گفت‌وگو با دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق

کنترل فشار‌خون، کلید سلامتی

آیا با یک بار اندازه‌گیری فشار‌خون، فرد مبتلا به فشارخون بالا تلقی می‌شود؟
کد خبر: ۱۲۱۲۹۰۲

خیر. با یک نوبت نمی‌توان گفت فرد مبتلا به فشار‌خون بالاست. شاید از پله بالا آمده یا تازه غذا خورده است. به‌علاوه بعضی‌ها طی روز فشار‌خون‌شان متغیر است. از خواب بیدار می‌شوند، 12روی 8 است. ناهارمی‌خورند، 14 می‌شود. عصبانی می‌شوند فشار‌خون‌شان 18 می‌شود. این موارد دلیل داشتن فشار‌خون داشتن نیست. اگر کسی بعد از سه بار اندازه‌گیری فشارخون، فشار‌خون مینیمم‌اش از 9 بیشتر باشد، فشارخونش بالا تلقی می‌شود.
فشارخون ازچه سنی باید اندازه‌گیری شود؟
گاهی فشارخون بالا در افراد زیر 30 سال نیز دیده می‌شود، ولی معمولا بالای 30 سال، سالی یک بار اندازه‌گیری فشار‌خون کافی است و اگر فرد بیماری دارد، هفته‌ای یک بار کافی است.
آیا فقط مصرف زیاد نمک، فشار‌خون را بالا می‌برد؟
نمک عامل تشدیدکننده فشارخون است. اما منظور ما فقط نمک موجود در نمکدان نیست. نمک موجود در غذا و نمک موجود در یک دانه چیپس هم زیاد است. افراد مبتلا به فشارخون مطلقا نباید نمک بخورند.
چرا برخی به فشارخون بالا دچار می‌شوند و برخی نمی‌شوند؟
در این زمینه وراثت مهم است. بچه‌های افراد مبتلا به فشار‌خون بالا باید مراقب باشند ذائقه‌شان به نمک عادت نکند. فشار‌خون باید مادام‌العمر درمان و کنترل شود.
آیا درد پشت سر، علامت فشار‌خون بالاست؟
فشار‌خون بالا یک طیف است. فشار‌خون متوسط و خفیف علامت ندارد. اما وقتی فشار‌خون بالا به مرحله خطرناک می‌رسد، فرد دچار سکته مغزی می‌شود. در این حالت ممکن است علائمی مانند سرگیجه، درد پشت سر، تهوع، مگس‌پران، تلوتلو خوردن، افزایش فشار مغز، سنگینی و فشار بر قلب داشته باشد. در کلیه نیز اوره و کراتینین بالا می‌رود. فشار‌خون به طور خاموش پیشرفت می‌کند تا اندام‌های حیاتی را گرفتار کند.
افراد یا سالمندان روزی چند بار باید فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند؟
فشار‌خون را یک بار در روز اندازه‌گیری کنید آن هم، ساعت 4 بعدازظهر، بهترین زمان است. صبح زود، اندازه را زیاد نشان نمی‌دهد. برای اندازه‌گیری فشار‌خون دچار وسواس نشوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها