اولین خبری که صبح در توییتر خواندم درباره یک شرکت حمل و نقل اثاثیه بود. یک نفر از خدمات آن شرکت شکایت داشت و شرکت هم در قبال شکایت مشتری پاسخگو نبود. نهایتا مشتری که دستش به هیچ جا نمی‌رسید شکایتش را آورده بود برای اهالی فضای مجازی، کل ماجرا را مفصل شرح داده بود و آخر متن گفته بود باید این شرکت را تحریم کنیم. حق با کاربر مورد نظر بود ولی راستش دیدن هشتگ تحریم سر صبح خیلی خوشایند نبود.
کد خبر: ۱۲۱۶۷۱۲

دیشب هم اتفاقی صفحه دوستی را باز کردم و دیدم عکس یک شرکت‌کننده حذف شده از برنامه عصر جدید را گذاشته و نوشته داورها حق این شرکت‌کننده را خوردند پس بیایید عصرجدید را تحریم کنیم. طبعا آخر متن هم هشتگ #تحریم_عصر_جدید را زده بود. راستش به نظر من هم داورها حق آن شرکت‌کننده را نادیده گرفته بودند ولی خب چرا آخر این پست باید می‌رسید به تحریم برنامه تلویزیونی که اساسش بر قضاوت چهار نفر و حذف چند شرکت‌کننده است. درباره ماجرای آن تاکسی اینترنتی هم از همان اول گزینه تحریم روی میز بود. اول کار یک عده گفتند اگر شرکت، فلان کار را نکند تحریمش می‌کنیم و بعد عده‌ای دیگر به این نتیجه رسیدند حالا که فلان کار را کرد تحریمش می‌کنیم.
قضیه تحریم مال دیروز و امروز نیست. مدت‌هاست بیشترین کلمه‌ای را که می‌بینیم و می‌شنویم «تحریم» است. کلمه‌ای که تا سال‌ها قبل کاربردش فقط در کتاب‌های تاریخ و ماجرای تنباکو بود. چندسال پیش هم پایش به اخبار سیاسی باز شد و گپ و گعده بزرگ‌ترهایی که از سیاست سرشان می‌شد. بعد که اثرات تحریم رسید به زندگی روزمره، خود کلمه هم وارد ادبیات مردم شد. این روزها هم که اولین راه‌حلی که برای مشکلات بزرگ و کوچک به ذهن مردم می‌رسد تحریم است. تحریم فلان نهاد تحریم بهمان شبکه، تحریم تاکسی اینترنتی ایکس، تحریم شرکت ایگرگ، تحریم این برنامه تلویزیونی، تحریم آن فروشگاه اینترنتی.
تا یک جایی دشمن ما را تحریم می‌کند و زندگی هی سخت و سخت‌تر می‌شود. از جایی به بعد هم یاد گرفتیم خودمان خودمان را تحریم کنیم. زورمان به مقصرها نمی‌رسد و سریع هشتگ تحریم را می‌زنیم. البته که جنس هر موضوعی و نقدهایی که به آن وارد است با دیگری متفاوت است. البته که تحریم تاکسی اینترنتی با تحریم برنامه تلویزیونی زمین تا آسمان فرق دارد ولی واقعیت این است که جزء اول همه این ترکیب‌ها کلمه «تحریم» است.
کاش یکی که سوادش را دارد بهمان بگوید به جای تحریم دیگر چه‌کارهایی می‌شود کرد؟ چه راه‌حل‌هایی پیش پایمان است. اصلا برای جایگزین آن چیزی که تحریم می‌کنید و به مردم هم می‌گویید تحریم کنند چه پیشنهادی دارید؟ زندگی با تحریم سخت است. مخصوصا وقتی علاوه بر تحریم خارجی انواع و اقسام تحریم داخلی هم باب شود. با وجود این همه تحریم از همه مدل و همه رنگ گزینه‌هایمان هی محدود و محدودتر می‌شود. امیدوارم ته این راه نرسد به آن شعر که می‌گفت «مرکز افتاد برون بس که شد این دایره تنگ».

زهره ترابی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها