پاسخ‌های آذری جهرمی درباره عدم تامین زیرساخت‌های ارتباطی نتوانست نمایندگان مجلس را قانع کند

کارت زرد زیرساختی

پرحاشیه‌ترین و جوان‌ترین شاید عنوان‌های مناسبی برای محمدجواد آذری‌جهرمی باشد. وزیری که مدت زمان زیادی را در فضای مجازی سپری می‌کند و 99 درصد نظراتش را با کامنت گذاشتن در فضای مجازی مطرح می‌کند و همین هم گاهی باعث ایجاد دردسرهایی برایش می‌شود. شاید به خاطر همین است که روز گذشته او پایش به مجلس شورای اسلامی، کشیده شد تا درباره عملکردش به نمایندگان مجلس، جواب پس دهد. جوابی که درنهایت برای جوان‌ترین وزیر دولت دوازدهم، یک کارت زرد به ارمغان آورد.
کد خبر: ۱۲۱۲۳۰۴

مشکل زیرساخت‌های ارتباطات در برخی از روستاهای کشور را 9 نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کردند. سعید باستانی، بیت‌ا... عبداللهی و هفت نفر دیگر از نمایندگان به طرح موضوع مشکلات زیرساخت ارتباطات در شهر و روستای خود پرداختند. آنها از وزیر ارتباطات چند سوال پرسیدند:‌ چرا در بسیاری از روستاهای کشور و جاده‌ها امکان ارتباط تلفن همراه اول وجود ندارد؟ و با توجه به اهمیت اینترنت چرا در روستاهای کشور به این مهم اهمیت داده نمی‌شود؟» چرا در بسیاری از روستاهای کشور به درخواست مردم برای اشتراک تلفن ثابت جواب منفی داده می‌شود؟ و هم سوال دیگری که نمایندگان از وزیر جوان پرسیدند.
زیرساخت‌هایی که مشکل دارند
نماینده مردم خواف و رشتخوار نیز مشکلات حوزه خود را مطرح کرد. سلامی به بند (ط) ماده‌3 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اشاره کرده و گفت: ‌ جزو وظایف این وزارتخانه است که در حوزه دسترسی به خدمات مخابراتی، پستی و فناوری و اطلاعات برای هر یک از آحاد کشور و نقاط روستایی و دورافتاده، تسهیل و تسریع داشته باشد، اما متاسفانه در حال حاضر برقراری سیستم‌های ارتباطی در روستاها و به دنبال آن دسترسی به خدماتی همچون توسعه فضای دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات به منظور فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی با هدف کاهش مهاجرت از روستاها و ارتقای سطح درآمد روستاییان موثر واقع نشده است.
او از ضعف زیرساخت‌های ارتباطی، مشکلات آنتن‌دهی، مشکلات اینترنت، نداشتن سیستم پوز و پست لاین و برقرار نشدن سیستم ارتباطی دولت الکترونیک در روستاها و شهرهای محروم گلایه کرد. نگهبان سلامی همچنین درخصوص برقراری دولت الکترونیکی در شهرها و روستاها، عنوان کرد: قرار بود با برقراری سیستم‌های ارتباطی در شهرها و روستاها، خدماتی در حوزه دولت الکترونیکی ارائه شود، اما متاسفانه این مهم تاکنون انجام نشده است. در حالی که دولت الکترونیک می‌تواند منشأ بسیاری از ایجاد مشاغل و افزایش فعالیت‌های اقتصادی و سطح درآمد در روستاها باشد.
پول نیست!
وزیر ارتباطات نیز در جواب سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان گفت: این سوال به بخشی از قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر فراهم آوردن زیرساخت‌های چهار خدمت الکترونیک در مناطق روستایی برمی‌گردد که بحث سلامت الکترونیک، کشاورزی، آموزش و اتصال دهیاری‌ها به سیستم است.‌ جهرمی با اشاره به 7200 روستایی که به شبکه ملی اطلاعات وصل شده است، دلیل تأمین ضعف در زیرساخت‌های روستایی را شرایط جغرافیایی و توپوگرافی روستاها دانست. وی همچنین با اشاره به بودجه توسعه وزارتخانه افزود:‌ بودجه توسعه ارتباطات روستایی 220 میلیارد تومان بود اما متأسفانه کمتر از 50 درصد آن محقق شده است. جهرمی با اشاره به برنامه‌های سال سوم برنامه ششم، ضریب 72 درصد توسعه پوشش روستایی را اقدامات انجام شده‌اش عنوان کرد و گفت که با نصف بودجه دو برابر ظرفیت‌هایی که از قبل توسعه پیدا می‌کرد را عملیاتی کرده است.
به رأی نمی‌گذارم
بیت‌ا... عبداللهی یکی از نمایندگانی که در طرح سوال از وزیر جوان شرکت کرده بود، با اشاره به ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه که طبق آن باید در توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری شود و نیز بند (پ) همین ماده که طبق آن دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به الکترونیکی کردن تمام فرآیندها و خدمات با قابلیت الکترونیکی و تکمیل بانک‌های اطلاعاتی مربوط تا پایان سال سوم اجرای برنامه اقدام کنند، عنوان کرد اگر عدالت اجرایی شود، خیلی از مشکلات مردم رفع خواهد شد.
او با اشاره به این‌که برخی از وزرا در مواجهه با سوال نمایندگان عنوان می‌کنند مشکلات را حل خواهند کرد، اما پس از دریافت نظر مثبت قوه مقننه، اقدام خاصی انجام نمی‌دهند، گفت: طبق آمار حوزه انتخابیه اهر و هریس از حداقل پوشش تلفن و همچنین اینترنت برخوردار است. همچنین درخصوص وضعیت تلفن ثابت نیز اوضاع بدتر از اوایل انقلاب است، زیرا امور به بخش خصوصی واگذار شده که فقط دنبال سود است و نه ارائه خدمات، از این رو بسیاری از روستاها درصدد گرفتن تلفن ثابت هستند و تلفن همراه ندارند.»
هرچند نماینده اهر پس از پاسخ جهرمی، قانع شد و گفت: به دلیل جوانی آقای وزیر و این که باید به جوانان فرصت داد، سوال خود را از وی به شرط قول حل مشکلات ارتباطی شهرستان هریس، به رای نمی‌گذارم.
کارت هشدار
درنهایت نمایندگان مردم، با ۸۳ رأی موافق، ۸۳رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشده‌اند.
درخصوص ایرادات وارد شده به وزیر ارتباطات، عزیز نجف‌پور، عضو سابق هیات رئیسه مرکز ملی فضای مجازی ایرادات وارده به وزیر را این طور عنوان می‌کند: ادعای ایجاد زیرساخت‌های شبکه ملی ارتباطات تا 80 درصد، براساس تعاریفی است که وزارت ارتباطات دارد.
وی تأکید می‌کند یکی از اشتباهات وزارت اطلاعات این است که عملکرد خود را براساس تعاریفی که خود تنظیم کرده است، ابزار می‌کند. از نظر نجف‌پور، پیشرفت‌های شبکه ملی اینترنت باید بر ساختارها و تعاریفی که در شورای عالی فضای مجازی تعریف شده است، قرار بگیرد. اتفاقی که از نظر رجب‌‍‌پور در وزارت اطلاعات انجام نمی‌شود؛ بنابراین آماری که جهرمی ارائه می‌دهد درست به‌نظر نمی‌رسد.

بی‌میلی به شبکه ملی اطلاعات
نقدها به وزیر جوان به نمایندگان مجلس محدود نمی‌شود. مدتی پیش حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور هم با انتقاد از عملکرد وزیر جوان، از او پرسیده بود چرا برای تشکیل فضای مجازی ملی، کوتاهی کرده است؟ او پرسیده بود: «آقای وزیر چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی را انجام نمی‌دهید؟ چرا شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت نمی‌کنید؟ چرا باند زیادی در اختیار شبکه‌های خارجی قرار می‌گیرد؟ مگر قرار نبود پهنای باند از شبکه‌های خارجی به داخلی‌ها اضافه شود؟»
از نظر کارشناسان، ضرورت وجود شبکه ملی اطلاعات بیش از هر زمان دیگری در کشور احساس می‌شود، ضرورتی که فقط مختص کشور ایران نیست و در کشورهای دیگر دنیا هم اهمیت پیدا کرده و آن موضوع صیانت از داده‌ها، اطلاعات و محتواهاست؛ ضرورتی که سال 79 زمانی که رهبر معظم انقلاب قبل از این که اینترنت در کشور ما عمومی شود، از مسؤولان کشور خواست شبکه ملی اینترنت را در داخل کشور راه‌اندازی کنند؛ اتفاقی که با تأمین زیرساخت‌ها به وقوع خواهد پیوست. ایجاد زیرساخت‌ها و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات وظیفه‌ای بوده که به عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده؛ وظیفه‌ای که چندان مورد توجه این نهاد قرار نگرفته است.
هرچند وزیر جوان بارها اعلام کرده است که می‌خواهد شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کند، اما یک بار هم اعلام نکرده هسته شبکه ملی اطلاعات افتتاح شده، اما همچنان ما از بستر فضای مجازی، توسط سرویس‌های خارجی مورد تعرض قرار می‌گیریم.

لیلا شوقی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها