گفت‌وگو با دکتر داوود یادگاری‌نیا، متخصص عفونی

بیماری‌های سر جهازی سفر!

چه بیماری‌هایی در سفرشایع هستند؟
کد خبر: ۱۲۱۹۶۰۳

اسهال، تب مالت، هپاتیت A، هپاتیت E، حصبه و اسهال خونی و بعد هم آنفلوآنزا در جاهایی که هوا سرد است و تراکم جمعیت وجود دارد، ممکن است مشاهده شود. اما بیماری‌ای که ما بیشتر با آن مواجه هستیم، اسهال مسافران است. اسهال مسافرتی در سفرهای داخلی و خارجی روی می‌دهد. عامل اسهال مسافران میکروب است و با احتمال کمتر، ویروس و قارچ‌ها. اگر مواد غذایی و آب‌ها به این میکروب‌ها آلوده باشند، سبب بروز بیماری می‌شوند. رعایت نکردن بهداشت فردی و تماس با حیوان هم می‌تواند باعث بیماری شود. برخی افراد به محض این‌که از سفر برمی‌گردند، دچار علائم می‌شوند. زیرا ابتلا به بیماری در سفر انجام شده و میکروب، دوره نهفتگی خودش را طی کرده است.
علائم این نوع اسهال چیست؟
افراد چند ساعت یا چند روز بعد از خوردن آب یا غذای آلوده دچار دل درد، اسهال (خفیف تا شدید)، تهوع، درد شکم، اسهال خونی، استفراغ و احساس پری شکم می‌شوند. اگر اسهال ادامه یابد ممکن است دچار عوارض اسهال یعنی کم آبی شوند. کم‌آبی به‌ویژه برای نوزادان، کودکان و شیرخواران می‌تواند خطرناک باشد. خانم باردار، افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی، افراد مبتلا به دیابت و افراد مبتلا به سرطان هم جزو افراد پر خطر در بیماری اسهال محسوب می‌شوند.
برای پیشگیری از اسهال چه باید کرد؟
آب و غذای سالم بخوریم و بهداشت فردی را هم رعایت کنیم. ظروف را تمیز بشوییم. غذای داغ از رستوران‌های بین راه سفارش بدهیم. چون حرارت آلودگی‌شان را برطرف می‌کند. دو طرف تخم‌مرغ نیمرو را حرارت بدهیم. باقیمانده غذا را در یخچال نگه داریم. از فروشنده‌های سیار غذا نخریم. سالاد و سبزی در رستوران نخوریم. آب سالم بخوریم .
نشانه‌های کم‌آبی در کودکان چیست؟
خشکی دهان، تشنگی زیاد، نبود اشک، کمبود حجم ادرار و ضعف عمومی. در این صورت کودک را به پزشک ببرید.
علائم بیماری تب مالت چیست؟
از عوارض تب مالت می‌توانیم به تب، تعریق، درد مفصل، سردرد و بی‌اشتهایی و نیز مننژیت، عفونت قلب و عفونت روده اشاره کنیم. تب مالت از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که فرد از طریق تماس با دام آلوده و تماس با ترشحات دام آلوده به آن می‌شود. همچنین مصرف شیر و لبنیات آلوده می‌تواند در انتقال آن هم موثر باشد، شیر باید جوشانده شود. پنیر هم باید به مدت سه ماه در آب نمک بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها