ماریو بارگاس یوسا، نویسنده مشهور پرویی اعلام کرد یک رمان جدید از وی در ماه اکتبر به بازار می‌آید.
کد خبر: ۱۲۱۴۲۸۳

به گزارش مهر، ماریو بارگاس یوسا، نویسنده برنده جایزه ادبی نوبل از پرو، رمان جدیدش را ماه اکتبر به بازار می‌فرستد. این رمان با عنوان «Tiempos resus» یادآور نقل قولی از سن ترزا از چهره‌های قدیس لاتین در قرن شانزدهم است.
این نویسنده که در عرصه مطبوعاتی نیز فعال است و سال ۲۰۱۰ جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرد، به‌تازگی در نمایشگاه کتاب مادرید حضور یافت و خبر انتشار رمان جدیدش را اعلام کرد. وی گفت داستان این رمان درباره یک دوست دومینیکنی است که از سال ۱۹۷۵ که یوسا از این کشور دیدار کرد، خاطره‌اش تا‌کنون با وی مانده است.
او گفت: به دومینیکن رفته بودم تا مستندی با رادیو و تلویزیون فرانسوی آنجا بسازم و در اولین نگاه عاشق آنجا شدم. احساس می‌کردم در خانه هستم و به سرعت ارتباط خیلی خوبی با مردم برقرار کردم.
در عین حال از این‌که مردم آزادانه درباره دیکتاتور دومینیکن رافائل تروخیلو صحبت می‌کردند، شگفت زده شده بودم.
این در حالی است که شماری از مهم‌ترین آثار یوسا درباره دیکتاتورهای آمریکای لاتین نوشته شده و «سور بز» یکی از مهم‌ترین آثار کلاسیک وی که سال ۲۰۰۰ منتشر شد بر همین سوژه تکیه دارد.
یوسا گفت: باید بگویم دوستانم در دومینیکن خیلی به من کمک کردند. بدون آنها هرگز قادر نبودم این رمان را بنویسم. من کلا کتاب‌های زیادی درباره دومینیکن و تاریخ دیکتاتوری آنجا خوانده‌ام.
این نویسنده پرویی که خالق بیش از ۴۰ اثر ادبی از رمان گرفته تا نمایشنامه و مقاله است چندین جایزه مهم بین‌المللی ادبی را در کارنامه دارد که جایزه سروانتس در سال ۱۹۹۴، جایزه پرنس آستوریاس در سال ۱۹۸۶ و جایزه صلح ناشران آلمان در سال ۱۹۹۷ از جمله آنهاست.
او چند دکترای افتخاری نیز از دانشگاه‌های دنیا دریافت کرده که مدرک دانشگاه لیسبون در سال ۲۰۱۴ از جمله آنهاست. وی مدال لژیون‌دونور را نیز از دولت فرانسه در سال ۱۹۸۵ دریافت کرده است.
در عین حال یوسا تاکید دارد در دوران دیکتاتوری تروخیلو زنان بیشتر درگیر بوده‌اند و جنون این دیکتاتور بیشتر با تحقیر، دامن زنان جامعه را می‌گرفت. از همین رو یکی از شخصیت‌های اصلی رمان سور بز نیز یک زن بود.
در زمینه موضوع‌هایی که چشم‌اندازی از دومینیکن دارند، این نویسنده راهی برای استفاده از طنز نیز در آثار ادبی‌اش پیدا کرده است.
او در این باره گفت ایده ابزورد و پوچ انگارانه‌ای داشت مبنی بر این‌که رمان جدی نمی‌تواند لبخند به لب خواننده بیاورد و فکر می‌کرد رمان جایگاه خوبی برای به کار گرفتن طنز نباشد. وی در عین حال یادآور شد طنز تاثیر زیادی بر خود وی دارد و بسیاری از افراد جدی تاریخ هم به سراغ طنز رفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها