یک مقام آگاه در گمرک ایران درباره جزئیات تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی به خبرنگار ما گفت: از زمانی که واردکننده، ارز را برای واردات کالا دریافت می‌کند تا وقتی که کالا وارد کشور شود یک فرصت سه تا چهارماهه نیاز است که این زمان بستگی به نوع کالا و کشور مبدأ دارد.
کد خبر: ۱۲۱۹۵۴۱

وی با بیان این‌که قبلاً واردات کالاهای اساسی به صورت اعتباری انجام می‌شد، تصریح کرد: اکنون به دلیل تحریم‌ها و رسوب کالا در گمرک واردکنندگان تا زمانی که ارز را دریافت نکنند اقدام به واردات نمی‌کنند و این موضوع باعث شده واردات نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.
این مقام آگاه ادامه داد: برخی واردکنندگان ارز دریافت کرده اما کالایی وارد کشور نکرده‌اند که این تخلف به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول مربوط به افرادی که است که بانک‌ها تضامین لازم از آنها دریافت نکرده و واردکنندگان متخلف با دریافت ارز اقدامی برای واردات کالا نکردند و از ابتدا قصد انجام چنین کاری را نداشته‌اند. دسته دوم افرادی هستند که ارز را دریافت کرده و برای واردات اقدام کرده‌اند که این دسته به دلیل شرایط تحریمی و نابلد‌بودن دور زدن تحریم‌ها یا پول‌هایشان در کشور مبدأ بلوکه‌شده یا هیچ کشتی تجاری برای حمل کالا به ایران پیدا نمی‌کنند.
وی افزود: برخی دیگر از واردکنندگان اظهار می‌کنند که فروشنده از فروش کالا به شرکت‌های ایرانی پشیمان شده و در بازگرداندن پول تعلل می‌کند و این موضوع باعث مشکلاتی شده که همه این موارد به تضامین بانکی برمی‌گردد.
این مقام مسؤول در گمرک ایران با اشاره به این‌که ارز ارزان‌قیمت دولتی باید با نظارت بیشتری پرداخت شود، گفت: بانک مرکزی و بانک‌ها تضامین لازم را برای واردات کالاهای اساسی که ارز 4200 تومانی یا برای واردات کالاهای مصرفی که ارز نیمایی اختصاص داده می‌شود باید دریافت کنند و در پرداخت ارز سختگیرتر باشند تا مشکلاتی از قبیل قاچاق ارز به وجود نیاید.
وی به افزایش زمان واردات به دلیل شرایط تحریمی اشاره کرد و افزود: زمان و هزینه واردات کالا افزایش یافته و با توجه به شرایط سختی که در این مسیر به وجود آمده بانک مرکزی باید نظارت بیشتری برای پرداخت ارز به واردکنندگان داشته باشد. اگر کوتاهی و تخلفی در این زمینه صورت گرفته بانک مرکزی حتما باید در این زمینه پاسخگو باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها