گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه 5 ساله «شب فیروزه‌ای»

ایرانگردی بــا چهر‌ه‌هــا

برنامه‌های گفت‌وگو‌محور یا تالک‌شوهایی که در شبکه‌های مختلف با حضور انواع مهمانان به‌خصوص چهره‌ها روی آنتن می‌رود، خیلی وقت است که به پای ثابت تولیدات رسانه ملی تبدیل شده‌. این ماجرا که نقدهای مختلفی را به همراه دارد، در مناسبت‌ها و ویژه‌برنامه‌ها به اوج خود می‌رسد و البته با وجود همان نگاه‌های مختلف که گاهی با انتقاداتی همراه است، هنوز که هنوز است مخاطب خود را تا حدی دارد.
کد خبر: ۱۲۱۵۷۱۸

در کنار این برنامه‌های مقطعی و رنگارنگ، شبکه پنج حدود پنج سال است شکل دیگری از این برنامه‌ها را روی آنتن برده و این روزها فصل جدید آن در حال پخش است. «شب فیروزه‌ای» عنوان این برنامه است که با اجرای بهروز تشکر و تهیه‌کنندگی غلامرضا حیدری، از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت
21و30 دقیقه مهمان خانه‌های مردم می‌شود. شروع پخش فصل تابستانی این برنامه باعث شد گفت‌وگویی با تهیه‌کننده آن داشته باشیم.
از کالای داخلی تا دعوت از چهره‌ها
حیدری درباره بخش‌های این سری از برنامه به جام جم می‌گوید: شب فیروزه‌ای در تمام این سال‌ها با یک قالب کلی روی آنتن رفته است و فصل جدید این برنامه هم از این غائله مستثنا نیست، در این بین اتفاقی که در این سری رخ داده این است که ما تلاش کردیم با درخواست از مسؤولان در یکی از بخش‌های برنامه، آنها حال و اخبار خوب را به مردم دهند. بخشی که قرار است در کنار همه دشواری‌ها و شرایطی که در آن هستیم باعث شود تا برای لحظاتی مردم خوشحال شوند.
او ادامه داد: علاوه بر آن بخش دیگری را در این سری از برنامه داریم که مختص صنایع دستی و تولیدات داخلی است. در این بخش ما در هر قسمت با معرفی بهترین تولیدات و اجناس ایرانی می‌خواهیم به مردم یادآوری کنیم که چه اجناسی با قیمت مناسب و کیفیت خوب که تولید داخل هم هستند را داریم.
پاپ، سنتی و…
در کنار اینها در تمام سال‌های پخش شب فیروزه‌ای یکی از بخش‌های اصلی برنامه به دعوت از مهمانان برنامه اختصاص داشت؛ روندی که در این سری هم شاهدش هستیم و حیدری با اشاره به آن می‌گوید: امسال از آنجا که به شهرهای مختلف سر می‌زنیم در هر جایی بازیگری که متولد همان شهر است را می‌آوریم؛ مثل محمود پاک‌نیت که در شهر شیراز با ما همراه شد. همچنین در حوزه موسیقی هم می‌خواستیم فضایی را ایجاد کنیم که هم بخش سنتی و هم پاپ را در بربگیرد، به همین دلیل در این قسمت هم از خواننده‌های مختلفی دعوت می‌کنیم که هر‌کدام سبک و سیاق خود را دارند و باعث ایجاد تنوع و پوشش اغلب سلیقه‌ها می‌شوند.
حیدری در بخش دیگری از این گپ و گفت سراغ تاریخچه شکل‌گیری شب فیروزه‌ای رفت و بیان کرد: از حدود پنج سال پیش ما کارمان را با هدف آشنایی مردم با مناطق دیدنی که در خیلی از شهرها و روستاهای کشور وجود دارد، شروع کردیم. این موضوع برای ما اهمیت داشت چون خیلی‌ها نمی‌دانند مثلا در کرمان باغی به نام فتح‌آباد وجود دارد که هر سال گردشگرهای زیادی به آن سر می‌زنند، اما مردم خود ما از وجود آن بی‌خبر هستند. در واقع شب فیروزه‌ای از آنجا که از شبکه‌ای سراسری پخش می‌شود، وسیله‌ای است تا همه مردم بتوانند با این مناطق آشنا شوند.
از شیراز تا یزد
این تهیه‌کننده درباره مجری شب فیروزه‌ای هم از تغییر آن و انتخاب بهروز تشکر در این سری از برنامه گفت. او با اشاره به سفرهایی که به استان‌های مختلف دارند، افزود: فصل جدید برنامه قرار است در قالب 50 قسمت از یکشنبه تا پنجشنبه هر هفته روی آنتن برود. ما هر هفته در یک استان هستیم و تا پایان این سری قرار است به ده استان سر بزنیم. شیراز که شروع کارمان با آن بود، کرمان، یزد و چند استان دیگر از مناطقی‌اند که در این شب‌ها مهمان آنها می‌شویم. در سال‌های قبل هم در این سفرها به خرم آباد، کرمان، قزوین، دامغان، همدان، سنندج، تبریز و استان چهار محال و بختیاری رفتیم.
در کنار قالب شاید یکنواخت این برنامه، می‌توان آن را جزو تولیداتی خواند که در فضایی به جز استودیو میزبان مردم می‌شود و نکته‌ای که حیدری با تأکید به آن گفت: شب فیروزه‌ای برنامه‌ای استودیو گریز است و از ابتدا تمام قسمت‌ها با حضور مردم روی آنتن رفت.
جالب است بدانید استقبال از این فضا گاهی آن قدر زیاد می‌شود که خیلی‌ها ایستاده برنامه را تماش می‌کنند یا مدام باید صندلی اضافه کنیم. برای مثال در یکی از برنامه‌ها حدود 5000 صندلی تدارک دیده بودیم، نه تنها همه پرشد، بلکه خیلی‌ها در ردیف آخر ایستادند و شرمنده مردم شدیم. همچنین یکی از نکاتی که وجود دارد این که ما همیشه برنامه را در مناطق دیدنی روی آنتن می‌بریم، تا هم آنجا را معرفی کنیم و هم مردم آن شهر و مسافرانش بتوانند در آن شرکت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها