هنوز در گوشه و ‌کنار، برخی مدیران در حال دریافت حقوق‌های کلان هستند

بازگشت خزنده صفرهای نجومی

طبق قانون برنامه ششم، دولت از سال 96 مکلف بود سامانه اعلام حقوق مدیران را جهت اطلاع مردم راه‌اندازی کند، اما اکنون در سال سوم اجرای برنامه پنج‌ساله ششم هستیم کههنوز این سامانه ایجاد نشده است و راه برای پرداخت حقوق‌های غیرمتعارف به برخی مدیران دولتی همچنان باز مانده است. سازمان امور اداری و استخدامی اخیرا وزارت اقتصاد را مسؤول راه‌اندازی سامانه حقوق اعلام کرده بود، اما دیروز وزیر اقتصاد به خبرنگار جام‌جم گفت این سامانه ربطی به وزارت اقتصاد ندارد. فرهاد دژپسند افزود: وزارت اقتصاد هر ماه فهرست حقوق‌های خود را به سازمان امور اداری و استخدامی اعلام می‌کند؛ اما انتشار آن جزو وظایف ما نیست و بر عهده سازمان مذکور است. در شرایطی که دولت برای راه‌اندازی سامانه اعلام حقوق مدیران، دو سال است تعلل می‌کند، در گوشه و ‌کنار دولت برخی مدیران در حال دریافت حقوق‌های کلان هستند.
کد خبر: ۱۲۱۳۹۷۶

براساس افشاگری مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری، برخی از مدیران این صندوق در سال گذشته حقوق‌های حتی بالاتر از 50میلیون تومان هم دریافت کرده‌اند. این در حالی است که سال گذشته هنگام بررسی لایحه بودجه سال98 در مجلس، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مدعی بود که دولت سال آینده بودجه‌ای برای افزایش حقوق 400 هزار تومانی کارمندان و بازنشستگان ندارد. نوبخت همچنین گفته بود که کسی در دولت بالاتر از ده میلیون تومان دریافتی ندارد.
پرونده حقوق‌های نجومی از ابتدای سال 95 باز شد و افشای دریافت حقوق‌های 50 تا صد میلیونتومانی توسط برخی مدیران دستگاه‌های دولتی، موجب جریحه‌دار شدن افکار‌عمومی شد. در آن زمان روحانی وعده داد که حقوق مدیران دولتی به اطلاع مردم خواهد رسید. مجلس هم که مشغول بررسی لایحه برنامه ششم توسعه بود، در ماده 29 این لایحه دولت را مکلف به راه‌اندازی سامانه انتشار عمومی حقوق مدیران کرد.
اما دولت به دلایل مختلف در ایجاد این سامانه تعلل کرد تا این‌که با افشاگری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری مشخص شد حقوق‌های نجومی همچنان ادامه دارد. این وقایع در حالی رخ داده که قرار بود پرونده حقوق‌بگیران نجومی در دولت اول حسن روحانی بسته شود، اما واقعیت آن است که تا پایان سال گذشته مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری حقوق‌های نجومی دریافت می‌کرده‌اند.
پرداخت‌های نامتعارف در غیبت شفافیت
قرجه طیار، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پرداخت‌های نامتعارفی که در صندوق بازنشستگی کشوری صورت گرفته خلاف قانون بوده و آقای شریعتمداری باید پاسخگوی این مسائل باشند. وی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و قطعا وزیر آن باید پاسخگوی اتفاقاتی که در دستگاه متبوعش می‌افتد، باشد. طیار اجرا نشدن سامانه حقوق مدیران را یک خلأ دانست و تصریح کرد: مقاومت مقامات و مدیران دولتی قابل تأمل است. باید توجه داشت، اگر سامانه حقوق مدیران دولتی منتشر می‌شد و مردم می‌توانستند مشاهده کنند هیچ وقت مقامات و مدیران اجازه این پرداخت‌ها را به مدیران پایین‌دستی و همچنین برای خودشان نمی‌دادند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: حتما در همین هفته از آقای شریعتمداری این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
تکالیف قانونی اجرا نمی‌شود
علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اقدام تازه صندوق بازنشستگی کشوری مبنی بر شفاف‌سازی حقوق مدیران این صندوق را مناسب دانست و به جام‌جم گفت: شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌های تابعه نهادهای عمومی اعم از دولتی و غیردولتی تعیین تکلیف قانونی شده و آنها باید اطلاعات مالی شرکت‌های خود را در سایت کدال منتشر کنند اما کوتاهی در انتشار این صورت‌های مالی دیده می‌شود.
وی افزود: تقریبا همه وزرا این قانون را به وزارتخانه‌های خویش ابلاغ کردند اما برخی راحت به نتیجه می‌رسند و مدیران میانی مقاومتی ندارند اما در برخی وزارتخانه‌ها وضعیت راحت نیست. کریمی شفاف‌سازی صندوق بازنشستگی کشوری را تأیید کرد و گفت: آقای شریعتمداری همان‌طور که کار خوبی در این زمینه کردند باید در مقابل این اتفاق پاسخگو باشند که چرا برخی مدیران تا 60 میلیونتومان حقوق نجومی دریافت کردند؟
پیگیر پرداخت‌های نجومی هستیم
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به خبرنگار ما گفت: فهرستی که از سوی رئیس جدید صندوق بازنشستگی کشوری منتشر شده نشان از شفافیت است و اگر همه سازمان‌ها این کار را انجام دهند دیگر کسی اجازه این نوع پرداخت‌ها را نخواهد داشت.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور ادامه داد: قطعا مجلس پیگیر این پرداخت‌ها خواهد بود و از آقای شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح می‌خواهیم که چرا نظارت کافی در این زمینه نداشته است. اگر صحبت‌های وزیر قانع‌کننده نبود برخوردهای دیگری در نظر داریم.
این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر سامانه اعلام حقوق مدیران دولتی منتشر می‌شد این اتفاقات صورت نمی‌گرفت و متاسفانه سازمان امور اداری و استخدامی کشور به یک بند بودجه بسنده کرده و گفته وزارت اقتصاد باید اقدام به انتشار آن کند در حالی که این موضوع به سازمان امور اداری و استخدامی مربوط می‌شود.
حاجی دلیگانی با بیان این‌که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این مورد حساس شکایتی را مطرح کرده است، تصریح کرد: به دنبال اجرای سامانه حقوق مدیران دولتی هستیم و اجرا نکردن این قانون توسط دولت نوعی تخلف محسوب می‌شود.
قول شریعتمداری برای شفافیت بیشتر
سلمان خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص انتشار لیست نجومی بگیران صندوق بازنشستگی کشوری گفت: به نظر می‌رسد این اقدام مدیرعامل صندوق بازنشستگی یکی از عوامل بازدارنده برای پرداخت حقوق‌های نجومی و پیشگیری در این امر خواهد بود.
وی افزود: بنده نیز لیست اسامی مدیران صندوق بازنشستگی را دیدم و در جلسه‌ای در همین هفته به آقای شریعتمداری در این خصوص تذکری دادم که ایشان به بنده گفتند این اولین قدم برای شفاف‌سازی حقوق مدیران و جلوگیری از اعطای حقوق‌های نجومی است و تلاش خواهند کرد در ادامه لیست حقوق مدیران دیگر سازمان‌ها همچون شستا را رسانه‌ای کنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: با این حال باید به این موضوع پرداخت که آیا این فهرست‌های منتشر شده براساس احکام صادره مجلس و قانون بوده است یا خیر، چون انتشار این لیست بعضا با اعتراضاتی همراه بوده است و دوم این‌که صرف انتشار این اسامی کافی نبوده و به نظر می‌رسد اگر اعطای این حقوق‌ها غیرقانونی بوده باید به خزانه دولت برگردانده شود.
خدادادی با بیان این‌که مجلس اجازه افزایش ده برابری حقوق مدیران دولتی نسبت به حقوق عادی که از یک‌میلیون و 500 تا 800 هزارتومان است را داده است، گفت: با این حال هم‌اکنون نیز اعضای هیات مدیره صندوق بازنشستگی 19 میلیونتومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند.

رهایی از بند فساد با شفاف‌سازی

رضا شیران خراسانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص انتشار لیست نجومی‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری گفت: بنده بارها گفته‌ام که راه فرار و نجات از مسأله فساد، شفافیت است، به همین دلیل بنده درخواست‌های متعددی از وزیر تعاون برای برخورد با این امر داشته‌ام و همچنین بارها کمیسیون اجتماعی و مجلس این موضوع را پیگیری کرده‌اند.
وی افزود: پس از سپری شدن دو سال و برگزاری جلسات متعدد توانستیم این وزارتخانه را به انتشار اسامی اعضای هیات مدیره نهادهای مختلف متقاعد کنیم و ببینیم این افراد بر چه مبنایی عضو هیات مدیره این شرکت‌ها شده‌اند، بر اساس تجربه و تحصیلات و تخصص بوده یا بر اساس روابط قومی.
شیران خراسانی با بیان این‌که سامانه شفافیت حقوق مدیران در برنامه ششم توسعه آمده است، گفت: تا زمانی که مجلس بودجه را این‌گونه وضع کند شاهد انحرافات بودجه‌ای خواهیم بود، بودجه امسال کشور 1700 هزار میلیارد تومان بوده است اما آنچه بودجه عمومی کشور است حدود 500 هزار میلیاردتومان است به‌همین‌دلیل می‌توان گفت 1200هزار میلیاردتومان بررسی نمی‌شود که عمدتا بودجه شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌ها دولتی است.
وی افزود: وقتی به صورت ریز و جزئی بودجه کشور بررسی نمی‌شود به همین دلیل کشور گران اداره می‌شود و هزینه آن نیز از جیب مردم پرداخت می‌شود، مثلا وضعیت دو خودروساز را بررسی کنیم به اطلاعات جالبی در این زمینه پی خواهیم برد.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اذعان کرد: به اعتقاد بنده لیست منتشرشده قطره‌ای از اقیانوس انحرافات بودجه، حقوق‌های نجومی و فساد در کشورمان است بنابراین باید بودجه به صورت جزئی بررسی شود.
شیران خراسانی در پایان با اشاره به این نکته که نباید در این امر صرفا به یک نقطه (انتشار حقوق مدیران) متمرکز شویم، گفت: باید اصل مبارزه با فساد را فراموش نکنیم، بنده به‌صراحت می‌گویم که اگر تک‌تک شرکت‌ها و نهادهای دولتی را بررسی کنیم متوجه حقوق نجومی در آن خواهیم شد.

متوسط حقوق ماهانه دریافتی مدیران ارشد صندوق بازنشستگی کشور در سال 1397

نام

سمت

حقوق (میلیونتومان)

ولی آذروش

مدیرعامل و نایبرئیس هیاتمدیره شرکت سرمایهگذاری آتیه صبا

997/53

علیمحمد علیخانزاده

رئیس هیاتمدیره شرکت سرمایهگذاری آتیه صبا

623/44

مهدی اکبرپور

مدیرعامل و نایبرئیس هیاتمدیره شرکت عمران و ساختمان تراز پیریز

900/28

محمدرضا رستمی

مدیرعامل و عضو هیاتمدیره شرکت سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی کشوری

050/23

جمشید تقیزاده

مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کشوری

173/22

علی رومی

مدیرعامل سابق شرکت سرمایهگذاری صبا جهاد

116/21

نعمتا... ایزدی

رئیس هیاتمدیره صندوق بازنشستگی کشوری

426/19

سیدمسعود نصرآزادانی

عضو هیاتمدیره شرکت عمران و ساختمان تراز پیریز

410/19

محمود طهماسبی کهیانی

مدیرعامل و عضو هیاتمدیره شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه

324/19

سیدعلیرضا میرنیا

عضو هیاتمدیره شرکت سرمایهگذاری آتیه صبا

985/18

حجتا... اسماعیلی

عضو هیاتمدیره شرکت سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی کشوری

493/18

کمالالدین پیرمؤذن

عضو هیاتمدیره صندوق بازنشستگی کشوری

283/18

محمدمهدی انتشاری

نایبرئیس صندوق بازنشستگی کشوری

207/18

علیرضا سیاسیراد

عضو هیاتمدیره صندوق بازنشستگی کشوری

186/17

علیاکبر عربمازار

عضو هیاتمدیره صندوق بازنشستگی کشوری

979/16

محمدمهدی نواب مطلق

رئیس هیاتمدیره شرکت سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی کشوری

467/9

منصور حقیقتپور

نایبرئیس هیاتمدیره شرکت سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی کشوری

633/8

احمد صیفیکاران قم

عضو هیاتمدیره شرکت سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی کشوری

633/8

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها