دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران از 18 تا 20 تیرماه در کرمانشاه برگزار خواهد شد، از این رو در این ستون نگاه کوتاهی داریم به برخی رخدادهای مهم این جشنواره.
کد خبر: ۱۲۱۵۵۳۴

زبان بومی در عروسک‌های محلی
پوپک عظیم‌پور، داور بخش عروسکی، سریال و مجموعه می‌گوید: در آثار ارائه شده برخی استان‌ها، خوشبختانه توجه بیشتری به فرهنگ و زبان بومی آن استان شده است که برای من، داوران و استادان دلگرم کننده بود. البته این نخستین دوره است که کارهای عروسکی مورد بررسی قرار می‌گیرد و امیدواریم در دوره‌های بعدی آثار با نگاه جدیدی تولید شوند.
کسب درآمد بین‌المللی
محمدحسین نیرومند، داور بخش موضوعی جشنواره می‌گوید: این جشنواره بسیار حائز اهمیت است، چون برای پویانمایی و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، فرصت دیده شدن مهیا می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود این هنر پیشرفت کند. از طرفی هنرمندان و جوانان مستعد هم که در این زمینه به صورت جدی فعالیت دارند، فرصت می‌کنند هنر و استعدادشان را نشان بدهند و از این رو استعدادها کشف می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: بخش مهمی که کمتر به آن توجه می‌شود، این است که پویانمایی از معدود هنرهایی است که قابلیت اقتصادی بازدهی دارد. به این معنا که در اغلب کشورها از تولید و فروش آثار پویانمایی درآمدهای بسیاری کسب می‌کنند. از این رو ایران هم توان اقتصادی بین‌المللی را می‌تواند پیدا کند تا از تولیدات پویانمایی بتواند انتشار فرهنگ و کسب درآمد کند. بنابراین مسؤولان باید به این مهم ورود کرده و کمک کنند تا پویانمایی‌‌های حرفه‌ای تولید شود و این امکان درآمدزایی را فراهم کند. چون ایران از ظرفیت‌های خوبی در این زمینه برخوردار است.
ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی
محمدباقر باقرزاده، مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان می‌گوید: جشنواره ملی پویانمایی بستر و فرصتی گرانبها برای شناسایی استعدادها و نخبگان، تبادل تجربیات میان هنرمندان و پدیدآورندگان آثار و جلب سرمایه به منظور حمایت از تولید است و این تبادل تجربیات موجب ارتقا و افزایش استانداردهای این هنر ناب در مراکز است . وی ادامه می‌دهد: ترویج صنعت پویانمایی در ایران با این میزان اثرگذاری را می‌توان بهترین روش برای ترویج سبک زندگی اسلامی و انقلابی و فرهنگ بومی محلی دانست. پویانمایی، یک رسانه قدرتمند است که می‌تواند به صورت استعاری، مشکلات و مسائل پیرامون بشر و جهان را بیان کند و برگزاری جشنواره ملی پویانمایی در مراکز استان‌ها مهم‌ترین گام رسانه ملی برای شکل‌گیری و تکامل قطب پویانمایی و فرهنگ‌سازی برای نسل‌های آینده خواهد بود.
دغدغه‌های کودکان
فریبا داوودی و عروسک‌گردان برنامه بادبادک‌های مرکز خوزستان بیان می‌کند: اگر عروسک زیبا طراحی و صداگذاری و شخصیت‌گذاری مناسبی داشته باشد، مطمئنا موفق خواهد بود. وی ادامه می‌دهد: یک عروسک اگر دغدغه‌های یک کودک را بیان کند، باعث جذب مخاطب می‌شود. در بسیاری از موارد استفاده از شعر و نکات غلو شده، همچنین شخصیت و صداگذاری و نوع عروسک هم در این امر بی‌تاثیر نیست . غلامعلی افشاریه، عضو شورای‌عالی و از مدیران پیشکسوت عرصه دوبلاژ با اشاره به گام با ارزشی که در زمینه فرهنگ و هنر با این جشنواره برداشته شده، بیان می‌کند: من برگزاری این جشنواره و اهمیتی را که برگزارکنندگان آن برای هنرمندان قائل هستند، بسیار لازم و با ارزش می‌دانم. وی افزود: به هر حال برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند به عنوان یادگار برای نسل‌های بعد بماند و دوم این‌که در اوضاع و احوال این روزهای هنرمندان دوبله، سینما و هنرمندان عرصه‌های دیگر احساس خوبی ایجاد خواهد کرد. بنابراین من خیلی با برگزاری چنین جشنواره‌هایی موافقم و اقداماتی از این دست را ارج می‌نهم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها