از هفته‌ها پیش تنها از دو نامزد مطرح دموکرات علیه ترامپ نام برده می‌شد یعنی جو بایدن و برنی سندرز. اما اکنون وضعیت پیچیده‌تر شده است.
کد خبر: ۱۲۱۶۴۵۸

بایدن و سندرز یکی به عنوان معاون اول اوباما و دیگری رقیب اصلی هیلاری کلینتون در انتخابات گذشته، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و اولی به لیبرالی چپگرا و عملگرا و دومی به سوسیالیستی انقلابی مشهور است، اما این که بتوان دو مرد 76 و 77 ساله را در یک سال آینده به‌عنوان آلترناتیو ترامپ 73 ساله ساکن کاخ سفید مطرح کرد، چندان جذابیتی ندارد.
به هر حال بایدن و سندرز در مناظره روزهای اخیر بازنده شدند و دو زن یعنی کاملا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا و الیزابت وارن سناتور بانفوذ ماساچوست توانستند نقاط ضعف بایدن و سندرز را آشکار ساخته و اختلاف در جناح چپ دموکرات‌ها را عمیق‌تر کنند.
اما حتی ظهور چنین چهره‌های تازه نفسی در جناح دموکرات تا مدت‌ها نمی‌تواند برای دونالد ترامپ خطری جدی محسوب شود. بر اساس نظرسنجی‌ها هنوز هم او از حمایت تقریبا 40‌درصدی برخوردار است و با همین میزان از حمایت هم می‌تواند مانند انتخابات گذشته آرای الکترا را به‌دست آورده و همچنان در کاخ سفید بماند.
ترامپ برای جذب رای‌دهندگان بیشتر به خودش زحمت نمی‌دهد و نطق کسالت آورش در جریان رژه روز استقلال نیز حکایت از همین واقعیت داشت. او تنها می‌خواهد همین پایگاه فعلی‌اش را حفظ کند. به همین خاطر در روز استقلال فی البداهه نطق کرد و دروغ گفت و در میان مردم و مخاطبانش گسستگی و نفاق ایجاد کرد و متاسفانه در 364 روز آینده نیز به همین ترتیب می‌تواند ادامه دهد.
با این حال، مخالفان سیاسی او یعنی دموکرات‌ها همچنان سرگرم انتخابات مقدماتی و درون حزبی خود هستند و مدت‌ها طول می‌کشد تا رقیب اصلی آنها معلوم گردد. به درازا کشیدن رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها اگرچه امری معمول به نظر می‌رسد، اما می‌تواند بسیار خطرساز باشد و به‌ این ترتیب همه چیز به نفع ترامپ رقم بخورد.
اکثر مخالفان ترامپ با بی‌بند و باری‌های شخصی وی و تبعیض علیه اقلیت‌ها و توزیع ناعادلانه ثروت میان فقرا و اغنیا مشکل دارند، اما در همین حال جو بایدن رقیب ترامپ سخنانی می‌گوید که حکایت از باورهای نژادپرستانه دارد.
همزمان جناح چپ دموکرات‌ها در تبلیغات خود بیش از پیش رادیکال می‌شوند و از همدیگر پیشی می‌گیرند. البته تقریبا همه ده نامزد اصلی دموکرات هوادار سیستم بیمه‌های دوران اوباما بوده و با اخراج مهاجران غیرقانونی و افزایش بی‌سابقه هزینه‌های دانشگاهی و کنارگذاشتن برنامه میلیارد دلاری حفظ محیط‌زیست از سوی ترامپ مخالف هستند. شاید این مسائل از دید یک اروپایی چندان مهم نباشد، اما مساله مالیات در آمریکا به‌شدت حساسیت‌برانگیز است و ترامپ هم با وعده کاهش مالیات‌ها و کشیدن دیوار در امتداد مرز مکزیک توانست آرای بسیاری از مردم کشورش را جلب کند.
از سوی دیگر، به همان میزان که مساله بیمه‌های اجتماعی برای رای‌دهندگان جذاب است، طرح تشکیل نیروی پلیس خصوصی و امثالهم از سوی نامزدهای دموکرات، اکثریت مردمی را که بابت برنامه‌های ترامپ به‌شدت تحت فشار قرار دارند، ناامید می‌کند.
البته مشکل اساسی دموکرات‌ها در این میان تفاوت مطالبات مردم و رای‌دهندگان است. پیروزی دموکرات‌ها در کالیفرنیا و هاوایی و ورمونت امری کاملا ممکن به نظر می‌رسد و افزون بر این آنها به‌راحتی می‌توانند آرای اوهایو، پنسیلوانیا و میشیگان را نیز از آن خود کنند. اما نباید فراموش کرد که خواسته‌های اقشار مختلف مردم این ایالت‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. بسیاری از رای‌دهندگان غیرثابت خواهان یافتن شغل در کارخانه‌ها و بورس تحصیلی هستند و صد البته با اخراج مهاجران نه‌تنها مشکلی نداشته، بلکه آن را تایید می‌کنند. در نگاه اول شاید سر‌دادن شعارهایی مانند ایجاد شغل و تضمین ادامه کار و تامین هزینه‌های تحصیلی بتواند در جذب آرای این اقشار کارساز باشد، اما بی‌توجهی به اموری مانند مهاجران غیرقانونی در نهایت می‌تواند به شکست دموکرات‌ها در همین ایالت‌ها منجر شود.

محمدعلی فیروزآبادی

مترجم

منبع: فرانکفورتر روندشاو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها