هیوندا النترا و سراتو هر دو جزو خودروهای محبوب در میان جوانان دهه 60 هستند. البته در مورد سراتو باید به این نکته اشاره کرد که نمونه‌های مونتاژی آن به لطف کمپانی سایپا در بسیاری از بخش‌ها از کیفیت افتاده‌اند اما به دلیل قیمت پایین‌تر و خدمات پس از فروش بهتر، فروش بیشتری داشته‌اند.
کد خبر: ۱۲۱۴۹۶۶
نبرد سدان‌های جمع‌وجور کره‌ای؛ کیان سراتو یا هیوندا النترا؟ کدام پیروز ماجراست؟

درهرحال این دو خودرو در رده سدان‌های کامپکت در بازار جهانی نیز رقابت شدیدی با یکدیگر دارند. طوری که در اکثر اوقات بحث میان برتری هرکدام از آن‌ها بین طرفداران این دو بالا می‌گیرد.

کیا سراتو و هیوندا النترا هر دو سابقه‌ای چندین ساله در بازار خودرو ایران دارند. سراتو برای اولین بار در سال 2008 وارد ایران شد.

خرید و فروش هیوندای النترا نیز در سال 1994 با نمونه‌های اولیه خود حضور کوتاهی در ایران داشت اما پس از یک غیبت طولانی در سال 2013 دوباره حضورش در بازار ایران جان گرفت.

از همان سال رقابت جدی این دو خودرو محبوب در ایران شدت گرفت اما هنوز هم نمی‌توان گفت دقیقاً کدام‌یک از این خودروها برتری مطلق را در اختیار خود دارد. در ادامه این متن قصد داریم به جزئیات نبرد این دو بپردازیم و برتری‌های هرکدام را جستجو کنیم.

کیا سراتو و هیوندا النترا رخ‌به‌رخ یکدیگر

برای شروع این مقایسه از ظاهر قضیه آغاز می‌کنیم. هرکدام از این خودروها پیرو برند خود از یک زبان طراحی خاص بهره می‌برند که سلایق متفاوت را به سمت خود جلب می‌کند اما بر اساس جهت‌گیری‌ های جدید عصر خودرو درزمینه طراحی خودرو، زبان طراحی کیا سراتو با جلوپنجره کوچک و چراغ‌های بزرگ آن کمی قدیمی به نظر می‌رسد. هرچند سراتو با این زبان طراحی نیز تهاجمی و زیبا به نظر می‌رسد.

با توجه به این‌که مدل جدید النترا به دلیل تحریم‌های بازار خودرو به ایران وارد نمی‌شود، این خودرو با طراحی مدل 2018 خود در بازار موجود است.

این مدل از هیوندا النترا از زبان طراحی نسل ششم پیروی می‌کند و المان‌های مدل 2019 در آن دیده نمی‌شود اما به‌هرحال بازهم این طراحی به‌روزتر و مدرن‌تر از سراتو ارزیابی می‌شود و بسیاری از خریدارانی که میان این دو گزینه سردرگم هستند، را به سمت خرید هیوندای النترا سوق می‌دهد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در نهایت سلیقه خریدار در انتخاب بین این دو تأثیر خواهد داشت.

مقایسه طراحی داخلی دو سدان کوچک کره‌ای

برای مقایسه طراحی این دو خودرو نیازی نیست خیلی ریزبین باشید زیرا در همان نگاه اول سادگی، هماهنگی و مدرن بودن را می‌توانید در کابین هیوندا النترا به‌خوبی مشاهده کنید. هرچند کابین النترا نیز به‌اندازه کافی به‌روز نیست. اما در مقایسه با سراتو سطح بالاتری قرار می‌گیرد. در طراحی داشبورد کیان سراتو استفاده از کلیدهای دایره‌ای و دوران برای تغییر میزان صدا کمی توی ذوق می‌زند و به نظر زیادی بزرگ هستند. علاوه بر این نحوه طراحی دریچه‌های تهویه هوا و ساعت دیجیتال بالای داشبورد به‌گونه‌ای است که ظاهر کلی داشبورد را شلوغ و نامنظم جلوه می‌دهد.

ازاین‌رو یکی دیگر از دلایل ترجیح خریداران برای خرید هیوندای النترا می‌تواند طراحی داخلی این خودرو نیز باشد. هر دو خودرو در ردیف جلو فضای تقریباً خوبی را در اختیار راننده و سرنشین جلو قرار می‌دهد. اما استایل جمع‌وجور آن‌ها باعث شده تا فضا برای سرنشینان ردیف عقب محدودتر شود.

ازنظر امکانات ایمنی و امکانات رفاهی داخل کابین بازهم هیوندا النترا با برخورداری از امکاناتی مانند 7 ایربگ، کمربند ایمنی محدودکننده، سیستم ترمز کمکی، صندلی سرنشین جلو باقابلیت تنظیم 6 حالته برقی، چراغ خوش‌آمد گویی، سیستم ناوبری، سیستم صوتی اینفینیتی با 8 اسپیکر و تشخیص صدا، سنسور باران و صندلی‌های ارگونومیک‌تر و نرم‌تر از سراتو سرتر است.

تجربه رانندگی و مشخصات فنی کیا سراتو در مقابل هیوندا النترا

ازآن‌جهت که هر دو این رقبا تقریباً از یک پلتفرم مشترک بهره می‌برند، در مشخصات فنی نیز شباهت بسیاری با یکدیگر بر روی کاغذ دارند. سراتو و هیوندای النترا هر دو از موتورهای 2 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برند که نیروی آن‌ها توسط یک گیربکس 6سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بر روی کاغذ قدرت موتور سراتو با 159 اسب بخار تنها 6 اسب با النترا فاصله دارد. اما در واقعیت و هنگامی‌که پشت فرمان این دو باشید، متوجه چابکی بیشتر موتور سراتو خواهید شد.

شتاب 0 تا 100 هر دو این خودروها در حدود 10 ثانیه است. اما سراتو به دلیل وزن کمتر در شتاب ثانویه بهتر عمل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی آن‌ها نیز حدود 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

در کل اگر شما هم عاشق رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیز هستید، کیا سراتو انتخاب مناسب‌تری است زیرا چالاکی این خودرو و فنربندی خشک آن می‌تواند حس یک رانندگی پرهیجان را به‌خوبی به شما منتقل کند. اما اگر به رانندگی آرام و به‌دوراز هیجان نیاز دارید خرید هیوندا النترا با تعلیق نرم و اتاقی بی‌سروصدا گزینه مناسب‌تری است.

منبع : ویرلن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها