معادله جدید ایران در منطقه

روزنامه لبنانی البناء با اشاره به واکنش‌های مقتدرانه و حساب‌شده ایران در قبال تحولات اخیر از جمله توقیف نفتکش آن در جبل‌الطارق نوشت: ایران معادله جدید و مقتدرانه‌ای را در سطح بین‌المللی عرضه کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۹۳۰۰

این روزنامه در مطلبی با عنوان «ایران قوانین درگیری و معادلات بازدارندگی تأثیرگذار را به کرسی می‌نشاند» نوشت: ایران در طول 40سال گذشته با ایستادگی و مقاومت اکنون به مرحله بسیار حساس و خطرناکی رسیده، تا جایی که در بوته آزمون جدید قرار گرفته که بر این اصل استوار است: یا کوتاه آمدن از حق و حقوق خود در برابر آمریکا یا رویارویی با آن‌که چه بسا به جنگ منتهی شود. این آزمون با خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای آغاز شد و اروپایی‌ها نیز با کوتاهی در حمایت از توافق مزبور، موضع ترامپ را تأیید کردند.
ایران به‌خوبی می‌داند تسلیم شدن در برابر ترامپ به عبارت خیلی ساده به معنی انکار انقلاب و تغییر ماهیت نظام مبتنی بر استقلال و بازگشت به کرسی کشورهایی است که آمریکا بر آنان تسلط دارد؛ تهران بر این اساس تصمیم گرفت با تاکید بر اصل پایبندی به حقوق و استقلال، خود را برای هر احتمالی آماده کند و این اصلی است که ایران تمام تصمیمات خود را بر اساس آن اتخاذ می‌کند.
به نظر می‌رسد آمریکا از این تصمیم ایران شوکه شد، در نتیجه آن را به جنگ تهدید کرد یا به تشکیل ائتلاف‌های بین‌المللی علیه ایران متوسل شد که با ناتوی عربی کلید خورد و تا برگزاری نشست ضدایرانی در ورشو و صف‌بندی در برابر ایران امتداد یافت و پس از آن طرح ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس برای محاصره ایران را مطرح کرد و در ادامه نیز به تکاپو در عربستان سعودی و انتقال نیروی نظامی به آن متوسل شد تا این‌گونه القا کند که گزینه نظامی علیه ایران یک گزینه جدی و قریب‌الوقوع است.
با این همه ایران در برابر همه این تحرکات موضعی اتخاذ کرد که آمریکا و متحدانش را شگفت زده ساخت تا جایی که با سرنگونی یک پهپاد جاسوسی آمریکا و سپس توقیف نفتکش انگلیسی و نیز دستگیری ۱۷ جاسوس آمریکایی در ایران و محاکمه آنان نشان داد به اصول خود پایبند است.
این مواضع ایران مبتنی بر راهبرد دفاعی این کشور و بر این اساس است که هرچند به دنبال جنگ نیست، اما چنانچه این گزینه بر ایران تحمیل شود از رویارویی با آن بیمی ندارد و به این ترتیب آمریکا متوجه شد بازی که در پیش گرفته در لبه پرتگاه و در آستانه شکست قرار دارد. آمریکا و انگلیس تصور کردند با توقیف نفتکش ایرانی می‌توانند این کشور را به متوقف کردن صادرات نفت خود مجبور کنند، اما واکنش ایران کاملاً بر خلاف انتظارات انگلیس بود؛ زیرا ایران قواعد جدید رویارویی را در ارتباط با دشمنان خود ترسیم کرد به این معنی که اقدام تجاوزکارانه انجام نمی‌دهد، اما در برابر هیچ دشمنی و تجاوزی سکوت نخواهد کرد.
به این ترتیب شکوه آمریکا و انگلیس به دست ایران فروپاشید و ایران نشان داد چون سدی محکم در برابر جنگ روانی می‌ایستد.
ایران امروز تصویر بین‌المللی راهبردی مهمی را ترسیم کرده که شامل معادله هواپیما با هواپیما و کشتی در برابر کشتی است و از طرف خود و به نیابت از تمام آزادگان جهان در برابر استعمار قد علم کرده و اینجاست که معلوم می‌شود ترس از غرب از روی توهم و خیال است نه واقعیت و این ضعف طرف مقابل است که به غرب قدرت سلطه‌جویی بخشیده است. ایران اکنون در حال شکست این شکوه و تشویق دیگران به رویارویی با آن و کسب اعتماد به خویش است.


منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها