نامه‌نگاری یک تهیه‌کننده سینما خطاب به معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی

دیدن این فیلم واقعا جرم است؟!

از همان بار اول که ساخت فیلم رسانه‌ای شد، معلوم بود که با فیلم و سوژه و قصه‌ای ملتهب طرفیم و کنجکاوی‌های زیادی برای تماشا ایجاد خواهد کرد. «دیدن این فیلم جرم است» همین کار را هم کرد و به عنوان یک فیلم‌اولی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، تماشاگران را به سالن‌های سینما کشاند. این فیلم که جزو انتخاب‌های مردمی در مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران هم بود، از همان اواخر بهمن و پایان جشنواره در انتظار اکران به سر می‌برد، اما به‌دلایلی نامعلوم هنوز پروانه نمایش آن صادر نشده است. روز گذشته و همزمان با معارفه معاون جدید ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی این فیلم، نامه‌ای را برای جام‌جم ارسال کرد که طی آن تهیه‌کننده «دیدن این فیلم جرم است»، خواستار شفاف‌سازی درباره اکران نشدن این فیلم شد.
کد خبر: ۱۲۱۶۱۷۴

متن نامه تهیه‌کننده
محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده دیدن این فیلم جرم است، همزمان با معارفه معاون جدید ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، خطاب به سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون جدید ارزشیابی و نظارت این سازمان نوشت: «همان‌طور که مطلعید در دوره پیش از شما با وعده صدور پروانه نمایش فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است!» مشروط به انصراف از اکران نوروزی، این فیلم برخلاف میل ما از اکران کنار گذاشته شد.
تا امروز همواره تلاش شد تا به دور از حواشی، شرایط برای کسب مجوز در فضایی منطقی فراهم آید، اما به‌رغم گذشت چهار ماه از آن وعده و با وجود پیگیری‌های متعدد، پاسخ روشنی به تقاضای اکران داده نمی‌شود و مرتبا صدور مجوز به اجازه افرادی موکول می‌شود که اساسا نقش قانونی در مسیر پروانه نمایش فیلم‌ها ندارند.
معاون پیشین که با آن وعده رفت؛ امروز از شما به عنوان معاون جدید خواستاریم در زمانی که سازمان سینمایی شعار شفافیت سر می‌دهد، موضع رسمی و شفاف خود را نسبت به اکران این فیلم به مردم و رسانه‌ها اعلام کنید. امید که دیدن این فیلم جرم نشود.»
یک« سازمان» بدقول؟
یکی از نکته‌های نامه شفاه، بدقولی و خلف وعده سازمان سینمایی است که ظاهرا ارتباطی هم به این معاون و آن رئیس هم ندارد و انگار هرکس که گذرش به سازمان سینمایی و مجموعه مدیریتی و معاونت‌های آن بیفتد، تحت تاثیر این فضای بدقولی خواهد بود. البته اینجا تهیه‌کننده دیدن این فیلم جرم است، نوک پیکان انتقادات را به سمت ابراهیم داروغه‌زاده، معاون قبلی ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، نشانه رفته است و به نوعی او را از مقصرین این بلاتکلیفی در صدور پروانه نمایش و تاخیر و تعویق اکران عمومی این فیلم می‌داند. در نامه تهیه‌کننده دیدن این فیلم جرم است اشاره شده باوجود پیگیری‌های متعدد، پاسخ روشنی به تقاضای اکران داده نمی‌شود و مرتبا صدور مجوز به اجازه افرادی موکول می‌گردد که اساسا نقش قانونی در مسیر پروانه نمایش فیلم‌ها ندارند.
درواقع جناب داروغه‌زاده و سازمان سینمایی، دقیقا برعکس آن شعار شفاف‌سازی، حتی از ارائه یک پاسخ روشن هم به صاحبان آثار دریغ کردند. چرا ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره آن افرادی که صدور مجوز اکران یک فیلم موکول به اجازه آنهاست، شفاف‌سازی نمی‌کنند؟ اگر قصوری متوجه سازمان سینمایی نیست، چرا مدیران و معاونان این سازمان اطلاع‌رسانی نمی‌کنند که چه افراد و نهادهایی خارج از مجموعه سینما، سنگ‌اندازی کرده و نقش قانونی در مسیر پروانه نمایش فیلم‌ها را دچار اختلال می‌کنند.
این فیلم ترس ندارد
آیا واقعا دیدن این فیلم جرم است، برخی افراد و نهادها را نگران، ناراحت و آزرده‌خاطر کرده است؟ ممکن است این‌طور باشد، اما قطعا این ملاحظه و مصلحت‌اندیشی، منافاتی با اکران این فیلم ندارد و می‌توان با تعامل و گفت‌وگو، مشکلات و مسائل احتمالی فیلم را برطرف کرد.
اسم فیلم و سوژه و فضای قصه دیدن این فیلم جرم است، ابتدا این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که با فیلمی تیز طرف هستیم، اما التهاب فیلم در موضوع و مساله، طوری نیست که در نهایت برداشت منفی و بدی نسبت به نظام و انقلاب صورت بگیرد و تماشاگر فهیم می‌تواند مسائل را تفکیک کند و تشخیص دهد. در فیلم برخی نهادهای انقلابی و امنیتی با هم درگیر می‌شوند و چالشی اساسی میان آنها ایجاد می‌شود، اما عقیده و آرمان پابرجاست و به اصول نظام خدشه‌ای وارد نمی‌شود. اگر هم نزاعی است، باز در جهت تکریم گفتمان نظام و انقلاب است. جوان اول فیلم به عنوان یک بسیجی، برای دفاع از ناموس است که ماجراهای فیلم را رقم می‌زند و پیش از آن، همسر اوست که به خاطر حفظ حجاب، مورد هتک حرمت قرار می‌گیرد. اصل و هدف همین است و مشاجره‌ها و درگیری‌های بعدی و پیش کشیدن بحث منافع ملی و ملاحظات مرسومی که در این خصوص وجود دارد، نباید باعث شود آن حرف مهم و اصلی را نادیده بگیریم. به نظر می‌رسد اگر آن افراد و نهادهای مرتبط، با صبوری و سعه صدر بیشتری فیلم را ببینند و با گذشتن از قصه پردازی ملتهب و ماجراجویانه سطح فیلم، آن هدف و آرمان اصلی و پیام فیلم را مدنظر قرار دهند، حتی برای اکران بهتر دیدن این فیلم جرم است هم همراهی شایسته‌ای انجام خواهند داد.
ماجرای یک گروگانگیری
«دیدن این فیلم جرم است» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی رضا زهتابچیان و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه است که یک ماجرای گروگانگیری را روایت می‌کند. در این فیلم که به خاطر همین بحث گروگانگیری و روایت بیشتر فیلم در یک مکان فیلمبرداری، آن را با «آژانس شیشه‌ای» مقایسه می‌کنند، بازیگرانی چون مهدی زمین‌پرداز، لیندا کیانی، حسین پاکدل، حمیدرضا پگاه، حمیـــــــــــــد ابراهیمی، محمود پاک‌نیت، احسان امانی و امیر آقایی حضور دارند.
دیدن این فیلم جــــــــــــــرم اســــــــــت، محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است.

سابقه شفاه

محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده فیلم دیدن این فیلم جرم است، متولد 1360 در تهران است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته سینما از دانشگاه رن فرانسه است. شفاه تهیه‌کنندگی تعداد زیادی از آثار کوتاه داستانی را در کارنامه دارد که بسیاری از آنها در رشته‌های مختلف جوایز ارزنده داخلی و خارجی گرفته و سینمای حرفه‌ای را با تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی بیست و یک روز بعد (به کارگردانی محمدرضا خردمندان) آغاز کرده است. او باشگاه فیلم سوره را سال 93 تاسیس کرده و هم‌اکنون مدیرعامل این موسسه سینمایی است.

سابقه معاون جدید

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون جدید ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، متولد 1349 تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته برنامه‌ریزی از دانشگاه تبریز است. او پیش از سمت معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، چند سال رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت بود. در سوابق فرهنگی طباطبایی‌نژاد این سوابق فرهنگی هم دیده می‌شود: مدیر گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه اول سیما، عضو شورای پروانه ساخت اداره کل نظارت و ارزشیابی و تهیه‌کننده مجموعه مستند آخرین پرواز.

امید رحمانی

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها