بهروز ریخته‌گران، متهم پرونده بانک سرمایه بازداشت شد

پایان ریخت‌وپاش سرمایه

این روزها نام مفسدان دانه‌درشت‌ زیادی به گوش می‌رسد و تقریبا به صورت هفتگی بخشی از خبرهای رسانه‌ای معطوف به برگزاری دادگاه متهمان فساد اقتصادی است. اما در این میان به نظر می‌رسد بهروز ریخته‌گران، جنس دیگری دارد و به همین دلیل بود که از دیروز که خبر بازداشت او منتشر شد فضای مجازی پر شد از مطالبی درباره این متهم پرونده بانک سرمایه. فردی که از مدت‌ها قبل نامش در دادگاه‌های مفاسد اقتصادی مطرح بود و زمان نیاز بود تا بالاخره نوبت او هم فرا برسد. ریخته‌گران در حالی دیروز بازداشت شد که پیش از این به دادگاه فراخوانده شده بود اما با اجتناب از پاسخگویی در دادگاه حاضر نشده بود.
کد خبر: ۱۲۱۵۳۰۸

سیر پرونده
در شهریور 92 بود که خبر بازداشت فعالان یک شبکه اخلال در نظام اقتصادی منتشر شد و بعدها معلوم شد که این پرونده مربوط به برادران ریخته‌گران است. حسب گزارش‌های رسیده، این مجموعه در پی سوءاستفاده از اصل 44 قانون اساسی درباره خصوصی‌سازی با روش‌های غیر قانونی اقدام به خرید سهام برخی از شرکت‌ها از جمله پتروشیمی اصفهان و بیستون کردند. توضیح این که پتروشیمی اصفهان همان سال 92 تعطیل شد و برادران ریخته‌گران هم 4000 میلیارد ریال به پتروشیمی بیستون بدهکار بودند.
پرونده این گروه آبان‌ سال ٩٥، با کیفرخواستی با ده عنوان اتهامی برای ٤٥ متهم، روانه دادگاه انقلاب شد. میزان مال مورد رسیدگی نیز آن‌گونه که از سوی دادستان وقت تهران اعلام شد، 1600میلیارد تومان بود که 800 میلیارد آن در همان زمان رسیدگی مسترد شد.
در بهمن ۹۵ غلامحسین محسنی اژه‌ای از ارسال پرونده فساد گروه ریخته‌گران به همراه ۴۵ متهم به دادگاه خبر داد. او اعلام کرده بود که پرونده این برادران، ۱۶۰ جلد است.
به گفته سخنگوی سابق قوه قضاییه در 24 تیر 97 حکم پرونده ریخته‌گران صادر شده که براساس آن برای 41 نفر تا کنون حبس و مجازات در نظر گرفته شده است و اینها مبلغ قابل توجهی باید رد مال کنند و حداکثر 15 سال حبس دارند.
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان سابق تهران هم در 2 مرداد97 در یک نشست خبری به تشریح جزئیات بیشتری از پرونده گروه ریخته گران پرداخت و گفت: دو متهم اصلی پرونده به پانزده سال حبس و رد مال به میزان 859 میلیارد تومان و 26 میلیون یورو محکوم شده‌اند و جالب توجه این است که مبلغ فوق صرفاً نیمی از رد مال است چرا که نیمی دیگر در مرحله‌ رسیدگی مسترد شده بود.
با برگزاری دادگاه متهمان بانک سرمایه، بار دیگر نام ریخته گران سر زبان‌ها افتاد و در نهایت در چهاردهمین جلسه از دادگاه رسیدگی به پرونده فساد اقتصادی مدیران بانک سرمایه که در دهم تیر در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی برگزار شد، رسول قهرمانی، نماینده دادستان به ذکر موارد خلاف منطق و اساسنامه بانک سرمایه پرداخت و با بیان این‌که بهروز ریخته‌گران به دادگاه احضار شده، گفت: او از پاسخگویی اجتناب می‌کند و در دادسرا حاضر نمی‌شود؛ مهلت قانونی او برای حضور در دادسرا به پایان رسیده و به همین دلیل حکم جلب وی صادر می‌شود و بالاخره دیروز خبر رسید که بهروز ریخته گران به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و با قرار بازداشت موقت دستگیر شد.

رسیدگی نوبتی به پرونده متهمان بانک سرمایه
پرونده بانک سرمایه، پرونده‌ای است که متهمان زیادی دارد؛ چهره‌‌هایی سرشناس که پرونده هر یک از دیگری قطورتر است. این پرونده پرسر و صدای قضایی، 400 متهم دارد که براساس مستندات بیش از 14 هزار میلیارد تومان از سرمایه فرهنگیان کشور را از بین برده است. رسیدگی به این پرونده تاکنون مراحل مختلفی را طی کرده است.
در اولین مرحله رسیدگی‌های قضائی، پرونده علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در ۴ جلسه علنی رسیدگی و احکام آنها صادر شد.
در مرحله دوم رسیدگی به این پرونده؛ حسین هدایتی (چهره سرشناس برای طرفداران فوتبال) و ۱۰ متهم دیگر در ۶ جلسه و در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و اقتصادی محاکمه و حکم آنها صادر شد.
در دور سوم رسیدگی این پرونده رسیدگی به اتهامات سیدهادی رضوی ( داماد محمد شریعتمداری، وزیر کار) و احسان دلاویز، دو نفر از تسهیلات‌گیرندگان بانک سرمایه و ۲۹ نفر از مدیران وقت این بانک برگزار شد. و اکنون نوبت به متهم دیگری به نام ریخته‌گران رسیده است. البته از همان زمان که بحث رسیدگی به پرونده اتهامی ریخته‌گران مطرح شد برخی رسانه‌‌ها گمانه زنی هایی را درباره تاخیر در برخورد با وی مطرح کردند. اما سیر پرونده نشان می دهد که رسیدگی به این پرونده ابعاد مختلفی دارد. مرور جلسات رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه هم ابعاد و پیچیدگی این پرونده را مشخص می کند. اساسا تقدم و تاخیر در رسیدگی به پرونده متهمان هم مطابق فرایند دادرسی بوده است.
در این پرونده به اتهامات چند نفر رسیدگی و برای برخی از آنها حکم صادر شد. تعداد پرونده های مربوطه در این زمینه هم زیاد است و براساس پرونده‌های جدیدی که در دستور کار قرار می گیرد به تعداد متهمان آن در خلال دادرسی اضافه می شود. حتی برخی از متهمان پرونده‌های اتهامی دیگری هم دارند که باید در نوبت رسیدگی قرار گیرد از جمله اینکه بخش عمده‌ای از پرونده بانک سرمایه مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان است که در نوبت رسیدگی قرار دارد.

فعالیت‌های چندبعدی ریخته‌گران
در جریان رسیدگی به پرونده بانک سرمایه، از قول نماینده دادستان موضوع ریخته گران و ارتباط او با این بانک مطرح شد. در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و 30 متهم دیگر پرونده بانک سرمایه، نماینده دادستان عنوان کرد که بانک سرمایه به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران با مجوز بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد. صندوق ذخیره فرهنگیان و گروه ریخته‌گران دو سرمایه‌دار عمده این بانک هستند که دو گروه مزبور خسارات
جبران ناپذیری را به بانک و سپرده گذاران تحمیل کرده‌اند. بهروز ریخته‌گران از مدتها قبل به عنوان چهر‌ه‌ آشنایی در عرصه فعالیت اقتصادی شناخته می‌شد اما بعدها و در پی انتشار گزارش‌های فراوان نام او به عنوان متهمان اقتصادی مطرح شد. گرچه این روزها ریخته‌گران را به عنوان یکی از متهمان اصلی بانک سرمایه می‌شناسند اما در برخی دیگر از پرونده‌های اقتصادی نیز نام او به عنوان متهم اقتصادی آمده است.
حضور و فعالیت اقتصادی این مجموعه حسب ظاهر از دهه 80 بود. آن موقع برادران ریخته‌گران در چند حوزه مثل ثبت شرکت کاغذی و همین طور فعالیت در عرصه صنعت ذوب آهن ایران سود کلانی را به دست آوردند البته چنانچه رویه این طبقه سرمایه‌داران جدید نشان‌ می‌دهد این نوع فعالیت‌ها صرفا معطوف به عرصه‌های اقتصادی نبود بلکه از آنجایی که می‌خواستند در حوزه‌های دیگر نیز سری توی سرها درآورند تلاش کردند هم در عرصه ورزش و هم فعالیت‌های خیریه چهره‌ای موجه از خود نشان دهند.
بهروز ریخته‌گران در 28 آذر 94 عضو هیات مدیره شرکت پتروشیمی اصفهان شد. او به نمایندگی شرکت خودروسازی ماهور اسپادانا (سهامی خاص)، به عضویت این شرکت سهامی عام درآمد. شرکت بازرگانی فیروز صفه سپاهان هم یکی دیگر از شرکت هایی بود که ریخته‌گران یکی از موسسان و عضو هیات مدیره آن بود. این شرکت که در سال 85 در تهران تاسیس شده بود به فعالیت‌هایی چون انجام کلیه امور بازرگانی، واردات ماشین آلات، لوازم و وسایل موردنیاز کارخانه‌های صنعتی، صادرات فرآورده های تولیدی و ... می پرداخت و نام همین شرکت در صورت‌ های مالی بانک سرمایه نیز دیده می شود.

توییت‌خوان

نوید کمالی@NavidKamali

پدافند هوا فضا گلوبال‌هاوک را سرنگون کرد، انشاا... پدافند قوه قضاییه هم تمام متهمین و غارتگران بیت‌المال را از ریشه خواهد خشکاند ...

جِـــــنلی@J1nne

برادران #ریخته_گران بدون یک ریال پول نقد و فقط با شرکت‌های کاغذی و ضمانت‌نامه‌هایی از بانک‌های دولتی، تونستن ۴۰٪ از سهام بانک سرمایه رو بخرن. بعد هم به اسم یک دانشجوی بیکار ۲۵۰میلیارد تومن از بانک خودشون بدون هیچ ضمانتی وام بگیرن!!!

امیرشونم @AmirSarmadi1

آقای قوه قضاییه لطفا انقلابی برخورد کن. طاقت مردم با ملاحظه‌کاری‌ها طاق شده.

طاها مجیدی‏ @tahamajidii

مهم‌ترین و سخت‌ترین کار قوه قضاییه در پرونده #ریخته_گران برخورد با دست‌های پشت پرده‌ای ا‌ست که برادران ریخته‌گران رو تبدیل به این‌چنین غول بی‌شاخ و دمی کردن.
حتی اگر بهروز ریخته‌گران هم دستگیر بشه و اون دست‌های پشت پرده فاش نشه، باز هم دردی دوا نخواهد شد.

رضا یزدان پرست‏ @yazdanparast313

پرونده بانک سرمایه به همین چند متهمی که امروز می‌بینیم ختم نمی‌شود. حتی #ریخته_گران هم ته ماجرا نیست. آقازاده‌ها که عامل اصلی این فساد بودند و امثال ریخته‌گران می‌توانند کلید پیدا کردن این مفت خورها باشند. ریخته‌گران باید پازل بانک سرمایه رو با اعتراف و نام بردن از بالادستی‌هاش تکمیل کنه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها