گشت وگذار در نمایشگاه کتاب تهران

فهرست خود را به‌روز کنید!

نمایشگاه کتاب تهران را به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور در سال نام می‌برند. اتفاقی که در آن تجمع بزرگی از ناشران کشور را شاهد هستیم و کتاب‌های بسیاری در برابر دیدگان بازدیدکنندگان از این رویداد فرهنگی قرار می‌گیرد؛ کتاب‌هایی که شاید برخی از آنها در بازار کتاب به‌سختی یافت شود و از این حیث این رویداد می‌تواند برای کسانی که در جست‌وجوی چنین آثاری هستند فرصت خوبی تلقی شود ولی خب بخش زیادی هم به خاطر تخفیف‌های رایج در نمایشگاه کتاب به محل برگزاری این رویداد مراجعه می‌کنند تا اندکی بیشتر بتوانند کتاب بخرند، ولی غافل از این‌که طی سال‌های اخیر کتابفروشی‌ها نیز همین میزان تخفیف را ارائه می‌کنند و نیازی نیست به‌خاطر ۱۰ درصد تا نمایشگاه کتاب رفت. اما نباید از این موضوع چشم پوشید که حس حضور در یک اجتماع بزرگ فرهنگی که تنها عامل برپایی آن کتاب‌ها هستند، می‌تواند به تنهایی هیجان‌آور باشد و خب بسیاری نمی‌توانند از لذت این هیجان دست بشویند و به همین خاطر پا به دریای کتاب‌ها در نمایشگاه کتاب تهران می‌گذارند؛ رویدادی که هر سال در اواسط بهار حال و هوای شهر را دگرگون می‌کند. در این گزارش می‌خواهیم کتاب‌هایی را از بین انبوه کتاب‌هایی که در نمایشگاه عرضه شده به شما معرفی کنیم تا در صورتی که گذرتان به مصلای تهران افتاد، بتوانید راحت‌تر انتخاب کنید و به عبارتی سردرگم نشوید.
کد خبر: ۱۲۱۲۲۶۰

افـــــــــــق

گور سفید
مجید قیصری در آخرین اثری که خلق کرده داستان دو برادر که با هم اختلافاتی دارند را بازگو کرده و سعی کرده از این زاویه جهان انسان‌های داستان‌هایش را کنکاش کند. او در این داستان باز هم نتوانسته از شخصیت‌هایی که تجربه سال‌های جنگ را داشتند، صرف‌نظر کند. این کتاب که توسط نشر افق عرضه شده، داستان افرادی است که برای رسیدن به یک جامعه پاک دست به پاکسازی شخصی می‌زنند. کتاب را می‌توانید از غرفه نشر افق در شبستان مصلی سالن ناشران عمومی تهیه کنید.
دروازه مردگان
این رمان از آن دست رمان‌هایی است که برای نوجوان‌ها نوشته شده، ولی شک نکنید که بزرگ‌ترها هم جذب آن خواهند شد و نمی‌توانند آن را به‌سادگی کنار بگذارند. ماجرا در روزهای حکومت قاجار در تهران می‌گذرد و پسرکی که وارد دنیای مردگان می‌شود. این کتاب جلد اول از سه‌گانه قبرستان عمودی است که حمیدرضا شاه‌آبادی آن را نوشته و می‌توانید این کتاب را هم از غرفه کودک و نوجوان نشر افق تهیه کنید.
کاندید
یکی از نکاتی که در تهیه آثار ترجمه‌ای باید دقت شود، این است که جدا از تخصص و توانایی مترجم به روزآمد بودن ترجمه نیز دقت شود؛ حالا نشر افق ترجمه‌ای تازه از رمان «کاندید یا خوش‌باوری» نوشته فرانسوا ماری آروئه (ولتر) را با ترجمه محمود گودرزی منتشر کرده است. این کتاب یکی از مشهورترین آثار ولتر است و مانند دیگر نوشته‌هایش داستانی را در قالب طنز و همراهش انتقادهای گزنده نسبت به اوضاع و شرایط معاصرش مطرح می‌کند. بحث اصلی در این رمان خوشبختی یا بدبختی است. کاندید ماجراهای مختلفی را از سر می‌گذراند و خود را با این سؤال روبه‌رو می‌بیند.

شهرستان ادب

پس از بیست سال
اگر به روایتی متفاوت از تاریخ اسلام ولی مبتنی بر مستندات علاقه دارید حتما سری به غرفه نشر شهرستان ادب بزنید و رمان «پس از بیست سال» را از آنها بخواهید. رمانی از روزگار پس از امیرالمومنین (ع) تا پس از عاشورا و شهادت سیدالشهدا(ع) که در آن خواننده شاهد انحراف دین از مبدا و مسیر خود است. کدیور در این رمان تصویری از ظلمی را که بر عدالت علی رفته نشان می‌دهد و خواننده را در موقعیت قضاوت تاریخی قرار می‌دهد.

صهبـــــــا

انسان ۲۵۰ ساله
احتمالا با خودتان می‌گویید این کتاب که کار تازه‌ای نیست که در این صفحه معرفی شده ولی ابتدا باید بگویم که قضاوت نکنید چون این کتاب حلقه سوم از مجموعه حلقه‌های این کتاب است و در واقع مباحث مطرح شده در این اثر تکمیل‌کننده مباحث کتاب‌های قبلی است. این کتاب شرحی است از سیره فردی و مبارزاتی ائمه معصومین از زبان
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای که در سال‌های پیش از انقلاب ارائه شده بود. این کتاب در واقع تلاش می‌کند تا تصویری شفاف از این سیره را به خواننده نشان دهد.

اســــــــم

پسران سالخورده
اگر خیلی حوصله خواندن رمان‌ها و داستان‌های بلند را ندارید مجموعه داستان پسران سالخورده می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد تا هم مطالعه کنید و هم از خواندن لذت ببرید. این کتاب دربردارنده ۱۳ داستان است که در عین سادگی و کوتاهی دریچه‌هایی به جهان داستانی اخلاقگرایانه نویسنده‌اند. زبان داستان‌ها استوار و ساده‌اند و می‌توان هر کدام را در یک نشست خواند. داستان‌های این کتاب از دل زندگی عادی بیرون آمده‌اند اما دم دستی نیستند. مطهری در داستان‌هایش تصویر مردمی را ارائه می‌کند که در هزارتوی رنج‌های روزمره با اساسی‌ترین مسأله‌های فلسفی بشری هم دست به گریبانند.
شکوه مرگبار
در غرفه نشر اسم برای کسانی که به داستان به طور کلی علاقه‌ای ندارند هم پیشنهادهای دیگری دیده می‌شود. یکی از آنها کتاب «شکوه مرگبار» اثر دانیال حقیقی است. اثری که نویسنده در آن کوشش کرده روایتی مختصر از بخشی از تاریخ سامان دهد و به خواننده عرضه کند. برای علاقه‌مندان به قالب‌های غیرداستانی و به عبارتی ناداستان این کتاب می‌تواند پیشنهاد هیجان‌انگیزی باشد.

نیستان

جشن جنگ
این مجموعه داستان 112 صفحه‌ای که تازه‌ترین اثر احمد دهقان است. به گفته نویسنده، قصد ندارد چیزی غیر از جنگ را دستمایه نوشتن قرار دهد به همین خاطر در این اثر هم از جنگ برکنار نمانده است. تراوش حس انسانی از دل داستان‌های این کتاب بیش از هرچیز نمایش داده شده است. احمد دهقان در «جشن جنگ» به تعبیری حکم یک باستان‌شناس را دارد. باستان‌شناسی که از دل کشف و نمایش آنچه پیدا کرده است سعی دارد گذشته باشکوه مردمی را به آنها نشان دهد که شاید امروزه چیزی همانند آن را در زندگی خود حس نمی‌کنند.

شهید کاظمی

عروسی لاکچری
محمدعلی جعفری با کتاب خاطرات شهید حججی با عنوان «سربلند» شناخته می‌شود، ولی او یک داستان‌نویس موفق است که امسال هم مجموعه داستانی با عنوان «عروسی لاکچری» را به نمایشگاه آورده است. این کتاب دربردارنده ۵ داستان کوتاه است که نویسنده در هرکدام دست خواننده خود را می‌گیرد و به دنیای متفاوتی می‌برد. این اثر در واقع تلاش نویسنده برای روایت زندگی و نسبت آن با انسان است.
سرمشق
شهید محسن حججی یکی از چهره‌هایی بود که طی سال‌های مبارزه با داعش شهادتش شور و نشاط عجیبی در جامعه ایجاد کرد و روح تازه‌ای به دل‌های جامعه دمید. حالا کتابی از خاطرات کوتاه اطرافیان این شهید با عنوان «سرمشق» در نمایشگاه کتاب عرضه شده که در چهار محور روایت‌های کوتاهی را برای خوانندگان آماده کرده است. خودسازی اخلاقی، خودسازی جسمی، خودسازی علمی و بینش و بصیرت سیاسی محورهایی است که ذیل آنها خاطراتی از این شهید گردآوری شده است.

کتابستان

صخور
رمانی ماورایی که سومین جلد آن امسال در نمایشگاه کتاب در غرفه این ناشر عرضه شده است. اگر «هفت جن» و «لوثیا» اثر امید کوره‌چی را خوانده‌اید حالا می‌توانید سراغ جلد سوم این رمان بروید و «صخور» را مطالعه کنید. مبارزه میان خیر و شر و آزادسازی نیروهای روشنایی که به اسارت تاریکی درآمده‌اند بن‌مایه اصلی این رمان‌ها را تشکیل می‌دهد.

ترجمان

گراند هتل پرتگاه
اگر به کتب اندیشه‌ای علاقه دارید نشر ترجمان انتخاب خوبی است تا بتوانید هم از راهنمایی افرادی که در غرفه این نشر حضور دارند استفاده کنید و هم این‌که ترجمه‌هایی متقن و تمیز از نظر زبانی و ویرایشی را تهیه کنید. کتاب «گراند هتل پرتگاه» اثری است که از این ناشر به شما توصیه می‌کنم. این کتاب داستانی است زندگینامه‌ای، آمیخته به فلسفه و نقادانه از ماجرا و سرنوشت زندگی و افکار بزرگان مکتب فرانکفورت که حیات پر رمز و راز این مکتب را به زبانی ساده و عامه‌پسند روایت کرده است. استوارت جفریز این کتاب را نوشته و محمد معماریان آن را به فارسی ترجمه کرده است.
چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟
شاید عبارتی که در بالا می‌خوانید برای یک کتاب عبارت طولانی و بزرگی باشد، ولی باید بگویم این عبارت دقیقا عنوان یک کتاب است که قرار است نشان دهد کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم چه جایگاهی در ساختار ذهن ما دارد و چگونه می‌توانیم حتی بدون خواندنشان درباره آنها حرف بزنیم. هدف این اثر مدح کتاب‌نخواندن یا آموزش راهکارهای تظاهر به مطالعه نیست؛ هرچند در عمل می‌تواند به این کار نیز بیاید. این کتاب را پی‌یر بایار نوشته و محمد معماریان آن را ترجمه کرده است.

کتاب جمکران

محمدجواد شمشیر ایلیا
اگر دنبال یک رمان نوجوان خوب هستید که با خیال راحت بتوانید به نوجوان‌ها هدیه بدهید یا برای نوجوان خودتان تهیه کنید توصیه می‌کنم حتما رمان «محمدجواد و شمشیر ایلیا» را از غرفه این ناشر خریداری کنید تا با خیال راحت قصه‌ای پرکشش و جذاب همراه با سفری به باغ قرآن را به نوجوان خود هدیه کرده باشید. این رمان را فاطمه مسعودی نوشته که در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسیده است.
نخل و نارنج
وقتی خبر انتشار رمان وحید یامین‌پور منتشر شد گمان نمی‌شد این‌طور با استقبال روبه‌رو شود، ولی حالا 17 چاپ از کتاب «نخل و نارنج» توزیع شده و باید به‌زودی منتظر شنیدن خبر چاپ بیستم این کتاب باشیم. داستانی مبتنی بر زندگی یکی از بزرگ‌ترین فقهای شیعه طی چند قرن اخیر که یامین‌پور با زبانی شیرین برای خوانندگان روایت کرده است. این کتاب اولین تجربه یامین‌پور در خلق داستان است ولی رضایت خواننده را جلب می‌کند.
چرا سوریه؟
این کتاب می‌خواهد از زبان رهبر حزب‌ا... لبنان به صورت شفاف به بحران سوریه بپردازد و پرسش‌هایی که در این زمینه مطرح است را پاسخ بگوید. با روایت وی از کتاب خاطرات تونی بلر، سه سال پیش از وقوع بحران آغاز می‌شود که بلر از اراده جهان برای نابودی کشور (و نه حکومت) سوریه سخن می‌گوید. کتاب، مراحل ورود نیروهای حزب‌ا...، ایران و روسیه به نبرد سوریه و علت‌های آن را بیان می‌کند.

نارگل

نامه‌هایی به یک بسیجی
«نامه‌هایی به یک بسیجی» اثر یوسفعلی میرشکاک توسط نشر نارگل منتشر شد و به نمایشگاه کتاب رسید. این کتاب واگویه‌های میرشکاک با یک بسیجی است که در آن از آرمان‌ها سخن می‌گوید. آرمان‌هایی که بخشی از آنها در روزگار کنونی به فراموشی سپرده شده و میرشکاک با قلم تند و تیز خود که ویژگی او محسوب می‌شود، در صدد یادآوری کردن آنها به خوانندگان خود است.

معین

قاشق چای‌خوری
مگر می‌شود هوشنگ مرادی کرمانی کتاب منتشر کند و کسی سراغ آن نرود. این داستان‌نویس امسال هم با یک مجموعه داستان جدید به نمایشگاه کتاب تهران آمده است. «قاشق چای‌خوری» نام آخرین اثری است که از این نویسنده منتشر شده و آنهایی که به این نویسنده و شیرینی و گاهی تلخی‌های داستان‌هایش علاقه دارند حتما سراغ این کتاب با ۱۲ داستان بروند.

دفتر نشر معارف

قربانی طهران
رمان «قربانی طهران» اثر حامد اشتری در نمایشگاه کتاب توزیع شده است. ماجرای این کتاب در تهران قدیم و اواخر دوره قاجار رخ می‌دهد. در کنار این روایت که پیکره اصلی داستان را تشکیل می‌دهد داستانی نیز به‌صورت هم‌زمان در پاریس در حال رخ دادن است که در ضمن آن بازتابی از حضور روشنفکران و سیاسیون اواخر دوره قاجار در دولت‌های اروپایی ارائه می‌شود.

حسام آبنوس

دبیر قفسه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها