حاشیه‌ها پیرامون اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی ادامه دارد

اعلام جرم علیه عیسی کلانتری

دوباره تالاب انزلی، دوباره خبر، دوباره حرف و حدیث! این بار خبری که در فضای رسانه‌ای کشورمان منتشر شده و دوباره نگاه‌ها را به سمت تالاب انزلی چرخانده: اعلام جرم دادستان انزلی علیه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان و مجری و ناظر طرح بایوجمی تالاب انزلی.
کد خبر: ۱۲۱۹۶۸۵

ما حدود یک ماه پیش برای اولین بار از پیامدهای احیای تالاب انزلی با ذرات ناتیتانیوم نوشتیم، از ابهامات این طرح جدید که مُهر نانوتکنولوژی بر پیشانی‌اش خورده و برای اولین بار در کشور در تالاب انزلی اجرایی شده، از نگرانی فعالان محیط زیست و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالجواد شمس‌الدین امام جمعه بندرانزلی. از این‌که پای اعتراض‌ها نسبت به اجرای این طرح به تریبون نماز جمعه این شهر ساحلی هم کشیده شده !

حفظ تالاب انزلی، دغدغه مشترک همه کارشناسان و متخصصانی بود که آن روز برای ما از ضرورت توقف اجرای طرح بایوجمی در این تالاب گفتند. اعتراض‌هایی که خیلی زود نظر مراجع قضایی را هم به خودش جلب کرد و به فاصله دو هفته بعد، ما در همین صفحه از توقف اجرای این طرح پرحاشیه به دستور سیدرحمان سیدزاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان انزلی نوشتیم؛ حرکتی امیدوارانه برای دوستداران تالاب انزلی.
توقف طرح به دلیل مخاطرات احتمالی
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان انزلی همان موقع در جمع خبرنگاران گفته بود که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به مخاطرات احتمالی ناشی از استفاده از طرح بایوجمی برای احیای تالاب انزلی، دستور توقف این طرح را داده است و بعد هم توضیح داده بود که اجرای طرح در تالاب ممکن است با توجه به وجود گونه‌های مختلف جانوری، گیاهی و وضعیت پیچیده دینامیک و شکننده تالاب انزلی، ضررهای جبران‌ناپذیری بر انسان‌ها، محیط‌زیست، زیست‌مندان و سایر موجودات زنده داشته باشد. لذا با توجه به این‌که یکی از وظایف دادستان حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم است، مقرر شد همزمان با ابلاغ دستور توقف اجرای این طرح، از ریختن هر گونه ماده شیمیایی به ویژه نانو ذره دی اکسید تیتانیوم یا هر اقدام دیگر به طور کامل توسط مجریان طرح یا هر شخص حقوقی یا حقیقی دیگر تا زمان اثبات بی‌ضرر بودن آن برای تمام مولفه‌های شبکه غذایی تالاب اعم از پلانکتون، موجودات کفزی، ماهیان و نهایتاً انسان‌ها خودداری شود.
این اقدام دادستانی، با استقبال فعالان محیط‌زیست و همه آنهایی که نگران بالای سر تالاب انزلی ایستاده بودند مواجه شد؛ حسین آخانی از استادان برجسته محیط‌زیست کشور و عضو هیات علمی دانشگاه تهران جزو افراد دغدغه‌مندی بود که به ما گفت این اقدام دادستانی یک حرکت شجاعانه بوده. او به ما درباره سرطان‌زا بودن این ذرات هشدار داد و گفت طبق تحقیقاتی که انجام شده، این ذرات ترکیبات موتاژن هستند؛ یعنی عوامل جهش‌زایی که می‌توانند با تغییر در ساختار دی‌ان‌ای موجودات، درنهایت به تغییر ماهیت آنها بینجامند.
دفاع سازمان محیط‌زیست از طرح بایوجمی
ما گلایه‌های این استاد دانشگاه را نکته به نکته نوشتیم و چند روز بعد از انتشار گزارش دوم ما، جوابیه‌ای از سازمان محیط‌زیست کشورمان درباره توقف طرح بایوجمی در تالاب انزلی به دستمان رسید که عینا در تاریخ شانزدهم تیرماه منتشر کردیم؛ در این جوابیه، سازمان محیط‌زیست با اشاره به ارزش تالاب انزلی به‌عنوان یکی از زیست بوم‌های کشورمان به این نکته اشاره کرده بود که پروژه اخیر، برخلاف مطالب عنوان شده در روزهای اخیر، هنوز اجرایی نشده و در مرحله پایلوت و بررسی قرار دارد.
در توضیح بیشتر آمده بود که این پروژه با عنوان کاهش میزان عمق لجن تالاب انزلی به روش بایوجمی ابتدا در کمیته مدیریت تالاب انزلی مطرح و در نهایت برای اجرای پایلوت در استخرهای حاشیه تالاب با نظرات پژوهشکده آبزی‌پروری به تصویب رسید و در نهایت نتایج حاکی از آن است که در محدوده اجرای پروژه زیست پالایی در استخرهای شیلات در حاشیه تالاب هیچ‌گونه اثر منفی روی زیستمندان مشاهده نشده و در عین حذف لجن، بهبود شرایط محیطی رشد برای زیستمندان از جمله ماهیان فراهم شده است و البته ارزیابی اثرات ریسک به‌صورت جامع و تخصصی در آزمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی درحال انجام است.
اعلام جرم به‌دلیل تخریب محیط‌زیست و تضییع بیت‌المال
حالا اما یک خبر جدید، دوباره تالاب انزلی را به مرکز توجه تبدیل کرده است؛ خبری که از اعلام جرم دادستان انزلی علیه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان و مجری و ناظر طرح بایوجمی تالاب انزلی حکایت می‌کند؛ یک خبر جنجالی که یک سویش رحمان سیدزاده دادستان عمومی انقلاب بندرانزلی ایستاده و طرف دیگرش، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، فرشید سهیلی مجری طرح بایوجمی در تالاب بین‌المللی انزلی و عبدا... رضا کرباسی ناظر این طرح تخریب محیط‌زیست، تضییع حقوق بیت‌المال و نشر اکاذیب به‌عنوان دلایل اعلام جرم از طرف دادستانی ذکر شده است .
رحمان سیدزاده می‌گوید: پس از دو ماه بررسی نظرات استادان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران و برخی از کارشناسان زیست‌محیطی درخصوص اجرای طرح بایوجمی روی تالاب بین‌المللی انزلی دستور توقیف این طرح را صادر کردم که به جای این‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست به نظرات دلسوزانه کارشناسان توجه کند، این موضوع را نپذیرفت و اعلام کرد سازمان بین‌المللی جایکا با این موضوع موافق است.
دادستان انزلی با بیان این‌که از سازمان حفاظت محیط زیست مدارکی مبنی بر صلاحیت اجرای این طرح درخواست شد که فرستاده نشده، ادامه می‌دهد: متوجه شدیم سازمان بین‌المللی جایکا طی نامه‌ای در تاریخ 27 آذر سال گذشته مخالفت خود را با اجرای این طرح به‌صراحت اعلام کرده بود و در این نامه قید شده که دو سال پیش هم این سازمان مخالفت خود را با اجرای طرح بایوجمی اعلام کرده و به‌صراحت گفته بود این طرح به چهار دلیل نباید اجرا شود، چراکه خطرات زیست‌محیطی دارد.
حالا نتیجه همه این اتفاق ها، اعلام جرمی است که دادستان عمومی انقلاب بندرانزلی می‌گوید بر مبنای دستورات قوه قضاییه و درخواست فعالان محیط‌زیست و تاکید ریاست دادگستری گیلان برای جلوگیری از هرگونه خسارت به محیط‌زیست و بیت‌المال انجام شده؛ موضوعی که به دادسرای کارکنان دولت که صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد هم ارسال و قرار هم صادر شده است.

مینا مولایی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها