جام‌جم از دومین تجربه فیلمسازی مشترک مهران احمدی و محمدحسین قاسمی گزارش می‌دهد

یک تراژدی خنده‌دار

«مصادره» تبدیل به یکی از پرفروش ترین‌های سینمای ایران در زمان اکرانش شد. چون رضا عطاران بازیگری است که اسمش به خودی خود می‌تواند مردم را به سالن‌های سینما بکشاند و در ذهن عامه مردم فیلمی را هرچند متوسط به درجه یک تبدیل کند؛ اما این اتفاق نیفتاد و «مصادره» که در نوروز 97 به اکران عمومی رسید، فیلم فوق‌العاده و جذابی از آب درنیامد!
کد خبر: ۱۲۲۱۰۷۷

مصادره اولین فیلم مهران احمدی در سمت کارگردان و با نویسندگی علی فرقانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی است. یک کمدی قصه‌گو که داستانش از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و داستان یک ساواکی با بازی رضا عطاران است که درگیر ماجراهایی می‌شود و در این ماجراها پای شخصیت‌هایی به وسط می‌آید که بیشترشان را می‌توان مابه‌ازاهایی از شخصیت‌های سیاسی جامعه ایران نامید.
سال‌هاست که از شروع فعالیت احمدی در حوزه بازیگری می‌گذرد، اما شاید بتوان گفت حدود ده سال است او به‌عنوان یک بازیگر کمدی، خودش را در سینما تثبیت کرده که البته بخش عمده موفقیت سال‌های اخیرش را می‌توان به همکاری با مجموعه «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم دانست که با اقبال زیادی هم روبه‌رو شد. البته پیشتر از آن می‌توان به همکاری با عبدالرضا کاهانی در چند فیلم سینمایی نیز مرتبط دانست.
فیلم «مصادره» در عمل اما نه شبیه فضای فیلم‌های کاهانی شد و نه مجموعه پایتخت که این نکته به تنهایی نقطه مثبتی بود. چرا که نشان می‌داد احمدی متاثر از هیچ‌کس و هیچ اثری نیست.
مصادره در نهایت فیلم سرگرم کننده‌ای شد، اما دیالوگ‌های غیراخلاقی و شوخی های پیش پا افتاده در آن به وفور دیده می‌شد که در زمان اکران جشنواره‌ای اش با خودت می‌گفتی: قطعا این بخش‌ها در اکران عمومی حذف می‌شود، اما نشد. شوخی‌های جنسی در مصادره تا جایی بود که بسیاری از منتقدان آن را یک «طنز‌جنسی» دانستند که کارگردان در اولین اثر سینمایی‌اش صرفا خواسته با شوخی‌های جنسی و کنایه‌های سیاسی مخاطب را بخنداند! و این در حالی بود که یک فیلمنامه قوی و استاندارد احتیاج به هیچ دستاویز خارج از عرفی برای جذب مخاطب ندارد.
البته از حق نگذریم، «مصادره» نقاط مثبتی هم داشت که ازجمله آنها می‌توان به ارجاع نسبتا مستقیم به بعضی شخصیت‌ها مثل «خاوری» (اختلاسگر 3000 میلیاردی) و «هخا» (مجری ماهواره‌ای ضدانقلاب) اشاره کرد که در نوع خودش جالب بود.
حواشی جشنواره‌ای
در نشست خبری این فیلم بود که پیرو صحبت‌های یک خبرنگار درباره شوخی‌های جنسی این فیلم، مهران احمدی شوخی(!) عجیبی انجام داد که تداعی‌کننده حرکت بسیار زشتی بود. بازخوردهای این اقدام به قدری وسیع بود که چندی بعد احمدی بابت آن عذرخواهی کرد.
القصه مهران احمدی با وجود استفاده از چهره‌های مشهوری مانند رضا عطاران، بابک حمیدی و هومن سیدی در نقش‌های اصلی و مکمل فیلم «مصادره» باز هم نتوانست کمدی شاخصی را در تاریخ سینمای ایران ثبت کند. «مصادره» نتوانست به افتخار خاصی در جشنواره فیلم فجر دست پیدا کند، اما در اکران عمومی و در گیشه اوضاع جور دیگری رقم خورد و نخستین ساخته سینمایی احمدی درنهایت با فروشی نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان پرفروش‌ترین فیلم سینمایی بهار سال ۹۷ شد.
همکاری مجدد احمدی و قاسمی
چندی پیش بود که باخبر شدیم، احمدی پس از اتمام نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «جنوب از جنوب‌شرقی» به نویسندگی حمید اکبری، این اثر را برای دریافت پروانه ساخت به شورا ارسال کرده و محمدحسین قاسمی هم برای دومین‌بار در کنار احمدی ایستاده و در مقام تهیه‌کننده این اثر حاضر شده است و خب شورای صدور پروانه ساخت هم با جلوی دوربین رفتن دومین فیلم بلند احمدی به تهیه‌کنندگی قاسمی موافقت کرده و ظاهرا قرار است این دو نفر حالاحالاها با هم همکاری کنند.
آن‌طور که خبرآنلاین گزارش داده، احمدی درباره فیلم جدیدش معتقد است؛ «این فیلم در حال و هوای «مصادره» است. اما با شیوه‌ای متفاوت‌تر روی پرده خواهد رفت. البته داستان و فضای فیلم مانند «مصادره» است. فیلمی که بستر طنز دارد ولی در قالب تراژدی است. به نظرم برای اولین بار این نوع فیلم قرار است در سینمای ایران ساخته شود.»
کارگردان فیلم جنوب از جنوب شرقی درباره مکان‌های فیلمبردای فیلم جدیدش گفت: بخش‌هایی از فیلم در ایران فیلمبرداری می‌شود و قسمتی از آن خارج از ایران جلوی دوربین خواهد رفت.
او درباره بازیگران این فیلم تاکید می‌کند؛ خودم یکی از نقش‌های فیلم جنوب از جنوب شرقی را بازی خواهم کرد ولی هنوز در مورد دیگر بازیگران و عوامل فیلم به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و اخبار مربوط به بازیگران فیلم را در هفته‌های آینده اعلام می‌کنم.
این فیلم البته پیش از این «جفت شیش» نام داشت که خود احمدی در این‌باره می‌گوید؛ باز هم امکان تغییر نام فیلم وجود دارد و نام فیلم جنوب از جنوب شرقی حتما تغییر خواهد کرد.
حالا باید دید مهران احمدی که پیشتر به خاطر بازی در آثار کمدی نزد مخاطبان شناخته شده در دومین اثر سینمایی خود چه می‌کند. آیا دومین تجربه همکاری میان احمدی و قاسمی که از قضا یک اثر کمدی هم هست، رنگ و لعابی مانند اثر قبلی خواهد داشت با طعم شوخی‌های جنسی و سیاسی یا آن‌که باب جدیدی در سینمای کمدی احمدی خواهد بود؟

باران حیدری
سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها