آغاز نشست دو روزه در بحرین تحت تدابیر شدید امنیتی

ذلت یا عزت؟ مسأله این است!

کنفرانسی که به ادعای خود آمریکایی‌ها برای آماده‌سازی روند معامله قرن است، از روز گذشته در منامه پایتخت بحرین آغاز به‌کار کرد. مقامات آمریکایی در حالی از صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها سخن می‌گویند که غیبت چهره‌های شاخص فلسطینی در این کنفرانس کاملا مشهود بوده است. پس از آن‌که آمریکایی‌ها نتوانستند در مورد ابعاد سیاسی طرح معامله قرن شفاف‌سازی کنند، با وعده‌های اقتصادی تلاش کردند نگاه و توجه بیشتری را به سمت خود جلب کنند. بر همین اساس اعلام کردند نشست منامه با نام کارگروه اقتصادی برگزار می‌شود. با تمام این اوصاف، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این نشست نتیجه و پیامد مشخصی به همراه نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۱۴۰۰۴

در کنار تشدید تدابیر امنیتی که طی چند روز گذشته در مناطق مختلف منامه اتخاذ شده بود، دولت این کشور اقدامات محدود کننده دیگری نیز انجام داد. به گزارش روزنامه رای الیوم، رژیم حاکم بحرین طی چند روز گذشته مانع برگزاری فعالیت‌های مردمی این کشور جهت نشان دادن مخالفت خود با معامله قرن در منامه شده است.
جولان صهیونیست‌ها در منامه
در حالی که مقامات بحرین به روش‌های مختلف سعی کرده‌اند مانع ورود خبرنگاران و منتقدان به منامه شوند، تعداد خبرنگاران اسرائیلی در پایتخت بحرین بسیار چشمگیر بوده است. بنا بر گزارش منابع خبری، این خبرنگاران اسرائیلی که تعدادشان از ده نفر بیشتر است، از نخستین لحظات ورود خود به منامه تصاویر و فیلم‌های کوتاهی از خود در خیابان‌های منامه منتشر کرده‌اند. حتی یکی از عکس‌ها مقابل دفتر انجمن مبارزه با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی، منتشر شده است.
باراک راوید، خبرنگار کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم از طریق حساب توییتری خود تصویری را از هتل چهار فصل، محل برگزاری این کنفرانس منتشر کرد. این خبرنگار صهیونیست هفته گذشته هم در توییتی نوشت: بحرین به خبرنگاران شش رسانه اسرائیلی برای ورود به این کشور اجازه ورود داده و این اولین بار است که کشوری بدون روابط دیپلماتیک با «اسرائیل» اجازه ورود خبرنگاران اسرائیلی را می‌دهد. فعالان فلسطینی هم تصویری از یک روزنامه‌نگار صهیونیستی را در شبکه‌های اجتماعی دست به دست کردند که روبه‌روی انجمن مقاومت در برابر عادی‌سازی در بحرین ایستاده و گذرنامه اسرائیلی خود را به نمایش گذاشته است.
مخالفت گروه‌های اسلامی و فلسطینی
یکی از نکات مهم درباره این نشست دو روزه، مخالفت چهره‌ها و جریان‌های مهم سیاسی در بحرین و جهان اسلام است. بر همین اساس، آیت‌ا... عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در سخنانی اعلام کرد معامله قرن و کارگاه بحرین دو جنایت به شمار می‌آیند. وی ادامه داد: معامله قرن می‌خواهد وجدان امت را آزمایش کند و امت باید میان آزادگی یا بندگی برای معامله قرن یکی را انتخاب کند.
رهبر شیعیان بحرین تصریح کرد: هیچ گزینه‌ای به جز مقاومت برای حفظ هر ذره از خاک سرزمین جهان اسلام وجود ندارد. آیت‌ا... عیسی قاسم تاکید کرد معامله قرن به معنای فروش عزت و دین است. شیخ حسین‌الدیهی، معاون دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین سخنانی را علیه معامله قرن مطرح کرد. وی با بیان این‌که معامله قرن به زباله‌دان تاریخ انداخته می‌شود، گفت برگزاری این نشست به مثابه خنجر زدن به ملت فلسطین است.
علاوه بر این، گروه‌ها و شخصیت‌های فلسطینی نیز واکنشی شدید نسبت به این کنفرانس داشتند. در همین زمینه محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد، ایالات متحده و جامعه بین‌المللی باید به جای تلاش برای رشوه دادن و وادار کردن فلسطینیان به تسلیم دائمی، فشار را به اسرائیل وارد کنند.
وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد آنچه کوشنر و همکارانش درک نمی‌کنند، این است که فلسطینیان به اعانه نیازی ندارند. ما به آزادی و حق و حقوقمان نیاز داریم و این‌که اسرائیل به سلطه بر حیات و اقتصاد ما خاتمه دهد. حتی پیش از آن‌که جزئیات این طرح فاش شود، رهبران سیاسی و تجاری فلسطین کنفرانس بحرین را بایکوت کردند. علت این است که رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن تقریبا به‌طور کامل از دولت جناح راستگرای اسرائیل حمایت کرده است و هیچ دلیلی وجود ندارد ما دولت او را به عنوان یک میانجیگرِ صلحِ صادق، جدی بگیریم.
او در مورد ناموفق بودن این طرح گفت: کنفرانس‌ها و مشوق‌های اقتصادی در غیاب یک طرح جامع سیاسی، به شیوه‌ای عادلانه و منصفانه، تمام مسائل اصلی این درگیری را حل و فصل نمی‌کند و به آزادی مستقیم فلسطین منجر نمی‌شود. مثل روز روشن است که طرح کوشنر برای تضعیف و انکار حقوق فلسطینیان و گسترش بیشتر حاکمیت اسرائیل علیه مردم فلسطینی طراحی شده است.
خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز درخصوص کنفرانس اقتصادی بحرین عنوان کرد: کنفرانس بحرین با هدف از بین بردن مساله فلسطین، فروش فلسطین در مزایده علنی و پرداخت اموال در قبال فروش حقوق و مقدسات است. در رویارویی با کنفرانس بحرین و معامله قرن ترامپ، با هم متحد هستیم. کنفرانس بحرین یکی از نمادهای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل است.

تظاهرات و اعتصاب فلسطینی‌ها

همزمان با برگزاری این نشست دو روزه، فلسطینی‌ها در نقاط مختلف دست به اعتصاب و تظاهرات زدند. به گزارش فلسطین الیوم، نوار غزه روز گذشته شاهد اعتصاب سراسری بود تا تأکیدی بر موضع تمام گروه‌های فلسطینی در مخالفت با نشست منامه باشد و مشارکت برخی کشورهای عربی در این نشست محکوم شود.
کمیته عالی برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت و شکست محاصره نیز از فلسطینیان خواست در فعالیت‌های همزمان با اعتصاب شرکت کنند. در همین خصوص مشیرالمصری از رهبران جنبش مقاوت فلسطین گفت: هرچه در این نشست مقرر شود، نشان‌دهنده مواضع و حقوق ملت ما نیست و تنها تلاش‌هایی بی‌ثمر مانند گذشته است. اردوگاه‌های پناهجویان فلسطینی در منطقه صور واقع در جنوب لبنان نیز در اعتراض به معامله قرن و نشست بحرین دست به اعتصاب سراسری زدند
و مدارس وابسته به آژانس امدادرسانی و کاریابی پناهجویان فلسطینی و همه مؤسسات و مغازه‌ها تعطیل شد. همچنین یک تجمع اعتراض‌آمیز در برابر ساختمان سازمان ملل در مرکز بیروت در اعتراض به معامله قرن و کنفرانس بحرین نیز برگزار شد.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها