تالاب گوری بلمک در استان لرستان که طی چند سال اخیر با تعرض برخی مدیران و زهکش کردن آب تالاب به زمین کشاورزی بدل شده بود، اکنون قرار است با بستن آب روی آن، برای همیشه خشک شود.
کد خبر: ۱۲۱۷۱۴۴

به گزارش مهر، تالاب «گوری بلمک» که زمانی ۶۰۰ هکتار مساحت داشت اکنون با مساحت ۱۴ هکتار، هنوز یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های شهرستان پلدختر است، اما چند سال است مساحت قابل توجهی از آن توسط کشاورزان تبدیل به مزرعه شده به طوری که با زهکش کردن آب، این تالاب دیگر به صورت یک تالاب فصلی کوچک و موقتی درآمده است؛ تالابی که نه فقط سالانه بیش از ۱۵ گونه پرنده که برخی از آنها جزو گونه‌های کمیاب هم هستند، به آن مهاجرت می‌کنند، بلکه می‌توانست منبع درآمدی برای مردم مظلوم و محروم منطقه باشد.
حالا قرار است سدی هم برای جلوگیری از ورود آب به تالاب احداث شود تا همین تالاب فصلی، کوچک و موقتی هم برای همیشه نابود شود و اندکی آب که سهم آن شده هم در زمین‌های متعرضان مصرف شود.
جالب این‌که گرچه این تالاب بخشی از مجموعه تالاب‌های پلدختر به‌شمار می‌رود، اما طبق مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ به‌طور ویژه از خود این تالاب هم به‌طور جداگانه یاد شده است. مصوبه‌ای که در آن بر نیاز آبی محیط‌زیستی، حریم تالاب و حریم بوم‌شناختی تأکید شده و در ماده ۵ آن تصریح شده است که هرگونه بهره‌برداری و اقدامی که به تشخیص سازمان محیط‌زیست منجر به تخریب غیرقابل جبران آن شود، ممنوع است.در بند پ این مصوبه، خاکبرداری، خاکریزی، برداشت غیرمجاز آب یا ممانعت از ورود آب به تالاب و زهکشی از موارد منع تصریح شده است، اما تمامی این موارد در تالاب اتفاق افتاده و سازمان محیط‌زیست هم تاکنون هیچ گونه اقدام درخوری نکرده است، در حالی که در جدول مربوط به تالاب‌های موضوع این مصوبه نام تالاب گوری بلمک مستقیما و مستقلا قید شده است.
آب تالاب را برای کشاورزی بردند، برخی مدیران منابع طبیعی و صاحب‌نفوذان منطقه‌ای در سال‌های گذشته روی این تالاب یک زهکش با هزینه بسیار زیاد احداث کرده‌اند و آن زمان بهانه هم این بوده که می‌خواهند جاده قدیم خرم‌آباد - خوزستان را نجات دهند. با احداث این زهکش در فصل پرآب سال، به طور کامل آب از تالاب خارج می‌شود و وقتی آب کامل تخلیه ‌شده و فصل پرآب تمام می‌شود، تالاب به‌طور کامل خشک می‌شود.
در فصل کم‌آب هم برای آبیاری زمین‌های کشاورزی غیرقانونی، مجوز دیگری گرفته‌اند که از رودخانه کشکان آب را پمپاژ و اینجا را آبیاری کنند! دور باطلی که زیان اقتصادی آن به کشور روشن‌تر از ظهر تابستان است. فرآیندی که در آن اولاً آب یک اکوسیستم را کامل خارج می‌کنند که منجر به مرگ تمام گونه‌های زیستی وابسته به تالاب و اخلال کامل در اکوسیستم می‌شود و بعد وقتی زمین‌ها را کاشتند، در فصل کم آبی دوباره از رودخانه آب را برداشت می‌کنند و به اینجا می‌آورند!
ضعف عملکرد محیط زیست در این تخلف آشکار به حدی بوده که سال گذشته همین مجموعه مدیریتی متخلف می‌خواستند این تلمبه‌خانه را احیا کنند اما عملا به‌دلیل مخالفت مجموعه‌ای مدیریتی از استانداری و مدیریت‌برنامه‌ریزی به بهانه امکان تخصیص‌نیافتن بودجه به این فعالیت اجازه ندادند، اما حالا همین مجموعه صاحب نفوذ، برای طرحی که به‌دلیل غیرقانونی بودن نتوانسته از استان بودجه بگیرد، از تهران یک بودجه ملی دریافت کرده تا در بالادست و در حوضه بلافصل و مستقیم خود تالاب یک سد خاکی با ۱۲ متر ارتفاع را احداث کنند تا اساساً دیگر آبی به تالاب نیاید و حتی در فصل پرآب هم تالاب پر نشود و همین آب را نگه‌دارند و در فصل کم آبی اراضی را آبیاری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها