سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در خلیج‌فارس، اقدامی قابل‌توجه به‌شمار می‌آید که نه‌تنها معادلات آمریکایی‌ها را در قبال ایران و منطقه غرب آسیا دستخوش دگرگونی کرده، بلکه باعث حیرت بسیاری از نخبگان سیاسی و نظامی و همچنین افکار‌عمومی در سطح جهان نیز شده است،‌ چرا که ایران تنها کشوری است که نه‌تنها قادر به شناسایی این پهپاد شده، بلکه از چنان قدرت و جراتی نیز برخوردار بوده که آن را مورد هدف قرار داده است.
کد خبر: ۱۲۱۳۰۱۹

از لحاظ راهبردی، این اقدام سپاه پاسداران ضربه‌ای غیر‌قابل پیش‌بینی برای مقامات سیاسی و نظامی آمریکا و همچنین راهبردهای آنها در منطقه بود و هیمنه شکست‌ناپذیری و تسلط نظامی آمریکا بر جهان را شکست. از نظر سیاسی و امنیتی نیز اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حکایت از در دست داشتن ابتکار عمل کامل نظامی و اطلاعاتی و همچنین ارسال پیام قاطع به آمریکا مبنی بر پاسخگویی سریع و بدون‌ملاحظه نسبت به هرگونه اقدام نظامی - جاسوسی علیه منافع ملی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌آید. همچنین از نظر اطلاعاتی، با توجه به رصد دقیق این پهپاد از مدت‌ها قبل، قاعدتا تمام اطلاعاتی که این پهپاد در مدت ماموریت‌های مختلف خود جمع‌آوری کرده، تحت نظر ایرانی‌ها بوده است. از این‌رو تمام اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این پهپاد، باید مجددا از سوی آمریکایی‌ها ارزشگذاری شود؛ به‌خصوص که دسترسی ایران به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این پهپاد می‌تواند بسیاری از برآوردهای اطلاعاتی آمریکا را بی‌اثر کند.
آنچه در‌خصوص ابعاد مختلف سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا و شیوه‌های موضعگیری مقامات سیاسی و نظامی این کشور واضح و مشخص است، بیانگر چند نکته مهم است که می‌تواند آینده رویارویی آمریکا با ایران را بیان کند:
نخست آن‌که اگر در گذشته آمریکایی‌ها تصور می‌کردند ایران از رویارویی نظامی با نیروهای نظامی‌شان اجتناب می‌ورزد، اینک دریافته‌اند که جمهوری اسلامی به پشتوانه اقتدار نظامی و همچنین حمایت افکار عمومی در داخل کشور هیچ ابایی از رویارویی مستقیم نظامی با نیروهای آمریکایی ندارد و برای چنین امری کاملا آماده است.
همچنین اقدام ایران، پیامی روشن به مرکز کنترل و فرماندهی منطقه‌ای ارتش آمریکا موسوم به سنتکام است؛ به این معنا که تمام تحرکات دریایی و هوایی آنها حتی اگر از پیشرفته‌ترین تکنولوژی نیز برخوردار باشد، تحت نظر نیروهای ایرانی قرار دارد و اگر آمریکا بخواهد اقدامی نابخردانه انجام دهد، با پاسخ قاطع و محکم ایران مواجه می‌شود.
در ضمن اظهار‌نظر ترامپ در‌خصوص این‌که احتمالا مورد هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی ناشی از یک اشتباه فردی بوده، نشان می‌دهد که آمریکا عملا در برابر جمهوری اسلامی ایران در وضعیت نامتوازنی قرار گرفته و توان انجام هیچ اقدام عملیاتی را ندارد. این رفتار آمریکا نشان می‌دهد دولت ترامپ نه تمایل به آغاز یک جنگ با ایران را دارد و نه از توان لازم و کافی برای رویارویی با ایران برخوردار است. آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند هر ضربه به ایران می‌تواند سرآغاز شعله‌ور‌شدن تمام منطقه و گرفتاری نیروهای آمریکایی و متحدان آن در این حریق باشد.

مرتضی موسوی

تحلیلگر مسائل بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها