پس از تحویل سامانه موشکی اس۴۰۰ به ترکیه در دو مرحله، به نظر می‌رسد رهبران ترکیه رگ حیاتی روابط راهبردی خود را با ایالات متحده آمریکا که حدود 70 سال به طول انجامید، قطع کرده و گامی در راستای نزدیکی هر چه بیشتر به رقیب آمریکا یعنی روسیه فدرالی برداشته و در جهت منافع روسیه حرکت می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۱۸۰۲۷

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از فشارها و تهدیدهای آمریکا و حتی وعده‌های فریبنده ایالات متحده نهراسید و از اراده خود مبنی بر خرید و تحویل سامانه اس ۴۰۰ روسی عقب‌نشینی نکرد و به دیگر سخن، با این اقدام به ناتو پشت کرده و ایالات متحده را نادیده انگاشت.
بهانه‌های دولت آمریکا در خصوص این که جمع میان سامانه اس۴۰۰ و هواپیماهای اف۳۵ غیر ممکن بوده، چرا که سامانه اس۴۰۰ این نوع هواپیمای آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد، ناکافی و غیر واقعی به نظر می‌رسد، چرا که یونان نیز به عنوان یکی از اعضای ناتو اقدام به خرید این سامانه موشکی کرده و از سوی آمریکا چنین فشاری بر این کشور مانند فشار سیاسی بر ترکیه وارد نیامد.
دولت ترامپ به کشورهای اسلامی اعتماد ندارد؛ هر چند تا حد زیادی در برابر این کشور کرنش کرده و سیاست‌های دیکته شده کاخ سفید را بپذیرد. آنچه در رفتار آمریکا با کشورهایی همچون ترکیه، سوریه، عراق، مصر و حتی کشورهای خلیج فارس دیده می‌شود، این است که آمریکا می‌خواهد این دولت‌ها را تابع خود قرار داده و به ذلت بکشاند. آمریکا تنها به یک دولت در منطقه اعتماد کامل دارد و آن رژیم صهیونیستی است و به دلیل احتمال به خطر افتادن امنیت اسرائیل و حفظ برتری نظامی این رژیم در منطقه بود که با فروش سامانه اس۴۰۰ به ترکیه مخالفت می‌کرد.
آنچه نگرانی آمریکا و اسرائیل را برانگیخته، این‌که ترکیه توافق‌هایی را با روسیه امضا کرده مبنی بر این که در ساخت و تولید این سامانه موشکی در خاک خود مشارکت کرده و اسرار فناوری این سامانه را دریافته و این برای آمریکا و اسرائیل خط قرمز محسوب می‌شود.
دریافت این سامانه موشکی از سوی دولت ترکیه می‌تواند واکنش‌های آمریکا را در آینده نیز برانگیزد. یکی از این واکنش‌ها می‌تواند تحریم‌های اقتصادی بر کشور ترکیه باشد و شاید به همین خاطر باشد که واحد پولی ترکیه ۱/۶ درصد سقوط کرده است.
دولت ترکیه با اصرار بر خرید این سامانه موشکی نشان داد در تصمیم‌گیری مستقل عمل کرده و از وابستگی به ایالات متحده کراهت داشته و منافع ملی را برتر از هر چیز دیگری قرار می‌دهد.
انتقال ترکیه به جبهه روسیه و چین و دوری‌اش از وابستگی به آمریکا می‌تواند خطرهایی برای ترکیه به همراه داشته باشد؛ از جمله تحریم‌های اقتصادی آمریکا و حمایت از گروه‌های جدایی طلب در خاک ترکیه.
اما پس از آن‌که ترکیه روابط خود با غرب و آمریکا را کاهش دهد، راه دیگری برای این کشور باقی نمی‌ماند جز افزایش روابط با کشورهای شرقی و شمالی‌اش و تقویت روابط با روسیه و کشورهای عربی منطقه و چین.

دکتر محمد‌جواد گودینی

مترجم

منبع: رای الیوم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها