گزارش جام‌جم از ابعاد راهبردی اقدام سپاه در سرنگون کردن پهپاد متجاوز آمریکایی

ضرب شست به گلوبال هاوک

آمریکایی‌ها برای سنجیدن عیار ایران، این‌بار پا را کمی فراتر گذاشته و با اعزام یک پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک، میزان حساسیت ایران نسبت به تمامیت ارضی خود را آزمایش کردند؛ آزمایشی که پاسخ قاطع ایران را به همراه داشت و نشان داد این موضوع، قابل‌شوخی نیست و فقط دو سه بار بی‌توجهی پهپاد آمریکایی به اخطارهای مرزبانان ایرانی کافی بود تا پایان کار این غول 200 میلیون دلاری در بامداد پنجشنبه گذشته، رقم بخورد. آمریکایی‌ها صبح که از خواب بیدار شدند از انهدام این پهپاد اطلاع یافتند و شروع به موضعگیری کردند و البته همچون همیشه گستره‌ای از مواضع ضد و نقیض از سوی مقامات آمریکایی ارسال شد اما در همه آنها یک موضوع مشترک بود و آن هم شوکی بود که از اقدام ایران دریافت کرده بودند.
کد خبر: ۱۲۱۳۰۲۵

«سوم خرداد» در 30‌ خرداد گل کاشت
سامانه پدافندی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه، پهپاد متجاوز «گلوبال هاوک» آمریکا را ساقط کرد.
سامانه پدافندی سوم خرداد، یک سامانه پدافند موشکی با قابلیت تحرک بالاست که سال ۱۳۹۳ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.
این سامانه پدافندی میان‌برد برای انهدام انواع اهداف هوایی در ارتفاع متوسط است که از قابلیت درگیری با اهداف تا ارتفاع ۲۷‌کیلومتری برخوردار است. سامانه پدافندی سوم خرداد، قابلیت انهدام اهداف را در برد ۷۵ کیلومتری دارد و می‌تواند به‌طور همزمان با چهار هدف درگیر شود.
مقابله با هواپیماهای تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک‌های کروز و پهپاد از جمله ماموریت‌های این سامانه است که می‌تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به خوبی اهداف خود را سرنگون کند.
سامانه موشکی سوم خرداد از دو موشک کاملا بومی به نام‌های صیاد‌2 و طائر (در چند نسل) بهره می‌برد و آن طور که برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند در عملیات سرنگونی پهپاد مدرن RQ-4C، موشک تماما ایرانی و بومی طائر به‌کار گرفته شده است.
نکته دیگر این‌که با توجه به مجهز نبودن خودروی حامل موشک‌ها به رادار، سپاه با یکی از آتشبارهای لینک شده با سامانه (آتشبارهای فرعی و نه اصلی) موفق به سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا شده است.
از دیگر مسائل قابل توجه در این عملیات این‌که گلوبال هاوک مجهز به یکی از به‌روزترین سیستم‌های دفاع از خود در مقابل سامانه‌های پدافندی است و از یک سیستم هوشمند جمینگ و فریب در برابر سامانه‌های پدافندی بهره می‌برد و این مساله، اهمیت رهگیری و انهدام این پهپاد با یک موشک سوم خرداد را بیشتر می‌کند.

مشخصات سامانه پدافندی سوم خرداد

نوع سامانه پدافند موشکی متحرک
ارتفاع درگیری 27 کیلومتر
برد درگیری 75 کیلومتر
درگیری همزمان 4 هدف
سال ساخت 1393
سازنده ایران

ضرب شستی از موضع اقتدار
در روز پنجشنبه اتفاقی مهم در عرصه نظامی و دفاعی کشور رخ داد که بار دیگر اقتدار جمهوری اسلامی ایران را نشان داد و باعث شد دشمنان این مرز و بوم انگشت حیرت به دهان بگیرند و جلسه پشت جلسه بگذارند که با وضعیت جدیدی که رخ داده چه باید کرد و چگونه می‌توان از زیربار این رسوایی رهایی یافت؟
ماجرا از این قرار بود که بامداد پنجشنبه 30 خرداد 98 در حالی که یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا به نام گلوبال هاوک در آسمان ایران دیده شد و با وجود هشدارهای قبلی به دیدزنی خود ادامه می‌داد از سوی سامانه دفاعی بومی سوم خرداد متعلق به پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منهدم و در سواحل کوه مبارک استان هرمزگان سرنگون شد. درباره این پهپاد حرف و حدیث‌های زیادی در عرصه رسانه‌ای مطرح می‌شود اما خلاصه کلام این است که این پهپاد بسیار پیشرفته و با هزینه تحقیقاتی بسیار بالایی در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت.

سقوط پهپاد در مرزهای آبی ایران
بلافاصله بعد از انتشار این خبر، بیل اربن سخنگوی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه) گفت نیروی هوایی آمریکا هیچ پهپادی در حریم هوایی ایران نداشته است. ساعتی بعد ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای رسما ساقط شدن پهپاد این کشور توسط سامانه پدافندی ایران را تایید کرد. این بیانیه مدعی شده است این پهپاد خارج از مرزهای ایران بوده است. پنتاگون ساقط کردن این پهپاد را یک «حمله بی‌دلیل» توصیف کرده است. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد این پهپاد هدفی جز جاسوسی نداشته و عملیات سرنگونی آن در آب‌های مرزی ایران رخ داده است.
پهپاد مذکور به محض ورود به مرزهای آبی کشور بلافاصله با اخطار ایران مواجه می‌شود اما در پی بی‌توجهی به اخطارهای صورت‌گرفته مورد اصابت قرار می‌گیرد.
در همین زمینه و بر اساس داده‌های دریافتی و محاسبات انجام‌شده توسط متخصصان سازمان نقشه‌برداری کشور، پهپاد آمریکایی در ۸ مایلی خط ساحلی جمهوری اسلامی ایران در سواحل هرمزگان حدفاصل «کرتان» و «کوه مبارک» منهدم شده است.
محدوده دریای سرزمینی براساس کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها، 12 مایل دریایی (هر مایل دریایی حدود ۱۸۵۲ متر است) از خط مبدأ ساحل دریا است.

رونمایی از قطعات پهپاد سرنگون شده
دیروز بخش‌هایی از لاشه پهپاد جاسوسی آمریکا که در نزدیکی سواحل ایران سقوط کرده بود به نمایش درآمد.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه هنگام نمایش قطعاتی از این پهپاد سرنگون شده اظهار کرد: در اولین ساعات بامداد روز پنجشنبه یک فروند هواپیمای جاسوسی رژیم تروریستی آمریکا با نقض فضای سرزمین ایران و بدون توجه به اخطار قرارگاه پدافند هوایی ارتش و با زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی به فضای ایران تجاوز کرد و توسط پدافند هوافضای سپاه مورد اصابت قرار گرفت و ما موفق شدیم بخش‌هایی از قطعات این هواپیما را از نزدیکی سواحل ایران جمع‌آوری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هواپیمای جاسوسی آمریکا از پایگاه ظفره امارات و از نزدیکی ابوظبی به پرواز درآمد و با خاموش کردن سامانه‌های فعال و تجهیزاتی که معرف هر هواپیمایی است حرکت خود را ادامه داد. این هواپیما با پنهانکاری کامل از تنگه هرمز به سمت شرق حرکت کرد و سپس بعد از چند ساعت مجدد به سمت غرب برگشت و قرارگاه پدافند هوایی ارتش مجددا و ده دقیقه قبل از شلیک، به این هواپیما اخطار داد.
فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران در ادامه با اشاره به این‌که این هواپیما اخطارها را به ایستگاه خود منتقل می‌کند بیان کرد: کسانی که هدایت هواپیما را در اختیار دارند اخطارها را شنیدند، ولی به آن توجه نکردند. با توجه به این‌که این هواپیما وارد حریم سرزمینی ایران شده بود، هوافضای سپاه آن را سرنگون کرد.
حاجی‌زاده گفت: ساعت ۲ و 5 دقیقه بامداد پنجشنبه دو اخطار و ساعت ۳ و 55 دقیقه هم دو اخطار دیگر به این هواپیما داده شد و در نهایت ساعت 4 و 5 دقیقه صبح پنجشنبه مورد اصابت قرار گرفت. در واقع پدافند هوایی ارتش چهار بار به این هواپیما اخطار داد، ولی به این اخطارها توجه نشد. البته یک هواپیمای جاسوسی دیگر نیز نزدیک این هواپیما در حال پرواز بود که ۳۵ خدمه پروازی داشت و ما می‌توانستیم آن را هم مورد اصابت قرار دهیم و این حق ما بود، اما هواپیمای بدون سرنشین را مورد اصابت قرار دادیم.

گران‌قیمت‌ترین پهپاد جهان
پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.
گلوبال هاوک دور‌بردترین پهپاد عملیاتی جهان است؛ هواپیمای بدون سرنشینی با دو بال بلند بدون پس‌گرایی شبیه بال یک گلایدر که برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد.
این هواپیما دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است. بدنه هواپیما آلومینیومی است و این هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسورهای شناسایی را دارد.
این مدل می‌تواند تا ارتفاع ۶۵ هزارپایی پرواز کند و چهار خدمه آن‌را کنترل می‌کنند.
برد عملیاتی این پهپاد حدود 12هزارو300 ناتیکال مایل( بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی است.
گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران‌قیمت ارتش آمریکا برشمرد، چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن به بیش از 200 میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپادهای آمریکایی محسوب می‌شود.

واکنش نظامی و دیپلماتیک ایران
با توجه به این‌که این رویداد در فضای آسمانی ایران رخ‌داده بود، مقامات ایران واکنش مناسب و شایسته‌ای را نسبت به آن نشان دادند و موضعگیری قاطعی در عرصه‌های سیاسی و نظامی نسبت به این رویدادها صورت گرفت و همچنین هشدارهای لازم نیز به طرف آمریکایی داده شد.
شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه اجلاس مقامات عالی امنیتی 120 کشور جهان در روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «اف ای آر» (مرز هوایی)، خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد.
سردار سلامی، فرمانده کل سپاه نیز با اعلام این‌که در سحرگاه پنجشنبه پدافند هوایی سپاه پاسداران یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا را در پی تعرض به مرزهای آبی کشور سرنگون کرد توضیح داد: این یک پیام واضح و صریح و دقیق بود و آن این‌که مرزهای سرزمین ایران خط قرمز ماست و مدافعان این مرزها هر دشمنی که به این مرزها تعرض کند را نابود می‌کند و دشمن برنخواهد گشت.
علاوه بر پاسخ نظامی در عرصه دیپلماتیک هم جمهوری اسلامی تحرک سیاسی در پیش گرفت. در همین زمینه محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در شامگاه پنجشنبه به وقت تهران در توییتر با انتشار نقشه و مختصاتی عنوان کرد که ایران توانست بقایای پهپاد آمریکایی را در آب‌های خود پیدا کند.
ظریف در توییتر نوشت: آمریکا علیه کشور ما به تروریسم اقتصادی روی آورده و علیه ما دست به عملیات مخفی می‌زند و حالا به خاک ما تجاوز کرده. ما به دنبال جنگ نیستیم، اما با تعصب از زمین و آسمان و دریایمان محافظت می‌کنیم.
در همین حال، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در تماس فوری با سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا به‌خاطر تعرض به حریم هوایی کشورمان را به وی ابلاغ کرده و با اشاره به این‌که این اقدام نیروهای آمریکایی برای اولین‌بار نبوده و بارها پیش از این نیز اتفاق افتاده است، خواهان احترام نیروهای آمریکایی به حریم هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران و رعایت کامل مقررات بین‌المللی شد. معاون وزیر خارجه کشورمان با تاکید مجدد بر این‌که جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ و درگیری در منطقه خلیج فارس نیست، نسبت به هر گونه اقدام نسنجیده نیروهای آمریکایی در منطقه هشدار داده و گفت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از آب و خاک خود قاطعانه عمل کرده و لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد. دیروز همچنین سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شد.
نماینده دائم ایران هم در سازمان ملل متحد طی نامه‌ای به آنتونیو گوترش مراتب اعتراض خود از این واقعه را به دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد. در این نامه مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نوشته: در حدود ساعت ۱۴ دقیقه بامداد روز ۲۰ ژوئن یک هواپیمای جاسوسی آمریکا در حالی که کاملا در وضعیت استتار قرار داشت از پایگاهی در جنوب خلیج فارس به هوا برخاست و بر فراز تنگه هرمز به سوی بندر چابهار در حالی که همه تجهیزات شناسایی خود را خاموش کرده بود پرواز کرد؛ در حالتی که آشکارا مشغول به جاسوسی بود.
تخت‌روانچی در ادامه این نامه آورده است: این هواپیما در حالی که مشغول بازگشت به سمت غربی تنگه هرمز بود با وجود اخطارهای مکرری که برایش ارسال شد، وارد حریم هوایی ایران شد و متعاقبا پدافند دفاعی ایران مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد آن را هدف قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها