ایران در عرصه جهانی دست برتر را دارد و همه دنیا می‌داند ما صادقانه وارد مذاکره با آمریکا و اروپا شدیم. از ابتدای برجام تاکنون به اذعان همه نهادهای بین‌المللی و کشورهای مختلف، ایران به همه تعهدات خود عمل کرد اما اروپا و آمریکا به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند.
کد خبر: ۱۲۱۶۶۰۱

از سویی دیگر اروپا که قصد خودنمایی در عرصه بین‌المللی را داشت با رویه‌ای که در پیش گرفت نشان داد عامل و ابزاری در دست آمریکا‌ست. نمونه روشن آن، اقدام انگلیس در توقیف محموله نفتی ایران در آب‌های بین‌المللی بدون هیچ دلیل قانونی و صرفا براساس خواست آمریکا‌ست. اروپایی‌ها بعد از کنار رفتن آمریکا از برجام وعده ایجاد کانال مالی و بسط مراودات تجاری با ایران در مقابله با تحریم آمریکا را دادند اما در طول یک سال گذشته رفتاری فریبکارانه از خود به نمایش گذاشتند.
در کنار این قضیه باید تاسف خورد که با وجود رفتارهای غیر مستقل اروپا برخی فریب کشورهای اروپایی را خوردند. حال خبرها حاکی از تلاش فرانسه و شخص مکرون برای میانجیگری میان ایران و آمریکاست. باید گفت اساسا فرانسه ضعیف‌تر از آن است که در عرصه بین‌المللی جایگاهی برای خود داشته باشد و حتی قابل مقایسه با فرانسه دو‌دهه قبل نیست. افراد متزلزلی در دولت این کشور در عرصه قدرت هستند و در معرض سنگین‌ترین اعتراضات مردمی قرار دارند. بنابراین مشروعیت مکرون زیر سوال است و حتی واسطه‌گری او هم حکایت از عاملیت او از سوی ترامپ دارد. طبعا کشوری که یکی از امضاکنندگان برجام محسوب می‌شود و تاکنون در قبال ایران و این توافق بین‌المللی رفتار سخیف و فریبکارانه‌ای در پیش گرفته نمی‌تواند درباره نوع رویکرد جدید ایران در حوزه کاهش تعهدات برجامی اظهار نظر کند. رویه گذشته نشان داد اساسا اروپایی‌ها حرف تازه‌ای برای اجرای تعهدات برجامی ندارند و تنها هدف آنها این است که به ایران بقبولانند به صورت یکطرفه به تعهدات خود پایبند باشد و آنها هم مثل گذشته همان رویه بی‌تعهدی و فریبکاری و نادیده گرفتن قول و قرارهای خود را ادامه دهند. ایران اما در شرایط فعلی یک موضع اصولی را در پیش گرفته است.
ما بارها اعلام کرده‌ایم برخلاف نظر برخی، توافق با اروپا و آمریکا به جایی نمی‌رسد و رهبر انقلاب هم اعلام کردند نسبت به نتیجه مذاکرات خوشبین نیستند، اما با رفتاری که دولت در پیش گرفت توافق برجام به صورت شتابزده و از روی ولع شکل گرفت. نتیجه این خوشبینی به برجام هم طی سال‌های گذشته حاصل خود را نشان داد. در شرایط کنونی این نهایت پررویی است که اروپا همچنان در پی چانه‌زنی با ایران برای حفظ برجام است. شیوه‌ای که اروپا در قبال برجام در پیش گرفته البته حاکی از رایزنی‌های آمریکا با آنها بود. برابر با تحلیل زمامداران کاخ سفید، بعد از خروج این کشور از برجام این گمان برای آنها پیش آمد که کار ایران تمام است و دیگر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را نخواهد دید و بنابراین اروپا به سیاست اتلاف وقت خود ادامه داد. البته این خیانت و بدعهدی اروپا نسبت به ایران باید از سوی دستگاه دیپلماسی ما در عرصه بین‌المللی تبیین شود اما متاسفانه برخی از دولتمردان ما همچنان سعی می‌کنند رویه سابق را ادامه دهند و از کاه اینستکس برای ملت کوهی بسازند.
در حال حاضر با توجه به اقتداری که ایران در عرصه امنیتی، نظامی و اقتصادی از خود نشان داده این نوید می‌رسد که بستری مناسب برای پویایی اقتصادی ایران به‌واسطه رهایی از فشارهای غرب و عاملان داخلی آنها فراهم شود.

محمد دهقان / نماینده مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها