نگاهی به رشد کمی و کیفی جبهه مقاومت در 40 سال گذشته

انتفاضه؛ از سنگ تا موشک

«امید سیدحسن نصرا... برای نمازخواندن در مسجدالاقصی کاملا عملی و قابل تحقق است.» این جمله کلیدی‌ای بود که از سوی رهبر انقلاب در دیدار روز دوشنبه صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با ایشان مطرح شد. در این جلسه نکته مهم دیگری نیز مطرح شد. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به سیر تحولی مقاومت فلسطین تاکید کردند فلسطینی‌ها امروز به‌جای سنگ، مجهز به موشک‌های نقطه‌زن هستند و این، یعنی احساس پیشرفت. واقعیت این است که طی چهار دهه گذشته و بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، خط مقاومت در برابر محور عبری و غربی که اخیرا جریان سازشکار در دنیای عرب هم به آنها اضافه شده، راه سخت و دشواری را پیموده و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که تاب و توان را از آمریکا و رژیم صهیونیستی و حکومت‌های مرتجع عرب گرفته است. این پیروزی‌ها البته سهل و آسان به‌دست نیامده بلکه محصول بازپروری نظریه مقاومت در سایه انقلاب اسلامی است. در این گزارش به بررسی سیر پیشرفت محور مقاومت از ابعاد مختلف پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۱۹۲۵۱

کابوس اسرائیل از موشک‌های نقطه‌زن
چیرگی خون بر شمشیر تجربه موفقی است که پس از یک مسیر طولانی از صدر اسلام و سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، به انتفاضه خونین مردم فلسطین رسید و در قالب حماسه سنگ و فلاخن در برابر گلوله و مسلسل رخ نمود. مردم ستمدیده فلسطین اشغالی که اساسا میان خود و جریان سازشکار دولت خودگردان هیچ پیوندی احساس نمی‌کردند به میدان آمدند و با دست خالی به جنگ تانک‌ها رفتند. روزها و ماه‌های آغازین البته بر مردم این مرز و بوم سخت گذشت اما با تشدید روحیه مقاومت و در پی حمایت‌های گسترده نظام جمهوری اسلامی و آزادیخواهان جهان امیدها جای ناکامی و ناامیدی‌ها را گرفت و سنگ و فلاخن جای خود را به اسلحه داد. غزه از این پس کانون مقابله با تجاوزطلبی رژیم صهیونیستی شد و در چند رویارویی، خط مقاومت پنجه قدرتمند خود را به دشمن متجاوز نشان داد. اکنون در پس زمینه ذهنی مقامات رژیم صهیونیستی، تحقق دوباره پیروزی در جنگ با جهان اسلام بویژه نیروی‌های فلسطینی مانند غلبه سهل و آسان آنها در نبردهای دهه 60 و 70 در رویارویی با چند کشور عربی، به خیال و خواب می ماند و موشک‌های نقطه‌زن جبهه مقاومت فلسطینی به صورت کابوس‌ هر شب آنها درآمده است. شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌ا... لبنان در گفت‌وگویی این‌گونه عنوان کرده بود: موشک‌های نقطه‌زنی که در اختیار حزب ا... لبنان است اکنون عامل بازدارنده واقعی در برابر اسرائیل به شمار می‌رود. آن‌ها نیز به‌خوبی می‌دانند که موشک‌های نقطه‌زن در اختیار دارد و به‌علت امکاناتی که حزب‌ا... به دست آورد و حمایت‌های جمهوری اسلامی و آمادگی حزب‌ا... برای هر جنگ آینده، این جنگ برای اسرائیلی‌ها سخت‌تر خواهد بود.

مقاومت در سوریه
در شرایط کنونی در منطقه غرب آسیا شرایط محور مقاومت کاملا متفاوت از گذشته است. ایران به عنوان محور اصلی مقاومت البته به طور کلی از کانون تنش به‌دور است و در جزیره ثبات و آرامش قرار دارد و روز به روز اقتدار و توانمندی‌اش افزایش می‌یابد.
سیر تحولات سیاسی و به‌ویژه پیوند نامبارک خط عبری،‌ عربی و غربی گرچه در پی تشدید فشار و کاهش اعتبار ایران در عرصه‌های داخلی و خارجی است اما در این مصاف نابرابر، جمهوری اسلامی مقتدرانه در این هماوردی چهره نمود و دشمنان را ناکام گذاشت.
کانون دیگر سوریه است که با وجود داشتن حکومتی مشروع و قانونی از چند سال پیش درگیر تنش و آشوب و آتش افروزی جریان‌های تکفیری و تجزیه‌طلب مورد حمایت غرب و مرتجعان عرب قرار گرفت.
از ابتدای شکل‌گیری بلوا در این کشور، غربی‌ها و سازشکاران عرب امیدهای زیادی به سقوط دولت قانونی اسد داشتند و حتی با پشتیبانی‌های صورت گرفته، آشوب‌طلبان توانستند بخش‌های زیادی از خاک سوریه را به اشغال خود درآورند اما مرحله به مرحله، اوضاع به نفع خط مقاومت سامان گرفت و آشوب‌طلبان علاوه بر این‌که سنگر به سنگر عقب نشینی کردند به‌واسطه این ناکامی حتی به جان هم افتادند. از سوی دیگر آمریکا که از حامیان آشوب‌طلبان در سوریه بود به صراحت به ناکامی خود در این پرونده اعتراف کرد و حتی دونالد ترامپ از عقب نشینی نیروهای آمریکایی در این کشور سخن گفت. گرچه هنوز نشانه‌های عملی و میدانی از این عقب‌نشینی دیده نمی‌شود اما همین اظهار نظرها هم نگرانی‌های زیادی در میان متحدان آمریکا و به‌ویژه رژیم صهیونیستی در پی داشت.

حشدالشعبی، زاده مقاومت
عراق مهره دیگر رشته مقاومت است که اکنون به مرحله ثبات و امنیت نزدیک می‌شود، اما روزگاری این کشور یکی از کانون‌های اصلی تنش در منطقه بود.
زمانی نیروهای داعش با حملاتی برق آسا بخش‌های زیادی از آن را اشغال کرده بودند و حتی سقوط دولت عراق نیز محتمل به نظر می رسید اما در پی مقاومت مردم این سرزمین، راهنمایی‌های داهیانه مرجعیت شیعی این کشور،‌ وحدت جریان‌های شیعی و سنی و حمایت‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران و همچنین شکل گیری بسیج مردمی و تاسیس هسته نظامی حشدالشعبی، طومار داعشیان در هم پیچیده شد.
از سوی دیگر تلاش ایالات متحده آمریکا برای وادار کردن عراق به عنوان کشوری همسو با سیاست‌های ایالات متحده با ناکامی مواجه شد. در زمینه بالندگی نیروی مقاومت در کشورهایی چون عراق و سوریه نمی‌توان صحبت کرد و نام سردار سرلشکر قاسم سلیمانی را از یاد برد. او کسی است که نامش با مقاومت در منطقه عجین شده و نقش بسزایی در پیروزی‌های جبهه مقاومت در منطقه داشته است.

پایداری پابرهنگان یمنی با اندیشه مقاومت
کانون دیگر بحران منطقه، یمن است. نیروهای انصارا... که سالیانی طولانی به‌واسطه پیوند و شراکت سیاسی دولتمردان یمنی با حکومت آل سعود مرارت‌ها و سختی‌های فراوانی را متحمل شده بودند این روزها در مصاف با عربستان سعودی و متحدانش روز به روز قوی‌تر شده و ایستادگی خیره کننده‌ای را در قبال دفاع از خاک و وطن خود در برابر تجاوز نشان داده اند. مردم یمن گرچه زیر بارانی از موشک‌ و بمب قرار دارند و با فاجعه دردناک انسانی روبه‌رو هستند اما از چندی پیش و رویارویی مستقیم با متجاوزان، ضربات سهمگینی را به طرف مقابل وارد کردند. زمانی جریان ائئلاف به سرکردگی عربستان مدعی اشغال یمن در ظرف چند روز بود اما بعد از گذشت بیش از چهار سال، رژیم سعودی در باتلاق بدی گرفتار آمده است. علاوه بر این خبر می رسد که کشورهای عضو ائتلاف یک به یک با دلزدگی از ادامه همکاری با سعودی سر باز زدند. علاوه بر این مراکز نظامی و اقتصادی عربستان سعودی نیز هدف‌های مناسبی برای نشانه‌گیری موشک‌‌های دقیق انصار‌ا... است. علاوه بر موشک‌های یمن، پهپادهای انصارا... هم این روزها بلای جان عربستان و امارات شده‌اند و هر چند روز یک‌بار اخباری مبنی بر انهدام اهدافی در خاک عربستان توسط پهپادهای یمنی منتشر می‌شود.

حزب‌ا...، قلب تپنده مقاومت
یکی از نقاط محوری کانون مقاومت، لبنان و نقش‌آفرینی‌های حزب‌ا... است. روزگاری لبنان درگیر چالش‌های متعدد فرقه‌ای و سیاسی بود و روند و آینده کابینه‌ها هم یکی از معضلات اساسی سیاستمداران و سیاست‌ورزان این کشور به شمار می‌آمد. از سوی دیگر اسرائیل نیز به بهانه‌های واهی بخش‌هایی از جنوب لبنان را به اشغال درآورده بود. جریان شیعی این کشور هم جمعیتی ضعیف محسوب می‌شد که تلألوی چندانی در سپهر سیاسی لبنان نداشت اما با شکل‌گیری حزب ا... در این کشور و هدایتگری داهیانه سید حسن نصرا... این هسته نظامی گام به گام بالنده شد و اکنون خود را به یکی از عوامل اصلی ثبات و آرامش در لبنان مطرح کرده است. همین نیرو بود که در یکی از رویدادهای مهم و تاریخی و در جریان جنگ 33 روزه برای اولین بار طعم شکست و ناکامی را به رژیم صهیونیستی چشاند و به عنوان یکی از محبوب‌ترین گروه‌های مقاومت خودنمایی کرد. در سال‌های اخیر و در پی تشدید آشوب‌آفرینی گروه‌های تکفیری در سوریه و لبنان، حزب‌ا... خط اصلی مقابله با فتنه‌گران بود. قدرت روز‌افزون این کانون محوری مقاومت، خواب صهیونیست‌ها را آشفته کرد و تلاش گسترده‌ای از سوی آمریکا و متحدانش برای نابودی و اضمحلال این هسته محوری مقاومت صورت گرفت اما تاثیرگذاری جریان حزب ا... بر آرایش سیاسی لبنان نشان داد که این نقشه‌های شوم به نتیجه نرسیده و همچنان حزب ا... تاثیرگذارترین نقش را در شکل‌گیری دولت لبنان دارد. از سوی دیگر توانمندی‌های نظامی حزب‌ا...، نگرانی‌های بسیاری را برای مقامات رژیم صهیونیستی ایجاد کرده و نکته اساسی این است که با وجود تبلیغات رسانه‌ای اسرائیل مبنی بر کشف و انهدام منابع لجستیکی و نظامی حزب‌ا... و مثلا کشف تونل‌های ارتباطی مرز لبنان و فلسطین، سید حسن‌نصرا... رهبر حزب‌ا... در گفت و گوهای مشروح و مفصل ضمن به مضحکه گرفتن این ادعاها و بیم دادن رژیم صهیونیستی به استفاده از موشک‌های نقطه‌زن در نبرد احتمالی از امید خود برای نماز خواندن در مسجدالاقصی سخن گفت. آرزویی که به‌گفته رهبر انقلاب
عملی و قابل تحقق است.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها