کمتر از 30 سال از تغییر بازار تولید و پخش موسیقی گذشته است، اما حالا پلتفرم‌های گوش دادن به موسیقی توانسته‌اند پیشتازان رشد میان شرکت‌های نوپا باشند. البته ممکن است اهمیت شرکت‌های نوپای پخش موسیقی همچون اسپاتیفای در ایران قابل درک نباشد زیرا امکان دانلود و استفاده از هر موسیقی در ایران بدون پرداخت حقوق مؤلف اثر ممکن است (به‌جز بعضی از آثار هنرمندان داخلی) اما قوانین بین‌المللی این کار را مجاز نمی‌شمارند و همین مسأله اسپاتیفای را در زمره محصولات انقلابی حوزه موسیقی قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۱۴۴۱۲

در گذشته برای داشتن و گوش دادن به آهنگی خاص باید صفحه (گرامافون) یا بعدتر کاست موسیقی تهیه می‌شد. کمی بعدتر صفحات فشرده (سی‌دی) اختراع و وارد بازار شدند. اما همچنان باید برای داشتن یک تک‌آهنگ، کل آلبوم را تهیه می‌کردید و برای گوش دادن به آن هم باید وسایل مورد نیاز پخش آن را همراه خود هر جایی می‌بردید. سال 1380/ ۲۰۰۱ با عرضه آیپاد و افتتاح آی‌تیونز امکان استفاده از تک‌آهنگ‌ها فراهم شد و با آمدن نپستر امکان دانلود تک‌آهنگ با فرمت ام‌پی‌تری (mp3) پدید آمد. اپل موزیک یکی از بازیگران قدرتمند این بازار بود که به‌نظر می‌رسید هیچ رقیبی در این عرصه نداشته باشد. شما در هر جایی و فقط با اتصال به اینترنت می‌توانستید بدون محدودیت هر آهنگی را بشنوید. درست در همین زمان اسپاتیفای پا به عرصه موسیقی گذاشت. شاید تصور موفقیت اسپاتیفای با داشتن 217 میلیون کاربر در جهان ابتدا حتی برای بنیانگذارانش ناممکن بود، اما عواملی توانستند در شکل‌گیری این موفقیت موثر باشند که در ادامه به بعضی از آنها اشاره شده است:
1. مدل درآمدی هماهنگ با کسب‌وکار
اسپاتیفای رایگان‌پایه (Freemium) است. در این مدل درآمدی، خدمات نرم‌افزاری به صورت رایگان‌افزار (freeware) ارائه می‌شود به این معنا که استفاده از نرم‌افزار و امکانات پایه آن رایگان است اما کاربر برای دسترسی به امکانات جانبی نیاز به پرداخت حق عضویت دارد. این مدل در استفاده کاربران از اسپاتیفای بسیار موثر بود. کاربر برای گوش‌دادن آهنگ‌های مختلف یا فهرست‌پخش‌ها (Playlists) نباید هزینه‌ای بپردازد اما اگر بخواهد کیفیت بهتری از آهنگ را بشنود یا تبلیغات را حذف کند باید حق عضویت بدهد. به ازای هر بار پخش آهنگ، اسپاتیفای هزینه‌ای به سازندگان آن می‌پردازد و ۷۰ درصد درآمد هر آهنگ متعلق به مؤلف آن است. این مدل کسب‌وکاری و دامنه وسیع مخاطبان عامل جذابیت همکاری هنرمندان با اسپاتیفای است.
2. تمرکز بر تجربه کاربری
ارائه خدمات و امکانات هیجان‌انگیز برای کاربران و تمرکز بر آنچه می‌خواهند از عوامل اصلی همه‌گیری اسپاتیفای است. اسپاتیفای با استفاده از هوش مصنوعی، سلیقه مخاطبان را حدس می‌زند و فهرست پخش‌هایی هماهنگ با حال و هوا و سلیقه کاربران ایجاد می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند فهرست‌هایی که ساخته‌اند را با دیگران به اشتراک بگذارند. پیشنهادهای اسپاتیفای به کاربران هم معمولا موزیک‌های جدید و تاکنون شنیده نشده است که به جذابیت دنبال کردن فهرست‌ها می‌افزاید.
3. محدودیت‌ قانونی در خدمت کسب‌وکار
به دلیل سختی ورود به بازار موسیقی آمریکا، اسپاتیفای از بازار اروپا شروع کرد. سو‌ئد از بهترین کشورها برای راه‌اندازی کسب‌وکار است. مالیات و قوانین شرکت نوپای آسان، به رشد هرچه بیشتر شرکت‌های خصوصی کمک می‌کند. قراردادهای حقوق مؤلف و فروش در سطح اروپا به اسپاتیفای کمک کرد تا پایگاه داده‌اش را به میزان قابل توجهی توسعه دهد. این پایگاه داده در موافقت تهیه‌کنندگان موسیقی آمریکایی برای همکاری با اسپاتیفای بسیار تاثیرگذار بود.

نگین یشمی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها