گفت‌وگو با دکتر اردا کیانی، فوق تخصص ریه

سیگار چه بلایی سرتان می‌آورد؟

آیا قلیان همان اثرات مخرب سیگار را بر ریه دارد؟
کد خبر: ۱۲۱۲۴۹۷

سیگار حدود 4000 ماده سمی و قلیان 7000 ماده سمی دارد. این دو موادی دارند که اگر وجود آنها را درسیگار باورکنیم، هرگز سراغ‌شان نخواهیم رفت. سیگار آرسینیک، کادمیوم و بنزن دارد. ماده‌ای که همه از آن می‌ترسند. بسته به سن شروع مصرف سیگار،میزان عوارض آن فرق می‌کند. حداقل 20 سال طول می‌کشد تا سرطان ریه ایجاد شود. همچنین سیگارباعث سرطان مثانه، معده، سکته قلبی و مغزی می‌شود. براساس مطالعات افراد سیگاری، ده سال طول عمرشان کم می‌شود. قلیان 7000 ماده سمی دارد. به‌خصوص قلیان‌های کنونی که انواع اسانس‌ها ومواد سمی را به آن اضافه می‌کنند. آبی که درقلیان است باعث می‌شود خیلی ازمواد سمی درتماس با آب ایجاد شوند. بخارهایی است که وقتی به آب برخورد می‌کند،ایجاد اسید می‌کند که عوارضی در پی دارد.
اثرات قلبی- عروقی سیگار چیست؟
سیگار باعث گرفتگی عروق، انقباض عروق کرونر و درگیری عروق مغزی می‌شود.
چه عواملی در ترک سیگار موثر است؟
این تفکر که چه سیگاری بکشم تا ترک کنم، درست نیست. ترک سیگار یک فرآیند پیچیده است. بیمار به راحتی ترک می‌کند به شرطی که از راهنمایی‌ها به درستی استفاده کند. اعتیاد به نیکوتین، باعث نیاز شما به سیگار می‌شود. نیکوتین باید جایگزین شود. در این خصوص ما آدامس نیکوتین، اسپری زیرزبانی نیکوتینی نداریم. یک سری داروها، اضطراب ناشی از ترک سیگار را کم می‌کند. بعضی افراد بهانه افزایش اشتهای بعد از ترک را دارند که با مصرف دارو، اشتهای این افراد کم می‌شود. یک سری دارو،گیرنده نیکوتین در مغز را مهار می‌کند. داروهای ضد اضطراب، داروهای مهارکننده گیرنده نیکوتین وحتی رفتار درمانی به درمان کمک می‌کند. ترک سیگار انجام شدنی است ولی باید تحت نظرانجام شود.
آیا با مصرف دارو،بخش‌های آسیب دیده ریه یک سیگاری ترمیم می‌شود؟
شما هر جایی که سیگار را قطع کنید، اثرات خوب قطع سیگار را می‌بینید. اگر در میانسالی قطع کنید، احتمال ابتلا به سرطان ریه کاهش می‌یابد. اگر ریه تخریب شود، ترمیم به‌سختی انجام می‌شود. خداوند ظرفیتی در بدن قرار داده که فرد می‌تواند با همان 50 درصد هم فعالیت‌هایش را ادامه بدهد به شرطی که آسیب بیشتر نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها