کشور امارات که یکی از متحدان اصلی عربستان سعودی در جنگ تجاوزگرانه علیه ملت مظلوم یمن بود سرانجام به این نتیجه رسید که خود را از کانون این آتش دور نگه دارد.
کد خبر: ۱۲۲۱۵۵۴

اماراتی‌ها که حتی برای مدت زمانی بخش‌هایی از خاک یمن در جنوب را به تصرف خود درآورده بودند و برای برخی جزایر یمن در اقیانوس هند نقشه‌های دراز‌مدت گردشگری می‌کشیدند در نهایت متوجه شدند هر چه جلوتر می‌روند حاصلی جز فرورفتن بیشتر در یک باتلاق برایشان ندارد‌. کنار کشیدن امارات از جنگ یمن از یک‌سو به‌دلیل اختلافات داخلی به‌خصوص بین امارت‌نشین ابوظبی و دبی بود و از طرف دیگر به دلیل تغییر شرایط و اوضاع منطقه به‌خصوص بعد از ناتوانی آمریکا برای مقابله‌ای جدی با ایران‌. در همین حال قدرت روزافزون موشکی انصارا... یمن و نیروهای مقاومت این کشور نیز مزید بر علت شد و اماراتی‌ها به‌سادگی متوجه شدند که با تغییر توازن قوا درجنگ یمن باید از این پس مراقب موشک‌هایی باشند که بر فراز بنادر تجاری‌شان به پرواز در‌خواهد آمد.

روز گذشته عبدالخالق عبدا...، سیاستمدار و استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات متحده عربی با نوشتن پیامی توییتری تاکید کرد: جنگ در یمن برای امارات تمام شده محسوب می‌شود و ابوظبی به دنبال حل و فصل بحران است. این استاد دانشگاه که گفته می‌شود زمانی مشاور سیاسی محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی بوده است، مدعی شد: از این پس ابوظبی تمام ثقل سیاسی و دیپلماتیک خود را برای حل و فصل سیاسی بحران یمن به‌کار می‌گیرد و برای دستیابی به صلح در این کشور از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. وی که به دیدگاه‌های ضدایرانی خود نیز مشهور است، بدون اشاره به جنایات عربستان و امارات در یمن که موجب شهادت هزاران یمنی شده، مدعی شد: حوثی‌ها (انصارا...) که از جانب ایران حمایت می‌شوند در طول این مدت آسیب‌های زیادی را به یمن وارد کرده‌اند!
این توییت اما به مذاق سعودی‌ها خوش نیامد و برای مثال سلطان الطیار، یک دیپلمات سعودی در پاسخ به او نوشت: برای شما جنگ یمن تمام شده است، حال آن‌که هنوز در نیمه راه هستید، اما این جنگ برای عربستان به پایان نمی‌رسد مگر این‌که به اهدافش دست یابد. وی در ادامه به سفر یک هیات اماراتی به ایران که اخیرا صورت گرفت اشاره کرده و نوشت: احتمالا این مساله از نتایج سفر هیات گارد ساحلی امارات به ایران باشد!
سیاست خارجی امارات در طول چند هفته گذشته شاهد تغییرات سریعی بود . امارات از 6 فروردین 94 در قالب ائتلاف عربی متجاوز به یمن همراه با عربستان و با حمایت آمریکا علیه مردم این کشور وارد جنگ شده بود . ابوظبی اما 7 تیر 98 اعلام کرد بخش بزرگی از نیروهای نظامی خود را از یمن خارج می‌کند. پس از آن نیز در ماه مرداد اعلام شد یک هیات از گارد ساحلی امارات پس از شش سال به تهران سفر کرده و با شماری از مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو داشته است . سفر این هیات در نهایت به امضای یک توافق‌نامه همکاری امنیتی و هماهنگی میان دوطرف منجر شد.
روز پنجشنبه گذشته نیز که نیروهای مقاومت یمن موشک‌های بالستیک خود را روانه شرق عربستان سعودی کردند، گفتند به عمد نخواستند به بنادر امارات شلیک کنند . موشک‌های یمنی با عبور 1300 کیلومتر مناطقی را در شرق عربستان سعودی هدف قرار دادند و برای نخستین بار اثبات کردند هرگاه اراده کنند، می‌توانند نه‌تنها بنادر عربستان و امارات بلکه حتی بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی و زمینی عربستان را در هر نقطه‌ای از خاک این کشور که بخواهند هدف قرار دهند. محمد‌علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن هفته گذشته با اشاره به همین تحولات بود که گفت: هماهنگی‌های ایران و امارات، حاوی این پیام است که اهداف سعودی برای حمله به یمن و تمامی توجیهات آن دروغ بوده است.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها