت به همکاری کنیم و همواره در تلاشیم تا خودمان را بازنگری کنیم. می‌توانم بگویم که در این 95 برنامه‌ای که تا به امروز داشتیم، سعی کردیم با تغییراتی که در طول برنامه ایجاد کردیم، این تنوع را برای مخاطب ایجاد کنیم؛ از این‌رو در این مدت برخی بخش‌ها تغییر کرد و با تغییر برخی کارشناسان و مهمانان نیز به دنبال جذابیت برای مخاطب بودیم. البته بخش مهمی از این اتفاقات و تغییرات به بازتابی برمی‌گردد که از مخاطبان برنامه می‌گیریم.
باقری در ادامه با اشاره به بازخورد مثبتی که از مخاطبان برنامه گرفته‌اند، بیان کرد: یکی از نکات مهمی که ما در برنامه مدنظر داریم این است که برای جذب مخاطب به لودگی نیفتاده‌ایم و سراغ محتوای زرد و سلبریتی‌بازی نرفته‌ایم. شعار برنامه ما این است که سلبریتی ما همواره مردم هستند.
خوشبختانه تا به امروز هم این برنامه بازتاب خوبی بین مخاطبان داشته است. البته که همواره عده‌ای هم هستند که ممکن است به برنامه انتقاد داشته باشند. به هر حال راضی نگه داشتن مخاطبان با سلیقه‌های مختلف کار چندان راحتی نیست. با این حال تلاش می‌کنیم تا رضایت اغلب مخاطبان را کسب کنیم.
البته در برخی موارد انتقادی عده‌ای هم ما را متهم کرده‌اند که به هر حال ناگزیر است. اما آنچه که برای ما مهم است این است که برخلاف برخی برنامه‌ها هزینه زیادی را صرف تبلیغات در فضای مجازی و از این دست تبلیغات نکرده‌ایم و اگر هم تبلیغی بوده که توسط خود مردم انجام شده و لطف مخاطبان برنامه بوده است و ما به این سمت و سو نرفته‌ایم. ما برای دیده شدن فقط به دنبال محتوای خوب بودیم.
سردبیر یه روز تازه همچنین عنوان کرد: ما هیچ‌گاه برای دیده شدن روی موج سوار نشدیم و برنامه را به‌گونه‌ای طراحی نکردیم که از شوخی‌های نامتعارفی در برنامه استفاده کنیم تا در فضای مجازی سروصدا و جنجال به‌پا کند. به نوعی نخواستیم بازنشر کاذب داشته باشیم و با پول و تبلیغ سعی در بیشتر دیده شدن برنامه نکردیم. همان‌طور که گفتم برنامه ما با تبلیغات دیده نشده و لطف مردم باعث تبلیغ برنامه ما شده است. ضمن این‌که ما به هیچ مهمانی نه پول داده‌ایم و نه از مهمانی پول دریافت کرده‌ایم. کاری که برخی از برنامه‌ها انجام می‌دهند. اما من همین جا عنوان می‌کنم که ما در این برنامه نه ریالی داده‌ایم و نه گرفته‌ایم.
او درباره حضور برخی مهمان‌ها در برنامه‌ها که به نوعی در فضای مجازی به شهرت رسیده‌اند هم توضیح داد: ما سعی کرده‌ایم در این 95 برنامه از مهمان‌هایی که در فضای مجازی سروصدا به‌پا کرده‌اند کمتر دعوت کنیم یا با فاصله زمانی از هیجانی که در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند دعوت کرده‌ایم تا از این موقعیت به نوعی سوءاستفاده نکرده باشیم. چون قصد نداریم که با این مسائل مخاطب جذب کنیم. گاهی هم که این اتفاق افتاده به خاطر جلب رضایت مخاطبان بوده است. وی در پایان نیز درباره تغییراتی که در برنامه برای ایجاد جذابیت پیدا خواهد شد بیان کرد: در هفته جاری تغییرات بسیاری در برنامه داشتیم و به دنبال پویا نگه داشتن برنامه خواهیم بود. به همین علت تغییر در بخش‌های برنامه داشتیم و ابتدای مهر هم ایده‌های جدیدی را برای برنامه داریم که این نوید را به مخاطبان می‌دهم برنامه جذاب‌تر و دیدنی‌تر خواهد شد. درباره جزئیات نمی‌توانم حرفی بزنم، اما به طور کلی قرار است سراغ اقشاری برویم که کمتر دیده شده‌اند.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها