از کار افتادن کلیه‌ها، موجب دفع نشدن و باقی ماندن سموم ناشی از متابولیسم‌های مختلفی که در بدن اتفاق می‌افتد، می‌شود که این سموم حیات بیمار را به مخاطره می‌اندازد.
کد خبر: ۱۲۱۶۱۹۸

یکی از اورژانسی‌ترین وضعیت‌های بالینی بیماران از کار افتادن کلیه‌هاست که فقط در افراد مسن اتفاق نمی‌افتد. اگر تاکنون گذرتان به مراکز دیالیز افتاده باشد حتما افراد جوان و میانسال زیادی را دیده‌اید که به دلیل عدم کفایت کارکرد کلیه نیازمند دیالیز شده‌اند. دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های خودایمنی، سنگ کلیه در موارد مزمن و دوطرفه، برخی سموم، گزش حیوانات و... همه و همه می‌توانند موجب ازکارافتادگی کلیه شوند. علائمی نظیر کاهش حجم ادرار در شبانه‌روز، تورم اندام‌ها، پف‌آلود شدن صورت همراه بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ زنگ خطری برای وجود نارسایی کلیه محسوب می‌شود .
همچون سایر بیماری‌ها، پیشگیری از آسیب دیدن این ارگان حیاتی به‌مراتب اولویت بالاتر و مهم‌تری از درمان دارد. دو بیماری مهم و با شیوع بالای دیابت و فشار خون عوامل اصلی نارسایی کلیه‌ها محسوب می‌شوند که کنترل قند و فشار خون با داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج و رعایت رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از این بیماری جدی کمک‌کننده است.
یکی از جدی‌ترین عوارض نارسایی کلیه بالا رفتن سطح پتاسیم خون به‌دلیل دفع نکردن این الکترولیت در بیماران است که بالا رفتن سطح خونی آن موجب به‌هم خوردن ریتم طبیعی قلب و ایست قلبی بیمار می‌شود. این وضعیت خطیر که یکی از اورژانس‌های مهم پزشکی است در صورت درمان به‌موقع و دیالیز زودهنگام برطرف می‌شود.
مهم‌ترین نکته در این وضعیت، تشخیص به‌موقع و سریع است. در صورتی که دیالیز بیمار دچار نارسایی کلیه به هر دلیل به تعویق بیفتد این خطر تهدیدکننده حیات وی محسوب می‌شود. خانواده و نزدیکان بیماران نارسایی کلیه باید از اهمیت این وضعیت کاملا آگاه باشند و در صورت بروز هرگونه علائم تنگی نفس، ضعف و بی‌حالی و بی‌اشتهایی، بیمار خود را به نزدیک‌ترین اورژانس بیمارستانی انتقال دهند.

دکتر سید میثم یکه سادات

متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها